Hej,
Vi flyttade in i ett hus från 1911 där man behållit de äldre fönstren, dessa är i gott skick överlag men vi valde i somras att skrapa och måla fönstren (tog hjälp av målare). Detta då dessa fönster på övervåningen var i mindre gott skick ytmässigt. Dessutom var det konstant kondens / vatten på det inre glaset mellan båda fönsterpartierna. Vilket vi bad om skulle försvinna. Nu är de renoverade fönstren (inkl. nisch) ditsatta sen ett bra tag dock har inte blivit av med problematiken att kondens samlas på de inre glasen mellan fönsterpartierna. Se bilder.

En snickare som jag känner har hyvlat lite i underkant på det yttre paret för att skapa drag / ventilation men utan resultat. Min fundering är ifall det blivit för tätt. Det kan tilläggas att det sitter tätlist mot det inre paret av fönsterbågar samt element under resp. fönster.

Min fråga är nu ifall ni har några tankar vad detta kan bero på samt hur jag ska gå tillväga för att bli av med denna problematik? Se bilder för hur det ser ut innan och efter målning/renovering.

Kondens på fönster inomhus med grön växt i kruka och en liten fläkt på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönster med kondens och vatten på glaset, trots renovering och målning.
Skapa konto
Renoverat äldre fönster från 1911 med kondens på det inre glaset, vit fönsterkarm och träd reflekterade utanför.
Skapa konto

Varm fuktig inomhusluft tar sig ut mellan rutorna, därav kondensen mellan rutorna.

Var sitter tätningslisterna?

Normalt ska det vara tätning mellan inre bågen och karmen.
Eventuellt "dammlist" mellan inre och yttre bågen.

• Gilla
Marcus Nylund
  • Laddar…
Den sitter på fönsterkarmen mot inre fönsterbågen. En snickare som jag pratat med trodde ev att det var för tätt och ingen cirkulation under och över den yttre fönsterbågen på vilken kondensen sitter). Kan det vara värt att hyvla ”luftspalt” i över och underkant av fönsterbågen?

U
Köp fönsteremsa och montera på några fönster (mellan innerbågen och karm) och se om det hjälper. Jag tror också att det är fuktig innerluft som tar sig ut mellan glasen och kondenserar.

• Gilla
Marcus Nylund
  • Laddar…
Tecken på dålig ventilation. Prova att installera fläktar i kök och badrum som aktivt drar ut luft därifrån. Då kan ny frisk luft komma in i de andra rummen utifrån (via självdraget) istället för gammal luft tar sig upp till övervåningen och trycks ut genom fönstren och skapar kondens.

Redigerat:
Du skriver kondensen är "på det inre glaset mellan båda fönsterpartierna". På bilderna ser det ut som om det är på det yttre glaset? Är det bara en synvilla?

Är kondensen på insidan av det yttre glaset kan det vara som du redan misstänker, för tätt mellan uteluft och mellan glasen. Det utrymmet ska vara uteluftventilerat. Ta bort färglager eller på annat sätt se till att bågarna håller ett litet avstånd.

Elles smaska på med ett rejält undertryck i huset, borde också fungera.

• Gilla
Marcus Nylund
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Du skriver kondensen är "på det inre glaset mellan båda fönsterpartierna". På bilderna ser det ut som om det är på det yttre glaset? Är det bara en synvilla?

Är kondensen på insidan av det yttre glaset kan det vara som du redan misstänker, för tätt mellan uteluft och mellan glasen. Det utrymmet ska vara uteluftventilerat. Ta bort färglager eller på annat sätt se till att bågarna håller ett litet avstånd.

Elles smaska på med ett rejält undertryck i huset, borde också fungera.
Hej, mindre bra formulerat av mig. Kondensen är på det yttre glasets insida. Tack för bekräftelsen av min misstanke. Jag ska hyvla lite på bågens samtliga sidor för att skapa utrymme för ventilation. Eller är det över- respektive underkant som är att föredra?

M Marcus Nylund skrev:
Hej, mindre bra formulerat av mig. Kondensen är på det yttre glasets insida. Tack för bekräftelsen av min misstanke. Jag ska hyvla lite på bågens samtliga sidor för att skapa utrymme för ventilation. Eller är det över- respektive underkant som är att föredra?
Såna detaljkunskaper saknar jag. Min kondens (mindre än din) löste sig när jag tog bort färg men mina var helt igenmålade.

M Marcus Nylund skrev:
Jag ska hyvla lite på bågens samtliga sidor för att skapa utrymme för ventilation. Eller är det över- respektive underkant som är att föredra?
Det är uppe & nere som det är viktigast att det är luftspalt mellan karm och ytterbåge.
Under förutsättning att det är fönster som ska vara uteluftventilerade. På jobbet har vi fönster som är inneluftventilerade, visserligen så är det 2+1 fönster.

• Gilla
Marcus Nylund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.