Hej!
I augusti köpte jag och sambo vårt första egna hus. Alltså nybörjare...😅
Vi har investerat i en luftvärmepump för att slippa använda de gamla elradiatorerna som finns i huset... Och hålla nere kostnaderna.
Men till problemet. Sedan det började bli kallt har vi märkt av kondens på ALLA fönster på markplan (finns en källare)
En dag hittade jag mögel som var UNDER flera av fönstren på karmarna.. det "rinner" alltså vatten/fukt under själva fönstret så att karmen bli blöt. Fönstren är inåtgående och det spelar ingen roll om det är nya täta lister (vilket det är på iaf 2 fönster) eller de gamla tätningarna...
Huset har självdrag i dagsläget, dock kan vi ej elda just nu för att det då ryker in i badrummet... Genom ventilationen i taket (Sotaren förstår ej vad problemet är eftersom rökkanalerna verkar täta efter att ha filmat)
och vi funderar på att sätta in mekanisk frånluft, samt tilluftsventiler i alla rum.
Finns det något mer vi bör överväga att göra?
I augusti köpte jag och sambo vårt första egna hus. Alltså nybörjare...😅
Vi har investerat i en luftvärmepump för att slippa använda de gamla elradiatorerna som finns i huset... Och hålla nere kostnaderna.
Men till problemet. Sedan det började bli kallt har vi märkt av kondens på ALLA fönster på markplan (finns en källare)
En dag hittade jag mögel som var UNDER flera av fönstren på karmarna.. det "rinner" alltså vatten/fukt under själva fönstret så att karmen bli blöt. Fönstren är inåtgående och det spelar ingen roll om det är nya täta lister (vilket det är på iaf 2 fönster) eller de gamla tätningarna...
Huset har självdrag i dagsläget, dock kan vi ej elda just nu för att det då ryker in i badrummet... Genom ventilationen i taket (Sotaren förstår ej vad problemet är eftersom rökkanalerna verkar täta efter att ha filmat)
och vi funderar på att sätta in mekanisk frånluft, samt tilluftsventiler i alla rum.
Finns det något mer vi bör överväga att göra?
Produkter som diskuteras: "tätningslist"

Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Finns säkert 100 trådar här på BH om dettaB Bulljerz skrev:Hej!
I augusti köpte jag och sambo vårt första egna hus. Alltså nybörjare...😅
Vi har investerat i en luftvärmepump för att slippa använda de gamla elradiatorerna som finns i huset... Och hålla nere kostnaderna.
Men till problemet. Sedan det började bli kallt har vi märkt av kondens på ALLA fönster på markplan (finns en källare)
En dag hittade jag mögel som var UNDER flera av fönstren på karmarna.. det "rinner" alltså vatten/fukt under själva fönstret så att karmen bli blöt. Fönstren är inåtgående och det spelar ingen roll om det är nya täta lister (vilket det är på iaf 2 fönster) eller de gamla tätningarna...
Huset har självdrag i dagsläget, dock kan vi ej elda just nu för att det då ryker in i badrummet... Genom ventilationen i taket (Sotaren förstår ej vad problemet är eftersom rökkanalerna verkar täta efter att ha filmat)
och vi funderar på att sätta in mekanisk frånluft, samt tilluftsventiler i alla rum.
Finns det något mer vi bör överväga att göra?
Sök på kondens & fönster
Har du några bilder på fönstren så att man kan se vilken typ av fönster det är, gärna bilder på insida karm så att man ser glasens anslutning mot karmen. Kondens på insida fönster brukar tyda på låg isoleringsgrad på glasen, dålig ventilation inomhus eller bägge delarna.
En ide är att röken kan ta sig in bakvägen där piporna slutar bredvid varandra vid toppen av skorstenen. Då krävs nog iofs ett visst undertryck i huset som eventuellt kan orsaka att röken sugs tillbaka in i huset via ventilationspipans mynning. Notera att jag spekulerar nu
Det borde väl gå att testa om man temporärt blockerar mynningen på ventilationskanalen och sedan eldar en brasa och verifierar att badrummet då är rökfritt. Är det inte det så tycker jag att det tyder på skorstenen har ett läckage mellan rökpipan och ventilationspipan.
OBS! Se till att den temporära tätningen av ventilationspipan inte kan falla ner i kanalen, förankra med någon slags lina så att ni alltid kan dra upp det.
Sotaren har alltså gjort en seriös täthetsprovning och konstaterat att rökkanalen är absolut tät (du skriver "verkar" vilket inte är samma sak) ?B Bulljerz skrev:
En ide är att röken kan ta sig in bakvägen där piporna slutar bredvid varandra vid toppen av skorstenen. Då krävs nog iofs ett visst undertryck i huset som eventuellt kan orsaka att röken sugs tillbaka in i huset via ventilationspipans mynning. Notera att jag spekulerar nu
Det borde väl gå att testa om man temporärt blockerar mynningen på ventilationskanalen och sedan eldar en brasa och verifierar att badrummet då är rökfritt. Är det inte det så tycker jag att det tyder på skorstenen har ett läckage mellan rökpipan och ventilationspipan.
OBS! Se till att den temporära tätningen av ventilationspipan inte kan falla ner i kanalen, förankra med någon slags lina så att ni alltid kan dra upp det.
Fönstren ser ut som så;Mats-S skrev:
Har du några bilder på fönstren så att man kan se vilken typ av fönster det är, gärna bilder på insida karm så att man ser glasens anslutning mot karmen. Kondens på insida fönster brukar tyda på låg isoleringsgrad på glasen, dålig ventilation inomhus eller bägge delarna.
Sotaren har alltså gjort en seriös täthetsprovning och konstaterat att rökkanalen är absolut tät (du skriver "verkar" vilket inte är samma sak) ?
En ide är att röken kan ta sig in bakvägen där piporna slutar bredvid varandra vid toppen av skorstenen. Då krävs nog iofs ett visst undertryck i huset som eventuellt kan orsaka att röken sugs tillbaka in i huset via ventilationspipans mynning. Notera att jag spekulerar nu
Det borde väl gå att testa om man temporärt blockerar mynningen på ventilationskanalen och sedan eldar en brasa och verifierar att badrummet då är rökfritt. Är det inte det så tycker jag att det tyder på skorstenen har ett läckage mellan rökpipan och ventilationspipan.
OBS! Se till att den temporära tätningen av ventilationspipan inte kan falla ner i kanalen, förankra med någon slags lina så att ni alltid kan dra upp det.
Gamla 70-tals fönster.. 2 glas.. förstår att dem är skitdåliga men vill typ bara överleva vintern UTAN massa mögel. Hittat mögelprickar under fönstren riktigt kalla dagar då det "rinner" som på det blåa jag ritat.
En fråga, går det "täta" eller "kitta" längst den gula linjen? Kan det sippra genom kondens genom den springa ner till tätningslisten och det är därför det blir blött under fönstret? 🙈
Ang sotarn. Han var här en snabbis och filmade i alla 4 kanaler, han såg inget fel. Förslag av honom var att sätta dit ett extra rökrör direkt över spiskanalen. Vi har satt dit ett provisoriskt, dock ej helt tätt🤔 men troligtvis så pass att det ej bör slinka neråt. Vi har även provat att elda med fönster öppet för att motverka om vi nu skulle ha ett undertryck... Något mindre rök i badrummet men ändå inte roligt..
Att täta mellan fönsterglas och träbåge gör ingen skada, använd glassilikon. Osäker på om det rinner vatten ner där, måste ses på plats. Men absolut kan det vara värt ett försökB Bulljerz skrev:
Det kan ju vara så att det rinner in vatten från utsidan också (eftersom ni har inåtgående fönster)?
Torka rent och kolla om det samlas vatten under fönstret en dag då det inte regnar, så vet ni säkert. Om det endast uppstår vatten under fönstret när det regnar så kan man misstänka att fönstrets tätning mot utsidan inte är helt fullvärdig.
Återigen spekulation från min sida, svårt att avgöra utan att kolla på plats.
Intressant, då var han inne på samma spår som jagB Bulljerz skrev:
Kanske en svag fläkt i badrummet på insuget till kanalen skulle hjälpa så att luften går rätt väg och ingen rök kommer in? Behövs nog inte många varv på den för att få tillräckligt flöde.
Finns det någon tilluft i huset?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden