Hej,
Jag är både hus- och ventilationsrookie. På den dåligt isolerade kallvinden har jag en Flexit VGL-400 ( http://www.usv.se/files/puff/fileable/178.pdf ). Jag hade problem m kondens vintern -08 (första vintern i huset). Det bildades kondens under själva aggregatet som läckte ner på våningen under via en infälld spotlight. Detta åtgärdades av en firma som isolerade rör som helt saknade isolering (gissningsvis tilluftskanalerna) och problemet försvann. Smällkalla vintern-09 passerade utan problem(!) men nu efter ett par nätter med frost har problemet återkommit


  • Jag har inte bytt filter på 1,5 år...
  • golvisoleringen på vinden under anläggningen är delvis borta (ca 15*40cm) och där sitter en infälld spotlight precis bredvid (verkar inte stråla så mkt värme från den dock). Kan värmen från huset och/eller spotten göra att det blir extra kondens?
  • jag har inte lyckats hitta nåt kondensrör men detta ska tydligen finnas
  • Manöverpanelen visar ibland att eftervärmen inte är aktiverad. Den verkar slå ifrån av sig själv och då måste man aktivera den igen för att den ska komma igång http://www.flexit.no/shop/filarkiv/BR_06_95213_S.pdf
  • Vintern -09 och -10 har huset värmts av LLVP som gjort att inomhustemp varit ett par grader högre än tidigare

Dessutom har jag precis insett att efter renovering så är ett par tilluftskanaler "tomma", dvs tilluftsdonet sitter där det ska men det är ingen kanal dragen till den. Så här har det varit sen ytskiktsrenovering genomförd våren -08 så firman som åtgärdade kondensproblemen våren -09 borde rimligtvis ha reagerat- åtminstone om det påverkade just kondensen. Jag kan tänka mig att mitt system pga detta inte är så välbalanserat men det är kanske en annan fråga

Nån som kan säga nåt klokt om orsakerna till kondensen och vad jag lämpligen bör göra för att åtgärda samt om det är något annat som borde fixas snarast?
 
Redigerat:
Det låter mer som att aggregatet läcker kondensvatten. Leta upp kondensledningen och förvissa dig om att det finns vatten i vattenlåset (ibland kan det räcka med att stänga av aggregatet en stund) eller om ledningen har blivit tät (prova med att blåsa bakvägen) Övrigt kondens skulle annars i första hand blivit på uteluftskanalen. Har vid flertalet gånger varit med om att kondenslådan i aggregat varit bristfälligt tätad och har tom varit tvungen att komplettera med ytterligare en låda under aggregatet.Filter bör naturligtvis bytas. Frånluftsfiltret blir smutsigast först.
 
Jag gjorde en ny koll igår kväll och konstaterade att hela botten inuti aggregatet var fullt med vatten... (bottenhalvan under Uteluft och Avluft)

Hur hittar jag kondensledningen? Hur ser den ut? Vattenlås?

Som ni märker så har jag ingen riktig instruktionsbok... Finns det nån rentav nån som har en som kan scanna och lägga upp?
 
Det borde vara ett hål i botten (den halva där vattnet är). Till det hålet borde du ha en slang eller rör. Som leder bort vattnet. Antingen till avloppen eller utanför huset. Vattenlås (special för ventilation, med pingisboll) bör man ha om man kopplar till avlopp.
 
Jag ska kolla när jag kommer hem ikväll! Svårt att komma åt och se bara- fullt m isoleringsplattor under aggregatet...

Det sitter en termostat på ovansidan av aggregatet. Tänker jag fel om jag ställer ner den för att minska kondensen. Lägre temp på luften i aggregatet->mindre kondens. Tänker jag fel?
 
Rör inga inställningar. Det ska kondensera.Stäng av aggregatet och leta upp vart utloppet i kondensskålen är och stick ner en ståltråd,virknål nåt annat liknande för att rensa bort det som stoppar upp. När det runnit ut har automatiskt vattenlåset fyllts och fenomenet bör inte uppkomma förrän nästa höst då vattnet i vattenlåset har dunstat bort igen.
 
Hade inte med mig nåt att rensa med (läste det här efter att jag varit uppe och krupit). Lyckade hitta utloppet (dolt under en fläkt) och ruckade lite på anslutningen på utsidan för att se om den var lös eller om det läckte. Allt verkade sitta som det skulle. Medan jag sen funderade på nästa smarta drag så rann vattnet ut av sig självt så jag antar att det var stopp, baksug eller nåt. Nu håller jag tummarna för att allt är ok...

Vad borde jag ställa in termostaten på? Högt? Lågt?
 
Hej

Jag har ett Systemair VX400E med jättestora kondensproblem. Det är helt OK att det bildas kondens men det blir så mycket så det rinner ut på fel ställen. Jag har monterat en galvad plåtlåda under aggregatet som samlar upp allt vatten (tömde ~2,5 liter med disktrasa igår). I ett telefonsamtal med Systemair så sa de att alla borde ha en vattenuppsamlare under men hur jag än har letat har jag inte hittat de tipset i några instruktionsböcker. Som sagt naturligt med kondens men aggregaten måste hantera det så att det alltid rinner ut i kondensavloppet.

Det finns ett problem till med kondens i växlaren. Elementet som ska tina det frusna kondensvattnet räcker inte till. Det gör att frånluftsflödet minskar med övertryck som följd. Hemma märker jag det på att det bildas frost mellan dörrblad och karm på ytterdörren. En annan konsekvens av detta är att ingen värmeväxling sker när jag behöver det som mest. Men det allvarliga är att det blir övertryck i huset!

Egentligen borde jag ha en förvärmare så att kondensen i växlaren minskar. Vilket år som helst ska jag installera ett vattenvärmt batteri.

Till er som funderar på att installera FTX. Satsa på ett roterande aggregat = ingen kondens i värmeväxlaren. Välj ett aggregat som sitter i ett uppvärmt utrymme och enkelt att kontrollera, t ex i ett överskåp.
 
Det måste vara något fel på aggregaget, eller felmonterat, eller en usel konstruktion. Kondensvattnet måste ju rinna ut genom kondensavrinningen, ingen annanstans. I sånt fall skulle man behöva ha ett dränerat uppsamlingskärl under aggregatet. Men det å andra fryser på vintern om aggregatet tex är monterat på vinden - och funktionen på kärlet har då spelat ut sin roll i alla fall.
 
Jag tror att det är något fel på dräneringsslangen.

Har du kollat så att den inte är tät?

Det finns ingen möjlighet att det kan rinna "över kanten" eller på fel ställe om dräneringen är öppen för det är ~12mm anslutning så den borde lätt kunna ta undan flera liter vatten i minuten.

Då förutsätter jag naturligtvis att det inte föreligger något mekaniskt fel (hål) som gör att vattnet rinner ut på fel ställe.
 
För att förtydliga det här med kondensavlopp: Kondensavloppet i alla vent-aggregat utom i Temovex sitter på sugsidan av frånluftsfläkten vilket gör att det blir ett visst sug även i kondensslangen. Om kondensslangen inte har slammat igen utan det är "fritt fall" ner till utloppet, som ofta är nära en golvbrunn el dyl, vill det naturligtvis suga in i slangen åxå, vilket håller undan vattnet i ventaggregatet som vill rinna ner åt andra hållet.För att förhindra luftsuget i slangen skall det finnas ett sk. vattenlås (precis som under tvättstället) och ser ut som ett liggande S och som måste vara fyllt med vatten för att fungera. Under den varmare årstiden har vattnet i vattenlåset avdunstat och måste kunna fyllas på igen. Är slangen garanterat fri så räcker det vanligtvis att stänga av aggregatet en stund när man vet det är kondensat i aggregatet eller att hålla för kondensutloppet vid golvbrunnen några gånger tills vattenlåset fylls.Samma fenomen uppkommer om man öppnar aggregatluckan(orna) vilket gör att suget i kondensledningen uteblir och resultatet blir såsom h-man beskriver,kondensen rinner ut.
 
Kondensavloppet är fritt. Det rinner ner i en hink där slangen alltid är under vattenytan. Kanske har det blivit otätt någonstans när jag har bytt filter eller tagit i/ur växlaren.

VX400 kan ses som et kryss där (så som jag öppnar luckan i alla fall)
vänster ner = frånluft från hus
vänster upp = tillluft till hus
höger ner = tillluft utifrån
höger upp = frånluft ut

Värmeväxlaren fylls med is med start från vänster ner och fylls ända upp i höger upp. Sedan tror jag att när det smälter rinner i den högra delen av aggregatet och ut mellan stommer och lucka. Nu är det milt men om det blir kallt igen ska jag försöka lägga in ett kort.

Jag tror det skulle vara bra om tillluftsfläkten stängdes av, eller minskades, i vissa lägen. Det skulle tina isen utan att använda ett elvärmebatteri. Det skulle dessutom minska risken för kondens i väggar när det bildas övertryck.

Kolla gärna den här länken. Han har mätt rätt seriöst men han borde kunna räkna ut verkningsgraden med protokollet från OVK. Jag tycker dessutom att han borde mäta under ett helt år.
http://www.intab.se/s_index.asp?page=usecases/s_ventilationssytem.asp
 
exerg skrev:
För att förhindra luftsuget i slangen skall det finnas ett sk. vattenlås (precis som under tvättstället) och ser ut som ett liggande S och som måste vara fyllt med vatten för att fungera.
Det där kände jag inte till, bra info.

Hur är det med vattenlås för ventagg. som har en 'pingisboll', fixar bollen detta problem?
 
Nu har det varit kallt igen (mellan -10 och -20 grader Celcius). På bilderna ses hur mycket kondens det bildas i värmeväxlaren. Och helt naturligt är det bara frånluften som täpps igen.

Jag har gjort markeringar i en bild:
1) Vattnet har runnit på insidan av luckan, där det inte finns kondensavlopp, innan det frös till is.
2) Is på utsidan av av aggregatet där uteluften ansluter.
3) Rostig skruv pga att vatten runnit mellan luckan och skåpet.

Ni ser också lådan, som jag har under aggregatet, på bilderna.

Har någon något bra tips på hur jag blir av med kondensproblemen tar jag tacksamt emot hjälp.
 
  • 009 - Kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 011 - Kopia.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Penken
  • Laddar…
Kan du inte ta några bilder där kondensavloppet visas?

Mängden is skulle kunna indikera att aggregatet inte frostar av som det ska. Mängden kondensvatten som bildas totalt sett är dock densamma, det blir du aldrig av med i en plattvärmeväxlare. Den fungerar så här. Du har inte ett kondensproblem, utan ett avrinningsproblem.

En tanke som slår mig är att om aggregatet står snett, så rinner kondensvattnet åt fel håll. Följ vattnets väg ner längs värmeväxlaren och försök lista ut om det kan ta fel väg.

Lite is vid de ställen du markerat är inte ovanligt. En sån här låda är sällan 100% tät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.