Jag har några fula gamla fläckar i innertaket - målad spånskicor
De syns bara om jag går och lyser med ficklampa. Som mörka skuggor. Hur som går det att se skillnad på fuktfläckar orsakade av läckage eller kondens?

Nej.

Däremot brukar läckor kunna ge mer vatten snabbt vilket då gör att det rinner vidare längs reglar och brädor eller skivor och det följer tyngdkraften nedåt. Men, små droppläckage eller kraftigare kondens kan naturligtvis ge likartad fuktspridning.

Man måste följa fuktfläckarna uppåt och försöka lista ut varifrån fukten/vattnet kan tänkas komma.

Sedan kan det vara gamla fuktfläckar som blöder igenom takfärgen. Ska man måla över gamla fuktfläckar måste de patineras. Lämpligen med riktig alkydoljefärg. Det vet jag fungerar. Huruvida den vattenskadade moderna varianten gör det har jag ingen aning om, men då det är en blandning med vatten är jag naturligt skeptisk.

Oldboy Oldboy skrev:
Nej.

Däremot brukar läckor kunna ge mer vatten snabbt vilket då gör att det rinner vidare längs reglar och brädor eller skivor och det följer tyngdkraften nedåt. Men, små droppläckage eller kraftigare kondens kan naturligtvis ge likartad fuktspridning.

Man måste följa fuktfläckarna uppåt och försöka lista ut varifrån fukten/vattnet kan tänkas komma.

Sedan kan det vara gamla fuktfläckar som blöder igenom takfärgen. Ska man måla över gamla fuktfläckar måste de patineras. Lämpligen med riktig alkydoljefärg. Det vet jag fungerar. Huruvida den vattenskadade moderna varianten gör det har jag ingen aning om, men då det är en blandning med vatten är jag naturligt skeptisk.
Går det att mäta med någon fuktmätare eller liknande för att förstå om de är gamla eller nya?
Jag har några fläckar men de har funnits där i jättemånga år, och det är inte blöta, kalla eller något annat. Ser ut som sotiga fläckar som syns bara när man lyser med ficklampa.
Om jag har en läcka på taket borde det väl under dessa år läckt igenom och börjat droppa? Så mycket snö och regn som förekommer på taket? Kan de då vara kondens ? Å är det från vinden eller inifrån och upp?

Fuktmätare, sådan som mäter fukt i mtrl, är utmärkt för att avgöra om fläckarna är torra eller fuktiga, även om handpåläggning brukar kunna ge samma info. Men, om det bara är lite fuktigt och kanske torkar upp mellan tillfällena så kan det vara svårt att avgöra, och då är en fuktmätare bra.

Sotiga fläckar kan uppträda runt en gammal murad skorsten. Det har jag. Det beror på att skorstenen är i dåligt skick och läcker regnvatten (trots regnskydd på toppen).

Bilder och beskrivning av huset där fuktfläckarna är behövs för att kunna säga ngt mer konkret.

Oldboy Oldboy skrev:
Fuktmätare, sådan som mäter fukt i mtrl, är utmärkt för att avgöra om fläckarna är torra eller fuktiga, även om handpåläggning brukar kunna ge samma info. Men, om det bara är lite fuktigt och kanske torkar upp mellan tillfällena så kan det vara svårt att avgöra, och då är en fuktmätare bra.

Sotiga fläckar kan uppträda runt en gammal murad skorsten. Det har jag. Det beror på att skorstenen är i dåligt skick och läcker regnvatten (trots regnskydd på toppen).

Bilder och beskrivning av huset där fuktfläckarna är behövs för att kunna säga ngt mer konkret.
Rädd att det är läckage. Kanske varit länge men torkar upp mellan varven för det är inget som känns fuktigt, men innetaket buktar ju faktiskt lite.
Hur dyrt är det att lägga om/ laga ett tak? Det är snedtak och sluttar ju på övervåningen så den aktuella delen kan jag inte se från vinden. River de då taket från utsidan? Och jag bor i norra Sverige, snö på taket nu- hur funkar det?

L Lillamyran skrev:
Rädd att det är läckage. Kanske varit länge men torkar upp mellan varven för det är inget som känns fuktigt, men innetaket buktar ju faktiskt lite.
Hur dyrt är det att lägga om/ laga ett tak? Det är snedtak och sluttar ju på övervåningen så den aktuella delen kan jag inte se från vinden. River de då taket från utsidan? Och jag bor i norra Sverige, snö på taket nu- hur funkar det?
Och om det är takläckage, hur stor är risken att det runnit ut i väggarna och där orsakat mögel och fukt? Hur kontrolleras det?

Om det är fuktfläckar från läckage så bör de fortsätta sin utbredning nedåt, under förutsättning att läckaget är tillräckligt stort.
Går det ner i bjälklag eller väggar så bör fuktmärken synas där också.

Har det hållit på länge så är det ingen panik.
Börja med att ta ut någon kunnig person som får titta på det. Om det är taket som behöver åtgärdas så ta ut ngn kunnig takperson, kanske en plåtslagare om det är vid skorstenen det läcker. Skulle taket behöva läggas om så ta in offerter från takfirmor.
Byggare jobbar ute även på vintern (obegripligt nog :)), men förmodligen kan ev jobb vänta till sommaren.

Jättesvårt att fota då jag behöver lysa med en stark lampa för att de ska synas. Men de här har funnits i många år, dock osäker om någon nytt märke kan ha dykt upp nyligen.

• Fläckar på taket, oklart ursprung, visade med lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svagt synliga märken på en vägg upplysta med en lampa, dolda sedan många år, osäkra om nya märken tillkommit nyligen.
    Skapa konto
  • Fläck på innertak, oklart ursprung.
    Skapa konto
Det verkar ju inte vara något stort eller pågående läckage för då tycker jag det skulle börja läcka i inneracket men det är mystiska fläckar och de känns inte blöta eller fuktiga. Däremot drar det kallluft känner jag från taket- oavsett ovan eller inte ovan någon fläck

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.