Ska börja med stommen till mitt 40kvm garage. Har fått tips av flera byggare att spika ihop ett väggblock i taget och resa hela väggen istället för att resa en regel i taget.

Det verkar ju smidigt, men jag undrar några saker..

Min stomme består av 45x145:surprised:r. Utvändigt blir det 28x70 läkt. Invändigt blir det 45x45 liggande reglar. Mellan 45x45 och 145x45 ska jag ha fuktspärren. På så vis kan jag göra alla eldragningar och dosmonteringar utan att ta hål på plasten eftersom jag får ett hålrum bakom OSB:n på 45mm.

Frågor:
Ska jag spika ihop hela väggen liggande, dvs inklusive syll och hammarband?

Hur "låser" jag stommen innan jag reser den?
alt. 1. Spika dit tillfällig diagonal planka
alt. 2. Spika dit invändiga 45x45:surprised:r
alt. 3. Spika dit 28x70 läkt. (är det för klent vid resningen?
alt. 4. Spika en 45x145 upptill och nertill (borde väl låsa bra?)

Om alt.3 är hållbart så ser jag många fördelar med detta.
- Jag kan resa väggen rakt upp (dvs slipper spika bakvänt som jag måste i alt. 2.
- Jag slipper sätta dit ångspärren direkt vid stomresningen som annars alt. 2 kräver.

/Micke
 
Hjälpte till att stomresa en villa på 2*120 m2 härommånaden. Vi byggde väggarna liggande.

Det som monterades liggande var syllar, hammarband, stående reglar och en regel längs med hela huset under hammarbandet (vet inte vad det heter).

kortlingar till fönster och ev. reglar ovan och under fönsterna gjordes efter att väggen har rests.

Vi stadgade inte upp väggarna innnan de restes. Vi reste upp väggen, fäste syllen i vardera hörnet och stöttade upp väggen med läkt. Därefter gjrdes alla justeringar innan syllen fästes definitivt.

Vi började med en långsida, därefter tog vi en kortsida, efter det nästa långsida och til sist den sista kortsidan. För att få avståndet mellan långsidorna korrekt så sattes stag av läkt upp mellan dom innan takstolarna sattes på plats.

Känns som att du utan problem kan resa garaget utan att fixera väggarna, tror tvärtom att du vill ha väggen inte alltför rigid för att kunna göra justeringar när väggen är rest.

/Fredrik
 
Hmm. läste ditt inlägg en gång till och tittade på svenskt träs byggbeskrivning av garage. Verkar som att man inte använder den längsgående regel som vi hade i överkant på små hus. ???

Vi hade en rejäl regel i överkant, stående. 45 * 195 kanske högre. Den var infälld i de stående reglarna (45*145 i ditt fall) mot utsidan av huset, och spikades ihop med hammarbandet. Det blev på detta sätt en lådkonstruktion.

/FW
 
En fråga till fredwel: hur stora var väggblocken ni reste? På din beskrivning låter det som om hela väggen var i ett stycke. Vad väger ett sådant väggblock (uppskattningsvis)? Hur reste ni dem? Handkraft eller någon form av kran? Jag är nyfiken eftersom jag har en liknande operation framför mig.
 
Då en takstol hamnar mitt ovanpå en stående regel går kraften direkt ner i regeln. Då takstolen hamnar mellan två reglar måste man växla av med en balk. Om väggen är ”sönderhackad” av flera fönster och dörrar så att flera avväxlingsbalkar behövs kan det vara enklare att ha en balk längs med hela långsidan. Hela väggen blir då bärande och man kan placera takstolarna vart man vill. Detta gäller även mellanbjälklagets golvbjälkar i ett tvåvånings trähus.
 
andersmc skrev:
En fråga till fredwel: hur stora var väggblocken ni reste? På din beskrivning låter det som om hela väggen var i ett stycke. Vad väger ett sådant väggblock (uppskattningsvis)? Hur reste ni dem? Handkraft eller någon form av kran? Jag är nyfiken eftersom jag har en liknande operation framför mig.
Eftersom det inte är mitt hus så har jag inte fullständig koll på längden på väggarna, men då huset var på 120 m2 per plan så skulle jag gissa på att det var 8*15 meter eller liknande. Takhöjden var på 2,5 meter vill jag minnas. Långsidorna var rejält tunga, men vi reste dom med handkraft på 4 man. Ingen aning vad de väger ;)

Om du bygger mer än ett plan så är ett tips är att spika fast plankor på utsidan av nedervåningen som stopp så att inte väggen glider av. :surprised:

/fredrik
 
Stefan_E skrev:
Då en takstol hamnar mitt ovanpå en stående regel går kraften direkt ner i regeln. Då takstolen hamnar mellan två reglar måste man växla av med en balk. Om väggen är ”sönderhackad” av flera fönster och dörrar så att flera avväxlingsbalkar behövs kan det vara enklare att ha en balk längs med hela långsidan. Hela väggen blir då bärande och man kan placera takstolarna vart man vill. Detta gäller även mellanbjälklagets golvbjälkar i ett tvåvånings trähus.
Jaha, där fick man svaret på det. Vi hade balkar längs med båda långsidorna på båda planen. Den sidan som hade utsikten hade stora fönster från golv till tak. De väggarna var betydligt lättare att resa än de andra ;D

/Fredrik
 
fredwel skrev:
Eftersom det inte är mitt hus så har jag inte fullständig koll på längden på väggarna, men då huset var på 120 m2 per plan så skulle jag gissa på att det var 8*15 meter eller liknande. Takhöjden var på 2,5 meter vill jag minnas. Långsidorna var rejält tunga, men vi reste dom med handkraft på 4 man. Ingen aning vad de väger   ;)

Om du bygger mer än ett plan så är ett tips är att spika fast plankor på utsidan av nedervåningen som stopp så att inte väggen glider av.  :surprised:

/fredrik
Vet att några byggde ett väggblock som var ca 15 m långt och 4 m högt, det restes på 3-4 man. ;D 8) ;)
 
Tack för alla svar!

Jag har bestämt mig för att fälla in en 145:a på högkant under hammarbandet. Det känns väldigt stabilt. Det blir även lättare att hitta bra beslag till takstolarna. Det gäller ju att hitta ett som inte krockar med spikförbanden på stolarna.

Eftersom jag ska ha 45x45 på insidan av 145-stommen tänkte jag fästa nedersta 45:an i plattan (145mm från kanten). Då blir den ett bra anlägg att resa stommen mot.

Sen spikar jag fast syllen i 45:an. Då slipper jag dra ner expander i den lite tunnare betong-flärpen som viker ut i överkant på kantelementen. Min fru (konstruktörskan) gillade inte riktigt idén att sätta explander så nära kanten på plattan när profilen ser ut som den gör.

Byggaren som byggde vårt hus sa att man egentligen inte behöver fästa hus i plattan, men om man är ovan kan det vara skönt att det står stilla medan man snickrar. Då borde det väl räcka med att spika fast syllen i 45x45:an?

/Micke
 
Ursäkta men ni kanske kan ge mig en fingervisning ?
Pris på Stomresning i Halland, jag har murat upp sutterängvåningen själv och ska nu ha hjälp med stommontaget (i lösvirke) för övre plan BYA ca 129kvm.
Vad kan jag räkna med i arbete + material (takstolar+limträ) fixar jag själv.
100000kr för allt inkl moms ?
 
Beror ju på vad du menar med stomme?
Bara själva skelettet dvs regelverk?
Jag har smackat upp min stomme, regelverk på två fulla våningar 80 kvm på 12 första våningen+6 bjälklag +16 andra våningen=34 mantimmar, ett proffs borde kunna klippa några timmar på detta. Observera att det är en tillbyggnad så en vägg går bort dock är det lite mera tänk för att få till det mot det gamla. Ska smacka upp takstolarna imorgon

Kostnaden har varit ca 23000 exklusive takstolar men inklusive takpapp och spontluckor.


Enligt mig är stommen det roligaste att bygga, det går fort och blir snabbt resultat. Man upptäcker många nya grannar som man aldrig sett förut.
 
Japp bara själva skelettet, beklädnad gör jag själv sen.
23000kr exkl moms ?

Vad räknar du i tid när du är klar och har papp på taket ? 34 timmar plus .... ?
 
Draven skrev:
Japp bara själva skelettet, beklädnad gör jag själv sen.
23000kr exkl moms ?

Vad räknar du i tid när du är klar och har papp på taket ? 34 timmar plus .... ?
ink moms

Takstolarna 8 st saxtyp kom igår och ställdes ut på ca 2 timmar. Har en del avväxling och anpassningar att göra då det är en tillbyggnad vilket säkert tar en dag eller två. När väl det är klart kommer det att gå fort att få på själva pappen. Jag kör med spontluckor vilket går himla fort att lägga. Jag får återkomma när det momentet är klart. Sedan tillkommer ju allt finlir med alla plåtar, rännor, vindskivor, takfotsbräda........

För råspont och papp och inget mer gissar jag på 24 mantimmar men vi får se vad det blir. Blir det lite molnigare kan man hålla högre tempo för är det som nu orkar man inte så värst.

Du ska absolut ha läkten på taket så fort som möjligt annars finns det risk att pappen blåser loss om det blåser på ordentligt.
 
Tipsar om att spika enligt standard och att limma oavsett lutning.
Vid takfoten spikar man en läkt som förhindrar att vinden får tag i pappen så har man lite mer tid på sig.

/Kent
 
Vad är "spontluckor"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.