5 929 läst · 7 svar
6k läst
7 svar
Kompressorval
Söker lite tips på kompressor. Ska köpa en ca: 3hk. 50 liters tank. För garaget o lantbruket. Förstår att 230 volt är enklare att ev. flytta med. Eller ska man absolut välja 380 volt? Någon som har nått att rek. Såklart ska det inte va någon "kinamaskin".
Tacksam för tips
Tacksam för tips
Jag har en stor i verkstaden på 380 volt och en liten från Biltema på 230 volt.
Biltemakompressorn kostade ca 1000:- med moms. Kostar nu 1199:- Den använder jag oftast.
Fixar mutterknacken om man byter 1 bilhjul i taget. då hinner den ladda upp till nästa hjul. Funkar även till däckmaskinen om man bara kränger däck till sig själv. Enkel att bära med sig ifall man har lufttomt någon annanstans på gården. Den stora använder jag vid blästring. Annars så står den still.
Biltemakompressorn kostade ca 1000:- med moms. Kostar nu 1199:- Den använder jag oftast.
Fixar mutterknacken om man byter 1 bilhjul i taget. då hinner den ladda upp till nästa hjul. Funkar även till däckmaskinen om man bara kränger däck till sig själv. Enkel att bära med sig ifall man har lufttomt någon annanstans på gården. Den stora använder jag vid blästring. Annars så står den still.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 833 inlägg
Jag har en liten 2-cyl, 3hk med 24l tank från Nuair på hjul. Den är stationär de mesta tiden och är då kopplad till via backventil och oljefilter till en 150-liters tank i garaget som i sin tur matar de fasta uttagen och en vägghängd vinda. Vill jag ta med den är det bara att koppla loss från tanken.
Hähä sorry gick av bara farten; http://www.jula.se/kompressor-50l-2200w-200017
Jag har precis som Rosten1000 skriver, en stor som nästan aldrig används, och en liten som får flänga runt överallt.
När jag läser Johan Gunverths lösning tror jag tusan att det är rätt väg att gå, om man inte har ett mycket stort luftbehov.
När jag läser Johan Gunverths lösning tror jag tusan att det är rätt väg att gå, om man inte har ett mycket stort luftbehov.