Jalla.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/
Kommer denna funka för ett husbygge med allt vad det innebär? Har lusläst alla trådar om kompressorer, och i dom flesta trådarna påtalas det att det inte behövs så stora och dyra grejer för t ex en spikpistol.
Vill inte köpa nåt klent, på-gränsen-shit som man tröttnar på efter en vecka.
http://www.jula.se/e-Sales/esa/
Kommer denna funka för ett husbygge med allt vad det innebär? Har lusläst alla trådar om kompressorer, och i dom flesta trådarna påtalas det att det inte behövs så stora och dyra grejer för t ex en spikpistol.
Vill inte köpa nåt klent, på-gränsen-shit som man tröttnar på efter en vecka.
Länken funkade ju givetvis inte. Här är textinnehållet:
Kompressor FC2/50
Transportabel med hjul och handtag
Stående kompressor. Anslutning: 1/4". Avgiven luftmängd: 144 l. Arbetstryck: 8 bar. Varvtal: 2850 v/min. Tankvolym: 50 l. Cylindervolym: 222 l/min. Effekt: 2 Hk. 230 V. Vikt: 37 kg. L440xB440xH795 mm. (Artnr: 200050)
1899:-
Spara 0:-
Ord.pris 1899:-
Finns i lager för omgående leverans
Kompressor FC2/50
Transportabel med hjul och handtag
Stående kompressor. Anslutning: 1/4". Avgiven luftmängd: 144 l. Arbetstryck: 8 bar. Varvtal: 2850 v/min. Tankvolym: 50 l. Cylindervolym: 222 l/min. Effekt: 2 Hk. 230 V. Vikt: 37 kg. L440xB440xH795 mm. (Artnr: 200050)
1899:-
Spara 0:-
Ord.pris 1899:-
Finns i lager för omgående leverans
Den funkar säkert bra, den funkar garanterat inte sämre än min.
Det jag har mest problem med är att maxtrycket är i underkant, när det börjar sjunka ner mot tillslagstrycket så slår spikpistolen inte in 90mm riktigt hela vägen.
Men det beror säkert på vilken spikpistol man har också.
Det finns två kompressorer på Jula med 10 bar tryck, D4 och MonteCarlo F1.
Du kan väl fundera lite på dom.
Annars är den du funderar på av ett trevligt format på ett bygge, verkar vara lite mer praktisk i sådan miljö än de tradionella. Men vikten är kanske ett aber, ska den upp på någon övervåning ibland?
Den har dubbla luftanslutningar, praktiskt. Bäst vore dubbla utgångar med varsin regulator. Så skulle jag vilja ha, koppla både stomspikaren och klammerpickan samtidigt, med rätt tryck för bägge.
Hade ju också varit trevligt om FC2/50 haft ett bord ovanpå för verktygen, det saknar även de två 10-bararna och min egen.
edit: jag ser nu att de flesta i vettig storlek verkar dra iväg i ungefär samma vikt.
Det jag har mest problem med är att maxtrycket är i underkant, när det börjar sjunka ner mot tillslagstrycket så slår spikpistolen inte in 90mm riktigt hela vägen.
Men det beror säkert på vilken spikpistol man har också.
Det finns två kompressorer på Jula med 10 bar tryck, D4 och MonteCarlo F1.
Du kan väl fundera lite på dom.
Annars är den du funderar på av ett trevligt format på ett bygge, verkar vara lite mer praktisk i sådan miljö än de tradionella. Men vikten är kanske ett aber, ska den upp på någon övervåning ibland?
Den har dubbla luftanslutningar, praktiskt. Bäst vore dubbla utgångar med varsin regulator. Så skulle jag vilja ha, koppla både stomspikaren och klammerpickan samtidigt, med rätt tryck för bägge.
Hade ju också varit trevligt om FC2/50 haft ett bord ovanpå för verktygen, det saknar även de två 10-bararna och min egen.
edit: jag ser nu att de flesta i vettig storlek verkar dra iväg i ungefär samma vikt.
Redigerat:
Vilken hade du ?
Vilken egenskap hos dom du rekommenderade tycker du fattas på FC2/50?
Vilken egenskap hos dom du rekommenderade tycker du fattas på FC2/50?
Redigerat:
åter igen...Eller så betalar du hälften o får desto mer för dina behov hos Harald.
SELEKTA KOMPRESSOR 2.5HK 24LTR
Robust och kraftig kompressor med cylinder i gjutjärn.
Teknisk data:
Motor: 2,5 hk – 230 V
Tank: 24 liter
Max tryck: 8 bar
Genomlupen cylindervolym: 280 liter/min
Fri avgiven luftmängd: 225 liter
Levereras med reduktionsventil
och manometer med
2 luftuttag.
999kr
Teknisk data:
Motor: 2,5 hk – 230 V
och manometer med
2 luftuttag.
999kr
Nimajneb skrev:åter igen...Eller så betalar du hälften o får desto mer för dina behov hos Harald.
Teknisk data:
Motor: 2,5 hk 230 V
och manometer med
2 luftuttag.
999kr
Har du nångång tyckt att din kompressor varit för liten? Känns meningslöst att lägga uppåt tre tusen om det funkar med en sån som din.
Det låter inte riktigt som att maxtrycket är problemet, utan tillslagstrycket, och det brukar gå att justera upp. Du får då en kompressor som går lite oftare, men lite kortare stunder.Mikael_L skrev:
Bara en gång har den känts liten och det var när jag skulle blåsa ren en stubbe som jag höll på o demolerade.5.2 racing skrev:
Färgspruta har jag en Wagner ,hjulmuttrarna lossar jag med muskelkraft, vinkelslipen kör jag elektrisk, bilningsmaskin hyr jag en Hilti.....
Om man bara Spikar, renblåser, pumpar mm räcker den låååååångt.
Stort pluspoäng att man enkelt släpar med sig kompressorn upp o ner i trappor med enhandfattning.
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/87767-kompressor-och-spikpistol.html i den tråden gjorde jag en grovt tillyxad matematisk räkneövning och kom fram till att man skulle ligga på +40 spik/min(mer troligt närmare 60 spik/min) inkl omladdning mm innan man får kompressorn att jobba för jämnan. Jag spikade upp 14kvm innertakspanel förra helgen med dyckertpicka, snålade inte med spiken och min 2hk 24L kompressor som jag köpt på OBS för 799kr fick pumpa upp trycket 3 ggr. Med det vill jag ha sagt att spikpistoler i händerna på en amatör knappast är att anse som särskilt stora luftslukare.
..fast det är väl ordentlig skillnad mellan en liten dykertpicka och en spikpistol? Med klammerpickan jag har kan dra igång min lilla 24L ganska ofta, inte så att det är ett problem eller så, dock. Dykert är dock som sagt inga problem.Gilbert skrev:[länk] i den tråden gjorde jag en grovt tillyxad matematisk räkneövning och kom fram till att man skulle ligga på +40 spik/min(mer troligt närmare 60 spik/min) inkl omladdning mm innan man får kompressorn att jobba för jämnan. Jag spikade upp 14kvm innertakspanel förra helgen med dyckertpicka, snålade inte med spiken och min 2hk 24L kompressor som jag köpt på OBS för 799kr fick pumpa upp trycket 3 ggr. Med det vill jag ha sagt att spikpistoler i händerna på en amatör knappast är att anse som särskilt stora luftslukare.
Men; 24L är för lite för mutterdragare och bilmejslar osv. Dessutom gillar jag formatet på din Julamaskin. Köp stor maskin är mitt tips. Har man väl köpt en 24L så blir man lite begränsad. Jag skulle nog vilja ha ännu större maskin än 50, men då offrar man ju portabiliteten ännu mer.
Men smaken är ju bekant som baken..
Jo, och räkneexemplet är för spikpistol, inte dyckertpistol. Skillnaden mellan en 50L och 24L kompressor med likadana kompressorenheter blir att de går lika mycket, men 24L går dubbelt så ofta och hälften så länge, åsså blir 50L betydligt osmidigare att flytta runt(om det inte är av den stående modellen).vespaman skrev:
Tack för all hjälp. Som vanligt så går det inte som man vill. Idag sade gräsklipparen upp sig så kompressorköpet får vänta ett par månader.
Här är den tråden, om nån vill tycka nåt.
http://www.byggahus.se/forum/graesmattor/118197-klippon-dog-leve-klippon.html
/G
Här är den tråden, om nån vill tycka nåt.
http://www.byggahus.se/forum/graesmattor/118197-klippon-dog-leve-klippon.html
/G
Liknande trådar
-
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fördelning boarea / biarea
Köpa & Sälja hus -
Fukthalt i garage/förråd
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad är det för en konstig blandare?
Vatten & Avlopp -
U-värde och hundradelar, viktigt eller försumbart?
Isolering