Jag har en kompressor (STANLEY) som har fungerat bra under de år jag haft den även pm den är liten och kanske inte ett av dom dyrare märkena.

Men igår var det bara som att den la av med att bygga upp något tryck :sweat:

Jag är själv inte så insatt och undrar därför om någon av er kanske vet vad just detta fel brukar bero på?

Närbild av en STANLEY kompressor med två tryckmätare för utlopp och tank, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
STANLEY-kompressor som inte längre bygger upp tryck, i en verkstadsmiljö.
Skapa konto
STANLEY-kompressor som inte bygger upp tryck, öppen sida visar motor och komponenter.
Skapa konto

Redigerat:
Plocka av toppen i o kolla på ventilerna som sitter där, nån av dom har troligtvis lämnat in. Knappast värt att laga om man ens får tag i delar. Men alltid intressant att veta vad som gick åt skogen.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Ja som du säger så är det väl knappast lönt att lägga en endaste krona på den här men som du skriver kan det ju vara bra att veta vad som lämnat in!

Sedan måste jag väl börja se mig om efter en ny och då är det frågan om jag ska välja något annat märke av de här som är billigare eller är det samma "motorer" i alla kanske och lika dålig kvalitet?

K Keld skrev:
Plocka av toppen i o kolla på ventilerna som sitter där, nån av dom har troligtvis lämnat in. Knappast värt att laga om man ens får tag i delar. Men alltid intressant att veta vad som gick åt skogen.

Det är alltså dom här jag ska bort med och sedan lyfta på toppen? Hur ser man någon av ventilerna har "gett upp" då?
Närbild av en motor med markerade delar, en skruv och en annan komponent, som användaren överväger att ta bort.
Skapa konto

K Keld skrev:

Jag antar att du har testat med något inkopplat så att det inte bara är mätaren som dött? (har dåligt ljud så jag hör inget konstigt)

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Nä den låter precis som tidigare men jag märkte att jag tappade trycket igår när jag höll på att sandblästra och sedan fick jag inte upp det igen. Spelar ingen roll hur länge den få stå på.

VidarH VidarH skrev:
Jag antar att du har testat med något inkopplat så att det inte bara är mätaren som dött? (har dåligt ljud så jag hör inget konstigt)

Bra. Jag har varit med om många konstiga fel varav vissa har varit "för enkla" för att felsöka rätt...

Och du har kollat att det inte är hål/spricka på nåt rör/ledning?

Spontant tycker jag även att det ser ut som att kopplingen där man ansluter slangen är "öppen"..

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Jag har en kompressor (STANLEY) som har fungerat bra under de år jag haft den även pm den är liten och kanske inte ett av dom dyrare märkena.

Men igår var det bara som att den la av med att bygga upp något tryck :sweat:

Jag är själv inte så insatt och undrar därför om någon av er kanske vet vad just detta fel brukar bero på?

[video] [bild] [bild] [bild]
Tror mer på kolvringarna, har du sandblästrat har du belastat den mycket, nya kolvringar finns som reservdel säkert, har kompressoroljan skötts, på biltemamodellerna förbrukar en del, dom blir varma vid lackering
Åkerteg

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag kan inte hitta något som ser skadat ut :thinking:

En motorvevaxel och mätklocka på ett vitt papper utan synliga skador.
Skapa konto
Närbild på insidan av en maskindel utan synliga skador, med fokus på en axel och inre ytor.
Skapa konto
Närbild på en kolvmotor utan synliga skador.
Skapa konto
En kolv från en motor som vilar på en trasa, inga synliga skador på kolven.
Skapa konto
Närbild av mekaniska komponenter utan synliga skador.
Skapa konto
Närbild av en kolvmotor utan synliga skador på ytan.
Skapa konto
Metallföremål som liknar en byggdetalj ovanpå en pappershandduk utan synliga skador.
Skapa konto

Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Det är alltså dom här jag ska bort med och sedan lyfta på toppen? Hur ser man någon av ventilerna har "gett upp" då?
[bild]
Lossa på röret och dom 4? bultarna uppe på toppen (silvrig), ventilerna är troligvis nån tunn plåt som funkar som backventil. men som Kabehusvagn skriver kan det vara kolvringarna, det kan du testa när toppen är av: Håll handen över cylinderloppet så det sluter tät. snurra sen på motorn med hjälp av fläktvingen( koppla ut strömmen först, det gör ont om man håller i en fläkt o motorn startar, jag har provat.

edit: lite sent:cool:

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Membranen/ventilerna se är helt ok ut men jag vet ju å andra sidan inte exakt hur de ska se ut för att vara fungerande :cool:

K Keld skrev:
Lossa på röret och dom 4? bultarna uppe på toppen (silvrig), ventilerna är troligvis nån tunn plåt som funkar som backventil. men som Kabehusvagn skriver kan det vara kolvringarna, det kan du testa när toppen är av: Håll handen över cylinderloppet så det sluter tät. snurra sen på motorn med hjälp av fläktvingen( koppla ut strömmen först, det gör ont om man håller i en fläkt o motorn startar, jag har provat.

Kolvringarna ser lite slitna ut men kan funka,
Har du inga bilder på toppen??

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Det är lent som ett barnarsle och det skulle gå att spegla sig om jag hade haft en mindre skalle.
Polerad maskindel med spegellik yta på en verkstadsbänk omgiven av verktyg.
Skapa konto

K Keld skrev:
Kolvringarna ser lite slitna ut men kan funka,
Har du inga bilder på toppen??

Metalliska maskindelar, möjligtvis från en motor, på en arbetsyta.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.