Hej,

Hjälp, kompressorn bråkar.

Vi uppstart känns kärvar den. Liksom lite fastnar och drar inte runt. Efter ett par försök så slår den igång och börjar komprimera. Bytt olja och tömt kondensvatten. Någon idé någon ?

Är det en sån vanlig liten enfas? Isf skulle jag gissa på dålig kondensator.

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Mattias Johansson8 Mattias Johansson8 skrev:
Hej,

Hjälp, kompressorn bråkar.

Vi uppstart känns kärvar den. Liksom lite fastnar och drar inte runt. Efter ett par försök så slår den igång och börjar komprimera. Bytt olja och tömt kondensvatten. Någon idé någon ?
Som fotografen skrev så kan enfasare ha en trött kondensator.
Men det är heller inte ovanligt att avlastningsventilen strular.
När kompressorna startar ska ledningen mellan tank och kompressor vara trycklös, så att motorn inte bromsas i uppstartsläge.
När mekanismen som sköter detta kärvar smyger det in luft bakvägen och motorn får svårt att starta.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Tack för svar. lösningen är att byta kondensator som jag tolkat det?

Tack för svar. lösningen är att byta kondensator som jag tolkat det?
Jag skulle först och främst kontrollera att systemet är trycklöst.

Om du tömmer tanken så det inte är nått tryck i den och den bara står och brummar så är det en väldigt bra gissning på kondensatorn.

Ett annat vanligt fel när inte kompressorn inte orkar starta, kan vara spänningsfall, jag hade 1,5 kvadrat ca 15m matning till garaget innan, och var ljuset på(120W) så startade inte kompressorn släckte jag ljuset orkade den. Efter jag bytte matarkabel till garaget har det i te varit några problem med starterna.
Har kompressorn funkat innan i det eluttaget du använder nu?

En annan tråd om krånglande kompressor:
https://www.byggahus.se/forum/threads/kompressor-orkar-inte-starta-med-tryck-i-tanken.297431/

Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Ett annat vanligt fel när inte kompressorn inte orkar starta, kan vara spänningsfall, jag hade 1,5 kvadrat ca 15m matning till garaget innan, och var ljuset på(120W) så startade inte kompressorn släckte jag ljuset orkade den. Efter jag bytte matarkabel till garaget har det i te varit några problem med starterna.
Har kompressorn funkat innan i det eluttaget du använder nu?

En annan tråd om krånglande kompressor:
[länk]
Hej, kompressorn har fungerat väl i uttaget som den nu sitter i. Men när den inte startar upp så blinkar ljuset i garaget vilket jag antar är ett spänningsfall av något slag. Det är flera matningar som går till garaget. (Har inte varit med och dragit elen i huset och lite bristfällig dokumentation)

Hej, kompressorn har fungerat väl i uttaget som den nu sitter i. Men när den inte startar upp så blinkar ljuset i garaget vilket jag antar är ett spänningsfall av något slag. Det är flera matningar som går till garaget. (Har inte varit med och dragit elen i huset och lite bristfällig dokumentation)
Gissar att det beror på att den inte orkar,startar den om du tömmer lufttanken först?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.