Hej

Ska införskaffa en kompressor till till en dykertpistol, kommer sedan att skaffa en spikpistol (50 - 90 mm).
Vad är det man ska gå efter?, är det trycket (bar) eller luftflödet. Har sett att finns en del billiga kompressorer på byggvaruhusen på 1,5-2hk, men är osäker om dessa räcker till till en spikpistol.
Kanske har ni rentav ett förslag på vilken man ska köpa. Dock får den inte kosta skjortan.

En vanlig med 24 liters tank och 2hk räcker till spikpistoler, en stor spikpistol brukar kräva ca 2 liter luft per skott har jag sett nånstans. Alltså borde en kompressor som lämnar 150lit/minut kunna leverera luft för att skjuta 75 spik per minut. Så snabbt spikar nog inte många....
Däremot räcker inte såna kompressorer till luftdrivna slipmaskiner o liknande, dom brukar kräva runt 400 liter/minut.

om du bara har tänkt att använda den till Spikpistol + pumpa bilen då och då så räcker det med en billig. Kolla på hur många liter luft de levererar i minuten.

Ju minder tank du har desstu oftar kommer den att brumma.....

Jag köpte ett "kit" på krauta för 1295:- som jag tycker funkar fint. De hade bådet ett hus kit med spikpistol och färgspruta och ett bil kit som jag köpte med muttermaskin luftpåfyllare och renblåsare. Sedan har jag komletterat med dykertpistol och en liten punktbläster.

Funderar på En Jula maskin och specen på den säger:
1,5hk
Genumlupen cylindervolym 207 l/min, fri angiven luftmängd vid 6 bar 154 l/min. Max 8 bar.

kommer denna att räcka till en spikpistol.
De säljer nämligen denna för 499 på Jula i S-vall.

Det funkar säkert bra. En spikpistol kräver ca 200l/min men man spikar ju inte hela tiden och har tanken som buffert.

Emil

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.