19 957 läst · 9 svar
20k läst
9 svar
Kompressor, permanentsmord eller inte ?
Nu funderar jag på vad som är bäst:
En permanentsmord (oljefri heter det ibland) eller en som har olja i vevhuset ?
Jag har sett att på mindre kompressorer finns båda systemen, på större är det, mig veterligen, alltid oljesmort vevhus.
Har båda varianterna kanske både fördelar och nackdelar?
mvh //ML
En permanentsmord (oljefri heter det ibland) eller en som har olja i vevhuset ?
Jag har sett att på mindre kompressorer finns båda systemen, på större är det, mig veterligen, alltid oljesmort vevhus.
Har båda varianterna kanske både fördelar och nackdelar?
mvh //ML
Vad ska du ha den till?
Vilka krav på luftmängd?
Normalt är en oljesmord mer långlivad och tål tuffare drift.
Vilka krav på luftmängd?
Normalt är en oljesmord mer långlivad och tål tuffare drift.
Då är det väl därför som det verkar vara endast dom mindre kompressorerna man hittar som permanentsmorda...TorpAnders skrev:
Användningsområde, tja...
Om jag kommer igång med nåt husbygge så var det väl tänkt att driva spikpistoler då.
Sen får den stå i garaget för att användas med, antagligen, glesa mellanrum, pumpa nåt däck, blåsa rent med när man mekar osv. Köper antagligen en mutterknackare som kan användas varje höst/vår till s/v-däcken, kanske kan någon enkel sprutlackning komma ifråga, men jag kommer inte att bygga någon lackbox iaf.
Det finns ju bläster och en smidig liten sticksåg, som jag kanske kan tänkas att anskaffa om jag får någon rostsvetsning att göra...
Men ren hobbyanvändning iaf.
Ja det verkar vara nackdelar som _går_ att leva med...Konsulten skrev:
Finns det några fördelar då?, att den klarar hårdare drift var uppe tidigare, men det är ju inte heller någon avgörande anledning för mig.
Kan ju säga som så, att om det inte kommer fram några speciella anledningar att välja den ena eller andra (för min situation alltså) så komer väl priset få avgöra istället.
Ska du köra mutterknackare och blästra så behöver du en rejäl maskin annars så lurar du dig själv..
Jag köpte mig äntligen en 3fasare på 4hk som ger runt 400l fri avgiven luft.
Och det är en ruskig ;D skillnad mot de hobbymaskiner jag haft tidigare!
Jag köpte mig äntligen en 3fasare på 4hk som ger runt 400l fri avgiven luft.
Och det är en ruskig ;D skillnad mot de hobbymaskiner jag haft tidigare!
Ja det har du ju alldeles rätt i.TorpAnders skrev:
Det blir nog ingen bläster för mig då, för jag siktar nog mot en 1,5 eller 2 Hk maskin.
Men en mutterknackare borde väl kunna fungera?, den går ju så intermittent, iaf för mig.
Minusgrader känns inte heller som någon issue för mig iaf, kan inte tänka mig att kommer arbeta med tryckluft i minusgrader...
Men det är bra att ni nämner alla saker som är bra att tänka på, tack tack.
Rekommenderar 2 Hk i.s.f. Min klarar 90 mm spik med spikpistol. Med det känns inte som om det finns några större marginaler. Men 1,5 räcker kanske om du bara skall köra dyckert/klammer.Mikael_L skrev:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Nu har jag blivit med kompressor ...
Att jag startade tråden, och ställde frågan var att på Beijers här i Uppsala så säljer dom ut några spikpistolspaket med 2 Hk kompressor + 2 spikpickor (50-90 mm + 15-50 mm T-dyckert) + slang för endast 2000:-
Men den kompressorn är inte permanentsmord, som jag tänkte kanske är bättre.
Men jag slog till iaf.
För hugade så kan jag meddela att det fanns 2 paket kvar i morse...
Att jag startade tråden, och ställde frågan var att på Beijers här i Uppsala så säljer dom ut några spikpistolspaket med 2 Hk kompressor + 2 spikpickor (50-90 mm + 15-50 mm T-dyckert) + slang för endast 2000:-
Men den kompressorn är inte permanentsmord, som jag tänkte kanske är bättre.
Men jag slog till iaf.
För hugade så kan jag meddela att det fanns 2 paket kvar i morse...
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byte av kompressor eller Frånluftsvärmepump
Värmepumpar -
Byte av kompressor eller hela Frånluftsvärmepumpen?
Värme allmänt -
Köpa ny kompressor. Oljefri eller oljesmord kompressor? För- och nackdelar.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Byta kompressor luft vatten modeller
Värmepumpar -
Ny kompressor eller helt ny pump
Värmepumpar