burton666 skrev:
Ok, fast biltema där jag bor hade inga av de prissänkta modellerna bara dom ordinarie.
[länk]
Ja, den du länkar där tycks motsvara den jag har i specifikationerna, och den har jag som sagt spikat tiotusentals spik med, från takpapp till fyrtum stomspik vid husbygge. När man spikar många spik snabbt i rad, t.ex. när man lägger papp eller råspont, händer det att man får stanna upp och vänta på kompressorn emellanåt.

Men annars har den varit fullt tillräcklig för mina behov så här långt.
 
burton666 skrev:
Nu har jag velat fram och tillbaka ett tag men det lutar åt att jag köper den för 749:- på biltema [länk]
alternativt denna lilla 5l från jula [länk]
samt sencon från jula [länk]
Jag hade lagt till ett par hundra och tagit den för 999:- ;)
Men det är kanske hugget som stucket ;)
 
Ok, den lilla 5l från jula går upp till 10 bar, och kostar 699:- är det någon fördel när man ska använda till spik/dyckertpistol? Tyckte det var smidigt när list-uppsättning är huvudarbetet för den.
 
Nej, för listuppsättning behövs inga 10 bar. Min kompressor går bara till 8 bar, och den har jag som sagt kört 4-tumspik med, och en del av dem i kärnvirke dessutom.

Men å andra sidan skadar det ju aldrig med lite extra kräm, den gång man behöver det ;)

Intermittensen på Julas 5l är 15%, kan vara värt att jämföra med de andra.
Bilteman har 60%, du kan alltså köra den 4 gånger "hårdare". Det är stor skillnad.

För listning räcker nog Julas 5l dock, men inte om du börjar spika lite mer.
 
Redigerat:
ok, han åka iväg och köpa julas 5l men får kanske åka in och byta till biltemas istället
 
Den du köpt räcker nog för det du tänkt dig i första hand, men vill du ha något för framtiden, så är Biltemas nog ett lämpligare val.
 
Ok, jag tror att jag åker in och byter ut den ändå efter din förklaring. Men eftersom det bara skiljer 250:- mellan biltemas två billigaste modellerna, är det den oljefria som är "bäst" att köpa?
 
Mikael_L
rockfarbrorn skrev:
Om dina krav är lika som mina var: sätta lister, panel, pumpa lite fritidsdäck och bildäck. Ja då är svaret enkelt tycker jag. Köp en modell utav märket NuAir , det finns en som är stor som en resväska. Observera att det finns 2 modeller här, en med en 2 liters tank och en utan. Köp den med en 2 liters tank. Denna köpte jag.

Förstår INTE varför man skall ha en stor otymplig med xxx liters tank. Fullständigt ovidkommande storleken på tanken för detta ändamål tycker jag.
Jag håller med om ovanstående.

Men ett köp av en sådan kompressor betyder att man har en ultraportabel, liten lätt att ställa undan och förvara kompressor för låga och intermittenta luftbehov.
Passar perfekt för dycketspikning och olika småsaker som att pumpa däck och bollar osv.

Den passar ganska dåligt till sprutmålning, många roterande luftverktyg och passar inte alls till mutterknackare och sandbläster m.m.
Redan en stomspikningspistol för upp till 90mm kan börja ta väl mycket luft = man måste jobba långsammare än man vill



Men vadå !! Frågan är väl inte vilken kompressor som ska köpas, utan om man klarar sig med 2 kompressorer eller måste ha 3. :cool:

Är en enda universalkompressor ett absolut krav och man har tänkt kunna använda denna till lite av varje så tycker jag kravet är en minst 1,5 HK, gärna 2 HK med minst 10-15 liters tank, men gärna 24 liters och minst 8 bars tryck.

Då är kompressorn egentligen inte bra på något, men samtidigt inte helt omöjlig till nästan något heller.
Den går att bära med runt till olika arbetsuppgifter, man kan säkert t.o.m baxa upp den på ett tak om det skulle behövas.
Den fungerar också till mutterknackare, men man kan inte jobba kontinuerligt utan måste låta tanken ladda upp fullt tryck med jämna mellanrum.


Köper man två kompressorer så låter man givetvis en gå ner i storlek och vikt för att bli mer portabel, främst mindre tank. Den får fortfarande gärna vara på minst 1,5 HK, eller 2 HK, men det är ju på bekostnad av vikt och storlek förstås.
Och den andra får bli lite större, men måste nog fortfarande vara aningens portabel. Men kan säkert för det mesta stå permanent i t.ex. garaget.


Skaffar man tre kompressorer så börjar min våta dröm slå in.
En permanent placerad 3-fasare i garaget med 3-4 kW effekt och absolut minst 50 liters tank.
Sen en 2Hk med 24 liters tank och så slutligen en pluttekompressor med 1-4 liters tank.


Och i vilket fall så tycker jag att kompressorer med 2 eller 3 tryckluftsuttag är trevliga, särskilt om ett uttag är före tryckregulatorn (dvs med fullt tanktryck) och de(t) andra efter regleringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lolight
  • Laddar…
burton666 skrev:
Ok, jag tror att jag åker in och byter ut den ändå efter din förklaring. Men eftersom det bara skiljer 250:- mellan biltemas två billigaste modellerna, är det den oljefria som är "bäst" att köpa?
Ja, jag hade kört på den, den ger 20% mer luft också, kan vara bra för framtida projekt.

Den enda punkt på vilken en större kompressor är sämre än en mindre, som regel, är flyttbarheten. Det problemet löser man enklast med längre slang, (ju längre desto grövre, dock) om man inte vill begagna hjulen som finns på de flesta kompressorer ;), så länge man inte ska iväg till "annan ort" med kompressorn. Ju längre bort kompressorn står, desto mindre besvärande är ljudet, också :)

Så jag håller inte alls med Mikael_L om att man behöver mer än en kompressor. Det skulle i så fall vara av ren bekvämlighet som man har en liten typ Julas 5l i kombination med en stor garagekompressor som ger 500l/m typ :)
 
Den där slangen duger säkert, det är när man börjar använda lite mer luftkrävande verktyg och långa slangar som det behövs grövre grejer. Annars blir tryckfallet genom slangen för stort. Men det är inget du behöver oroa dig för i första taget ;)

Vad gäller extra tillbehör så tycker jag att en BRA luftpåfyllare är värd pengarna, (biltemas/Julas ger jag inte mycket för) vi har en annan tråd här på forumet som vi "tjötar" om det i och flera av oss har beställt från Amazon, typ en sån här, som jag har

http://www.amazon.co.uk/dp/B001FCQYUC/ref=pe_385721_37038051_pe_217191_31005151_M3T1_dp_2

I övrigt är det kanske smidigast att avvakta och se vad du känner behov av. En vanlig renblåsningspistol kan ju vara bra att ha också iofs.
 
Har mer eller mindre blivit påkastad en kompressor från Biltema. Den har varit uppe för diskussion i denna tråden tidigare:

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-30-20-17641/

Är den något att ha för 1500kr? (Ordinarie pris 3000kr) Det beror givetvis vad för krav och behov man har, men det vet jag knappt själv;)
Har tittat efter en begagnad kompressor då och då men inte kommit till skott att köpa någon. Dels för att jag inte riktigt vet vad jag behöver.
Är den ett fynd för de pengarna för vardagliga behov? Eller skall jag strunta i den och hitta något bättre begagnat? Vad tycker ni?
 
Tja, rent kapacitetsmässigt tycks den inte ge mer än många andra som kostar mellan 1/3-1/2 priset, förutom just 10 bar då, men 8 bar räcker rätt långt. Men det kanske är bättre kvalitet och den har två utgångar, och som sagt 10 bar om det är viktigt. Men nej, är du osäker på ditt behov är det nog bättre med några av de andra alternativen i tråden som ligger betydligt lägre i pris ;) Men allra bäst är så klart att du reder ut ditt behov innan du köper, annars står du kanske där med skägget i brevlådan i alla fall ;)
 
L
knipo skrev:
Har mer eller mindre blivit påkastad en kompressor från Biltema. Den har varit uppe för diskussion i denna tråden tidigare:

[länk]

Är den något att ha för 1500kr? (Ordinarie pris 3000kr) Det beror givetvis vad för krav och behov man har, men det vet jag knappt själv;)
Har tittat efter en begagnad kompressor då och då men inte kommit till skott att köpa någon. Dels för att jag inte riktigt vet vad jag behöver.
Är den ett fynd för de pengarna för vardagliga behov? Eller skall jag strunta i den och hitta något bättre begagnat? Vad tycker ni?
Ja, kollade på nya sortimenten nu när jag var där. De verkar betydligt sämre. Denna är en av de gamla modellerna. Och smidig variant att flytta. Så ja, den skulle jag köpt. Kommer inte finnas att köpa mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.