burton666 skrev:
Vad tycker ni om dessa kompressorer:


Eller kanske någon liknade från Biltema eller Jula.

Den ska som sagt användas till en dyckertpistol (Senco S200 - Jula) samt fylla på däck mm. Men kanske även funka lite mer krävende saker i framtiden.
Tja, Pysslarn, jag vet inte om du läst hela TS inlägg, men hur du kan påstå att lundbergjs inlägg inte är relevant mot bakgrund av TS fråga, det är, tycker jag, minst sagt kryptiskt.

lundbergj har svarat vad han tycker och har för erfarenheter av en liknande kompressor från just Jula, exakt det TS efterfrågade.

Du kan ju också, istället för att bara blint anklaga, istället förklara på vilken eller vilka punkter lundbergjs inlägg strider mot 5.2, för jag kan inte se något regelbrott i dennes inlägg.
 
Jag misstänker att Pysslarn menar att användaren är ny och 5.2 förbjuder användare med mindre än 50 inlägg eller varit medlem i över 1 år att lägga inlägg som lovordar företag, tjänst eller produkt.

I sak inte feltolkat men denna regel väljer åtminstone jag (och jag tror de flesta moderatorer gör liknande) att tolka som en generalklausul som kan nyttjas när någon tydligt talar i egen sak eller när det är ett uppenbart upprepat beteende om samma enskilda produkt eller tjänst.

I detta fall ser jag det som en produktrecension som endast tillför forumet och generellt uppskattat av användarna.

Så kan vi gå vidare från detta och diskutera sakfrågan. Jag väljer att inte moderera något i denna tråd /moderator
 
  • Gilla
claesborjesson och 1 till
  • Laddar…
Min egen erfarenhet är att de flesta kompressorer fungerar ok om kraven är förenliga med prislappen som faktiskt är runt tusenlappen.

Jag själv har en stor gammal kompressor stationärt (Atlas Copco), en 24 liters från biltema och en 7 liters väldigt portabel från Jula (stanley). Väldigt nöjd med alla 3, de kostade lika mkt men Atlas/copco var väl ett fynd i en närliggande gårds lada.
 
Jag har tittat på dessa två:

http://www.biltema.com/sv/Verktyg/Tr...r-15-24-17668/
http://www.biltema.com/sv/Verktyg/Tr...L-20-24-17669/

Den ena är oljesmord den andra inte. Är oljesmorda kompressorer att föredra?
Jag har även läst om att man kan tjäna på att köpa en bättre slang till kompressorerna, Har dom någon slang av bra kvalitet på biltema eller jula och är det värt att byta ut denna direkt?

Jag undrar även om Dyckertpistol, duger denna från biltema för 270:-: http://www.biltema.com/sv/Verktyg/Tr...tpistol-15530/

eller ska jag gå upp en tusenlapp till Sencon på jula:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-...pistol-071014/
 
Min herkules från bauhaus har fungerar bra, enda strulet är att kodningen gick sönder efter 2 år, men bytte den så snurrar den på som innan. Dock trögstartad när det är kallt ute (skulle kanske hjälpa att byta till en tunnare olja)
 
@burton666 Jag köpte en dyckertpistol på biltema för 270:- för att spika galon på en plywoodskiva. (mc-sadel)
Duger bra, om inte du ska lista hela kåken, då hade jag gått på senco´n...

Jah kör Biltema på både dyckertpicka och kompressor, funkar bra.
(Har även haft Jula kompressor ABAC tidigare,)

Oljefri eller inte??? Är nog vilket som. Jag har olja i min.
Tänkte att då är det ju olja som smörjer, annars är lagrena fettsmorda, och om det händer nått med ett sånt lager så är det ingen olja i närheten som stänker dit...

//AA
 
L
Jag har många kompressorer. Knäcker den ena efter den andra. Mitt råd? Jag skulle köpt Biltema Kompressor 30C-50
Det är helt klart värt pengarna det kostar extra mot en mindre sämre.
 
Lolight skrev:
Jag har många kompressorer. Knäcker den ena efter den andra. Mitt råd? Jag skulle köpt Biltema Kompressor 30C-50
Det är helt klart värt pengarna det kostar extra mot en mindre sämre.
I praktiken kanske det inte ens kostar extra, utan blir billigare... ;)
 
M
Lolight skrev:
Jag har många kompressorer. Knäcker den ena efter den andra. Mitt råd? Jag skulle köpt Biltema Kompressor 30C-50
Det är helt klart värt pengarna det kostar extra mot en mindre sämre.
Om du knäcker kompressor efter kompressor kanske det vore bättre att köpa något av lite högre kvalitet (som tål att användas) i stället för biltema. Kanske blir ännu billigare sett ur ett större perspektiv.

Gelins-KGK tror jag är riktigt bra grejjer...

Just på grund av att du verkar "knäcka" alla dina kompressorer får mig att undra varför någon skulle ta råd från dig....?
 
Redigerat av moderator:
L
MaxPax skrev:
Om du knäcker kompressor efter kompressor kanske det vore bättre att köpa något av lite högre kvalitet (som tål att användas) i stället för biltema. Kanske blir ännu billigare sett ur ett större perspektiv.

Gelins-KGK tror jag är riktigt bra grejjer...

Just på grund av att du verkar "knäcka" alla dina kompressorer får mig att undra varför någon skulle ta råd från dig....?
Det kanske var så att jag, likt många andra, börjar med att köpa dåliga grejor pga att man ska bara köra lite hobby. Som det heter. Sedan blir det inte så... Klart som korvspad att jag nu har bättre grejor. Men jag har också erfarenheten av hur bra hobby sakerna håller. Därför ska man ta råd av mig. Jag har prova hur bra det håller :)

Biltemas billigare kompressorer håller inte så bra. Men mellanklassen är ok, om du inte ska belasta hårt och varje dag.
 
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Jag har en liten ADAC inköpt på Jula för ca 500:- för ett antal år sedan. Med den har jag bland annat spikat många tiotusentals spik, allt från takpapp via råspont till 4-tums stomspik. När man kör takpapp och råspont går kompressorn hårt, för då hinner den inte riktigt med och får jobba rejält.
 
Nu har både jula och biltema kampanj på en kompressor i var:
Biltema 20l http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompressor-30-20-17641/
Jula 50l : http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-tillbehor/kompressorer/kompressor-200014/

Båda går upp till 10 bar och kostar 1500:-, största skillnaden verkar vara tanken 20l mot 50l. Just i listningen som jag tänkte ha den till i första hand så känns det ju smidigare med en liten tank. Den stora krävde även 16A säkring men såg inte vad biltemas variant krävde.

Vilken ska man köpa av dessa?

Edit: Såg att biltemas krävde 9A
Edit2: alla prissänkta kompressorer från biltema var antingen slut eller hade utgått..
 
Redigerat:
L
burton666 skrev:
Nu har både jula och biltema kampanj på en kompressor i var:
Biltema 20l [länk]
Jula 50l : [länk]

Båda går upp till 10 bar och kostar 1500:-, största skillnaden verkar vara tanken 20l mot 50l. Just i listningen som jag tänkte ha den till i första hand så känns det ju smidigare med en liten tank. Den stora krävde även 16A säkring men såg inte vad biltemas variant krävde.

Vilken ska man köpa av dessa?

Edit: Såg att biltemas krävde 9A
Edit2: alla prissänkta kompressorer från biltema var antingen slut eller hade utgått..
Den är bra den på jula med 50 liters tank. Ta den. Troligen ska de sluta sälja den, den är för bra och för billig.
 
L
thomasx skrev:
Här är en som nog inte går av för hackor, kompakt och potent :)

[länk]
Fast den är dyr. Samt att det blir oflexibelt om du behöver flytta kompressorn att den behöver 3fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.