L
burton666 skrev:
Edit: Såg att biltemas krävde 9A
Edit2: alla prissänkta kompressorer från biltema var antingen slut eller hade utgått..
Det är lite märkligt med säkringarna. Då Julas är på 2000 Watt och Biltemas på 2200 Watt....
 
Nja, priset är relativt... ;)

Och sedan det där med att flytta, så länge man använder den inom sin fastighet klarar man sig som regel med en förlängningssladd och en luftslang, även om man ska upp 2 våningar på taket och spika, been there done that, om än med en mindre kompressor, men fortfarande ståendes på marken.

Men det har så klart med behovet att göra, men för just dig som knäcker den ena efter den andra. En förlängningssladd kostar inte mer än en av de billigaste lågpris-kompressorerna :) Och så många som du knäckt hade denna säkert varit billigare från början ;)
 
Lolight skrev:
Fast den är dyr. Samt att det blir oflexibelt om du behöver flytta kompressorn att den behöver 3fas.
Det har nog med startströmmarna att göra.
 
L
thomasx skrev:
Nja, priset är relativt... ;)

Och sedan det där med att flytta, så länge man använder den inom sin fastighet klarar man sig som regel med en förlängningssladd och en luftslang, även om man ska upp 2 våningar på taket och spika, been there done that, om än med en mindre kompressor, men fortfarande ståendes på marken.

Men det har så klart med behovet att göra, men för just dig som knäcker den ena efter den andra. En förlängningssladd kostar inte mer än en av de billigaste lågpris-kompressorerna :) Och så många som du knäckt hade denna säkert varit billigare från början ;)
Så du menar att det är vettigt i detta fallet att gå och köpa en kompressor för 5-6000 kr, samt en 3-fas förlängningssladd, som personen kanske inte ens kommer att ha nytta av? Bara av den anledningen att en 6000 kr kompressor är av bättre kvalitet?

Jag tycker din råd, är lite märkliga. Speciellt med tanke på att du själv inte har en stor kompressor och baxnar runt med när du spikar.

Nej, det är inget alternativ. Alternativen är en billigare kompressor eller en något dyrare. Men troligen inte en 6000 kr 3-fas kompressor. Det verkar inte personen ha någon nytta av alls eller önskar köpa.

Hur vida jag har knäckt flera kompressorer verkar var något som du hakat upp dig på. Orsaken är att man överbelastar dem. Och orsaken är den att jag har haft flera billiga som jag inte längre har nytta av, då jag har en stor kompressor nu. Men i bland när man bygger vill man inte dra slang flera mil. Då rullar man dit en liten, o sedan får den gå till den inte orkar mer. Det kvittar mig, då jag egentligen borde ha skrotat dessa små, ändå. Du ska inte spekulera om saker du inget vet om. Det är bättre du försöker lösa det tråden handlar om.
 
Förstår inte varför du blir så upprörd över att jag tipsar om en kraftfull kompressor i kompakt format, för alla som är intresserade, finns ingen anledning till det, tycker jag.

Mina tips till TS finns längre bak i tråden, i inlägg #2, för att vara exakt...
 
Lolight skrev:
Det är lite märkligt med säkringarna. Då Julas är på 2000 Watt och Biltemas på 2200 Watt....
Det har nog med startströmmarna att göra, hör till detta citat, något måste blivit fel i mitt tidigare inlägg med samma kommentar :)
 
Så är det värt att lägga till 500:- och köpa julas 50l kompressor eller ska jag köpa biltemas 999:- kompressor?
 
Av dessa två hade jag valt biltemas.
 
L
burton666 skrev:
Så är det värt att lägga till 500:- och köpa julas 50l kompressor eller ska jag köpa biltemas 999:- kompressor?
Den med 50l från Jula, Den är bra. Det känns som den låter hälften så mycket, och ger 10ggr mer luft än direktverkande. Men det är bara vad det känns. Dock är detta en 3hk modell från biltema, så svårt val. En stor tank är dock inte fel. Men den blir mindre mobil.
 
Redigerat:
L
Det är otroligt bra priser på kompressor hos Biltema nu. Du har 30-50, för 999:50, med 50l tank. Den skulle jag valt.
 
L
burton666 skrev:
Ok, fast biltema där jag bor hade inga av de prissänkta modellerna bara dom ordinarie.
[länk]
Då är valet enkelt. Julas.
 
Om dina krav är lika som mina var: sätta lister, panel, pumpa lite fritidsdäck och bildäck. Ja då är svaret enkelt tycker jag. Köp en modell utav märket NuAir , det finns en som är stor som en resväska. Observera att det finns 2 modeller här, en med en 2 liters tank och en utan. Köp den med en 2 liters tank. Denna köpte jag.

Förstår INTE varför man skall ha en stor otymplig med xxx liters tank. Fullständigt ovidkommande storleken på tanken för detta ändamål tycker jag.

Har du en 50liters tank? Grattis, det smäller när du användet din dyckertpicka och när du ska pausa i jobbet och stanna o överse arbetet har du en maskin som låter värre än en jumbojet i 5 minuter efter du lagt ner pistolen.

Med min lilla 2 liters tank skjuter jag 5-7stk dyckert (beroende på dyckertstorlek) innan den börjar ladda tanken. Den låter med andra ord hela tiden, men vad gör det? När jag jobbar och det ändå smäller o jag har hörselkåpor på mig får det låta hur mkt som helst. Däremot när jag lägger ifrån mig pistolen så blir kompressorn tyst efter 3 sekunder.

Har satt 120kvm råspont och en drös med lister och annat med min hittills , utan att smörja den en gång. Funkar lika bra som när den var ny. Jag betalade ca. 1800kr för pistol o kompressor om jag inte minns fel.

Såhär i efterhand hade den gärna fått kosta det tredubbla.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Just det, ryobi har kommit med en batteridriven för ett tag sedan för runt 2000kr också som funkar förvånansvärt bra. Skjuter en 5-600 dyckert per laddning. Denna hade jag haft om jag mest skulle skjuta lister.
 
Storleken på tanken har absolut ingenting att göra med hur mycket luft kompressorn ger, utan snarare att man får mer jämnt tryck över en längre period, då intermittensen ökar. Det har liten eller ingen betydelse då man kör med spikpickor, men desto mer intressant när man kör med luftkrävande verktyg som slipmaskiner o liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.