Ska du lacka samt köra luftmaskiner är ju flödet det intressanta.
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Ska du lacka samt köra luftmaskiner är ju flödet det intressanta.
Ja så är det! Men kan man lita på det som står? Det är ju så likvärdiga maskinen

Julas
Genomlupen cylindervolym 412 l/min
Avgiven luftmängd 300 l/min. Bar??
Effekt 2200 W/3 hk.

Clas Ohlson
Genomlupen cylindervolym 360 l/min
Avgiven luftmängd 300 l/min Vid 6bar 180l/min
Effekt 2200 W/3 hk.
 
Nej du kan inte lita på sifforna. Runt 100l/min per kW är en tumregel.
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Nej du kan inte lita på sifforna. Runt 100l/min per kW är en tumregel.
Ja jag har läst det också. Så då borde dom vara likvärdiga
 
F
martin43 martin43 skrev:
Nej du kan inte lita på sifforna. Runt 100l/min per kW är en tumregel.

Det tror inte jag heller stt man kan, är nog mer mättekniskt eller hur kvalitetsmedveten leverantören är.

Men är det bara jag som är tveksam till att hysa plats för 50liters tank? Vad har man för nytta av av dom litrarna?

Jag uppskattar mobilitet och har en liten Italienare som varit med mig i runt 15 år. Liten tank på 10 liter men bra flås i kompressorn.

Jag kör muttermaskin, spikpistol, dyckertpistol och färgspruta (inte brädor utan maskin- och bildelar och lackering är på gränsen men det funkar). Har aldrig upplevt nån frustrerande begränsning. Det är klart att den bottnar om jag vrider upp mutterknacken på fullt ös och kör kontinuerligt i 40 sekunder men vem använder det så?

Nu ger den lilla jäveln tyvärr upp snart, den är misskött, tanken är svetsad 2 gånger och den har tappat en halv bar i maxtryck.

Jag är inte allt för imponerad av Stanley då jag ipplever dom som extremt ojämna i kvalitet (tror det beror på brandade produkter från olika leverantörer) men jag tittar på dessa ändå. Gillar att dom ger 10bar, då kan man pumpa cykeldäck ordentligt med.

I första hand denna med 12 liters tank
https://www.jula.se/catalog/verktyg...essorer/kompressorer/kompressor-003046/#tab02

Eller denna lite större med 24 liter
https://www.jula.se/catalog/verktyg...essorer/kompressorer/kompressor-200068/#tab02

Nån som har synpunkter på nån av dom eller rekommendera nåt motsvarande? Jag antar att jag klarar mig bra med den lilla, den matchar min befintliga med en liten marginal så det borde räcka.
 
F fsn skrev:
Det tror inte jag heller stt man kan, är nog mer mättekniskt eller hur kvalitetsmedveten leverantören är.

Men är det bara jag som är tveksam till att hysa plats för 50liters tank? Vad har man för nytta av av dom litrarna?

Jag uppskattar mobilitet och har en liten Italienare som varit med mig i runt 15 år. Liten tank på 10 liter men bra flås i kompressorn.

Jag kör muttermaskin, spikpistol, dyckertpistol och färgspruta (inte brädor utan maskin- och bildelar och lackering är på gränsen men det funkar). Har aldrig upplevt nån frustrerande begränsning. Det är klart att den bottnar om jag vrider upp mutterknacken på fullt ös och kör kontinuerligt i 40 sekunder men vem använder det så?

Nu ger den lilla jäveln tyvärr upp snart, den är misskött, tanken är svetsad 2 gånger och den har tappat en halv bar i maxtryck.

Jag är inte allt för imponerad av Stanley då jag ipplever dom som extremt ojämna i kvalitet (tror det beror på brandade produkter från olika leverantörer) men jag tittar på dessa ändå. Gillar att dom ger 10bar, då kan man pumpa cykeldäck ordentligt med.

I första hand denna med 12 liters tank
[länk]

Eller denna lite större med 24 liter
[länk]

Nån som har synpunkter på nån av dom eller rekommendera nåt motsvarande? Jag antar att jag klarar mig bra med den lilla, den matchar min befintliga med en liten marginal så det borde räcka.

Jag har en 24 liters i dag. Sprutade en innerdörr hör om dagen, efter att jag sprutat i typ 40sec så började kompressorn att fylla och det tar säker över en min innan den e fullt så då fick kah vänta. Fick skapligt ojämnt resultat annats. Men går sker bra med en 24 med mer kraft i.. men man vill ju inte att dom ska gå hela tiden när man lackar.

Min fyller vid 4bar.. lackar med 2-3bar så sen får man vänta..


Och som du skriver 10 bar är en fördel.. därför lutar det åt den på Clas..
 
F
W wallen83 skrev:
Jag har en 24 liters i dag. Sprutade en innerdörr hör om dagen, efter att jag sprutat i typ 40sec så började kompressorn att fylla och det tar säker över en min innan den e fullt så då fick kah vänta. Fick skapligt ojämnt resultat annats. Men går sker bra med en 24 med mer kraft i.. men man vill ju inte att dom ska gå hela tiden när man lackar.

Min fyller vid 4bar.. lackar med 2-3bar så sen får man vänta..


Och som du skriver 10 bar är en fördel.. därför lutar det åt den på Clas..
Förstår det men hur många minutliter ger din kompressor? Båda mina alternativ ger över 200 l/min.

Men som jag skrev, min lackering har varit maskin och motordelar. Jag är helt på det klara med att jag skulle få stora begränsningar om jag börjar spruta innerdörrar, väggar och köksluckor.
 
F fsn skrev:
Förstår det men hur många minutliter ger din kompressor? Båda mina alternativ ger över 200 l/min.

Men som jag skrev, min lackering har varit maskin och motordelar. Jag är helt på det klara med att jag skulle få stora begränsningar om jag börjar spruta innerdörrar, väggar och köksluckor.

180 enligt spec

Tydligen bara 1100w det e 1,5hk trodde det va 1500w
Så ca 150L
 
F
W wallen83 skrev:
180 enligt spec

Tydligen bara 1100w det e 1,5hk trodde det va 1500w
Så ca 150L
Det är ju samma som mitt primära alternativ med 12L tank. Jag skulle kanske fundera en gång till och gå på mitt andra alternativ. Frågan är om jag behöver kapaciteten eller mobiliteten? Det skiljer 24kg..
 
Vart en 50l kompressorn på Clas Ohlson i dag

3hp. 2200w 10bar. Och 5år garanti!

Blir nog grymt bra. Testade bara lite snabbt efter jag packat upp den och ”kört in den”

Kunde blåsa med 4bar minst 3gånger så länge som min lilla kompressor innan den starta fylla . Fyllningen börjar vid 8bar så tappa trycket vid lackning borde inte vara ett problem. Skriver en uppdatering i helgen om jag hinner prova
 
F
W wallen83 skrev:
Vart en 50l kompressorn på Clas Ohlson i dag

3hp. 2200w 10bar. Och 5år garanti!

Blir nog grymt bra. Testade bara lite snabbt efter jag packat upp den och ”kört in den”

Kunde blåsa med 4bar minst 3gånger så länge som min lilla kompressor innan den starta fylla . Fyllningen börjar vid 8bar så tappa trycket vid lackning borde inte vara ett problem. Skriver en uppdatering i helgen om jag hinner prova
Länk?
 
Jag har haft både kompressor av märke meec och biltemas egna kan bara säga att ska man ha riktiga grejor får man betala för det ska man byta däck eller använda den till att byta olja i bil med då är det trefas som gäller biltemas håller ca 50 arbetstimmar sen är pumphuset kass dessutom måste man kolla rörledningarna och toplocksbultarna innan man ska köra den dom sitter ungeför så att du kan låssa med fingrarna köpte ny kompressor nu på jula en Stanley trefas genomlupen cylindervolum 480L/min och fri angiven luftmängd på 345L/min ska ta rätt på tanken från biltemas kompressor och sätta som extra tank. biltemas v block kompressorer är ju totalt värdelösa läcker både luft och olja lite både här och där har haft 4 från biltema nu och är inne på min andra från jula nu men den sista var sån satans skillnad så man undrar hur dom kan sälja så dålig kvalitet. En av dom på biltema flög tryckrekulatorn i luften på.

ett hett tips är att sätta en 90 graders vinkel och en balofixkran under och sen en vattenslangsnippel och dra ut slangen ut ur verkstaden då är det bara att öppna den efter varje dag
 
  • Gilla
lundbergj
  • Laddar…
BigR
H Highbeam skrev:
Är det värt 300kr till att ta den oljefria?
Om du frågar mig, nej. Jag köpte i brådska Biltemas OL 20-24 när min trotjänare från Clas Ohlson plötsligt gav upp i en oljepuff.

Tyckte man kunde pröva en oljelös. Den höll i precis 2 år och jag har nog inte använt den till mer än att fylla på lite bildäck och cykelslangar och någon renblåsning då och då. Nu orkar den inte igång när det är tryck i tanken om den nu ens orkar fylla tanken. Låter konstigt och luktar bränt. Skitprodukt :thumbdown:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.