Hej!
ytterliggaren en kompressor fråga! Blir lite frusterad när alla tillverkare verkar mäta på olika sätt och svårt att få fram tydliga jämförelser på siffror .

Jag har denna kompressor sedan en tid tillbaka!
VEVOR Ultratyst oljefri luftkompressor, kompressor med lågt brus, 30 liter, 750 W
https://amzn.eu/d/erMfSJT
Skärmavbild av oljefri VEVOR luftkompressor på Amazon.se, produktinformation, pris och recensioner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vevor 30l tystgående kompressor. otroligt tystgående och behaglig storlek,köpte denna innan jag läst på så mycket, men ska enligt uppgifterna leverera 165l/min och färgspruta jag äger skulle dra mellan 90-120l/min så tänkte att den skulle räcka då jag sällan sprutmålare nå superstora grejer.
men jag kan knappt ställa in trycket vid sprutan innan jag tappar tryck, så jag lyckas måla men inte optimalt!

har lärt mig senare att den siffran(165l/min) är utan motstånd och likvärdiga kompressorer ger snarare 50l/min vid tryck. (Inte hittat specifikt vid vilket tryck)

Så nu vill jag klargöra lite siffror för att inte köpa för liten kompressor igen!

Jag tittar nu på en ny större och tittade länge på denna.
https://verktygsboden.se/maskin-tek...iter?att=S29tcHJlc3NvciwgMyBoayA1MCBsaXRlcg==
Svart luftkompressor, 50 liter, på webbsida, "PELA Kompressor," pris och recensioner synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pela kompress 3hk 2,2kw 50l 8bar
410l/min genomlupen cylindervolym
300l/min friavgiven luft
256l/min vid 2,7bar (beskrivet i texten på hemsidan)
hittade en äldre instruktionsbok med uppgiften att den gav 176l/min vid 6bar
Tabell med tekniska specifikationer för modell 495037: effekt, tryck, cylindermått, slaglängd, luftkonsumtion.
bör vara fullt tillräckligt för mina 120l/min vid 2-3bar då?

men efter lite snurrande med alla siffror så hitta jag denna på jula, som ser ut som en exakt kopia.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...orer/verkstadskompressorer/kompressor-013515/
Röd verkstadskompressor från Meec Tools, 2200 W, prissatt till 2499 kronor, säljs online.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jula meec 50l 3hk 2,2kw
392l/min genomlupen cylinder
260l/min vid 6bar
här ger denna otroligt mycket luft i jämförelse mot pela, det ser dock ut som en exakt kopia! (260l/min vs 176l/min??)

Det angivna trycket är det konstant tryck eller till tanken är tömd? Alltså kan den kontinuerligt hålla 260l/min vid 6bar?


Många här på forumet som pratat om hercules 90l stående modell från bauhuas!
vilket verkar najs med stående tank! Men betydligt dyrare

HERKULES B2800B 90L 10BAr​

En svart kompressor av märket Herkules, 90L, 10 bar, visas på en produktlista på BAUHAUS webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bauhaus.se/kompressor-herkules-b2800b-90l-10bar
Motor verkar vara samma 3hk, 2,2kw men denna avger luftmängd 310l/min vilket är det enda som står och hittar ingen mer info om det. Men 310l, det är typ 20-25% mindre i luftflöde. (pga remdriven?)
men denna har större tank och högre tryck!

kan man på något sätt räkna på hur länge ett luftverktyg skulle funger i respektive tank tills luften tar slut?
tex, luftverktyg vid 2,5bar 120l/min i en tank som är 50l 8bar eller 90l 10bar

vilken hade ni valt? Meec är intressant då den är mer än halva priset mot herkulesen? Och bör kunna hålla det tryck och luftmängd jag söker konstant direkt från motorn?
verktygsboden har någon kampanj med slang luftpåfyllare och mutterknack, vilket gör att den hamnar i ungefär samma nivån som Meecen Om man önskaräven detta.

Vad jag kan se så producerar Meecen ca 20% mer luft per minut än herkulesen och bör klara av att hålla mina krav utan att behöva ha luft i tanken? har jag uppfattat detta rätt då? Och mer än halva priset billigare?

hoppas det finns någon expert här som har bra svar! :)

förstår inte varför det inte finns mer information hos tillverkarna, borde vara krav på sådan tabell som verktygsboden tillhandahållit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.