Är det någon som vet någonting om Abac-kompressorer?
Fördelar / Nackdelar?

Funderar på modellen B3800-B, 50 Liters, som finns på Jula för 4695:-
Är tacksam för kommentarer/tips!!

Undrar också om man måste ha oljeavskiljare vid lackeringsarbeten?
Hade nämligen tänkt att lacka med den ovan nämnda kompressorn..
Data:
Transportabel. Lämpad för kontinuerlig drift av de flesta typer av tryckluftverktyg. 2-cylindrig, remdriven kolvkompressor. Kullagrad. Stålfodrad lättmetallcylinder. Helautomatisk drift med motorskydd, tryckströmbrytare och manometer. Reduceringsventil med manometer för att lätt ställa in rätt tryck. Snabbkopplingar passande typ ”Cejn” m. fl., 3 luftuttag. Med elkabel. Godkänd tank. Max arbetstryck 10 bar. Välbalanserad, tyst gång och effektiv kylning. Genomlupen cyl.volym(l/min): 476. Fri avg luftmängd vid 6 bar (l/min) 310. Max arbetstryck(bar) 9. Motor(hk) 4. Luftbehållare(liter) 50. Vikt(kg) 50. DimensionLxBxH(cm) 86x38x69 Spänning: 400V, 3 fas. 98 dB. (Artnr: 200035)

Alltid bra att ha en oljeavskiljare, eftersom du vill ha luften så ren från skit som det bara går vid lackning. Dessutom en en regulator så nära sprutan som möjligt.

Bohus: Tror biltemas dito gav lite mer för pengarna, 370 l/m....

galento
Hej,har ett par Abac kompressorer själv och känner flera som har modellen med 150 liters tank.Ett tips kan vara att efterdra toppen,en bekant glömde detta med följd att "ventilpaketet" havererade.Annars har jag inte hört att nån haft problem.:)

Tackar för alla tips!!

Spontant så litar jag mer på märket ABAC, än biltemas..
Men det kanske är omotiverat??

Hej.
har en bekant som är bilmek. Han har förbrukat ett par biltemakompressorer, vet ej vad som brakar ihop på dem.
Själv köpte jag abac, men de ser väldigt lika ut.
//R.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.