Jag är relativt novis på det här med hus och dammsuger det här forumet regelbundet efter information. Min sambo och jag håller på och letar efter hus på landet i Mellansverige och har nu äntligen hittat ett objekt som känns intressant. Vi båda är uppvuxna i områden med fjärrvärme så därför har det här med värmekostnader på något vis bara varit något som "varit som det är", men har nu insett att ute på landet så är det ofta direktverkande el ihop med braskamin som finns, i alla fall på de vi tittat på. Därför har jag börjat intressera mig för att se vad man kan göra för att få ner elkostnaderna för ett sådant hus. Är solceller ett alternativ? Luft/luft-värme pump är väl såklart också ett komplement - men så fort det blir kallt (d.v.s när man behöver den som mest känns det som) så försvinner ju den som jag fattat det? Jag antar att solceller däremot ändå har en hyfsad verkningsgrad året runt?
Känns som att en bergvärmeinstallation blir en rätt kostsam historia om det inte finns t.ex. vattenburna element från början, vilket det sällan finns.
Eller hur ska man tänka? Hjälp och tips mottages tacksamt