1 263 läst · 12 svar
1k läst
12 svar
komplettera bjälklaget - lite frågor
Bara lite funderingar så här en måndagskväll angående bjälklaget i huset...
Jag måste ju komplettera med fler bjälkar i mitt badrum då de ligger på ett cc-avstånd mellan 55-65... Bjälkarna som är där i dagsläget är 200x75... Ska jag sätta dit exakt samma dimension på de nya och vart sjutton hittar jag bjälkar nånstans till ett vettigt pris?! Byggmax verkar ju inte ha något, inte annat än att man får snickra ihop två 45or, men det vet jag inte om jag är så sugen på direkt... Det är väl en mening med att det är en massiv balk....
Ska jag korta med samma storlek eller kan jag gå ner lite i dimension där? Typ 200x45 eller dylikt?
Jag ska även bygga upp ett litet podium, eller vad man nu ska säga, där själva badkaret ska stå... Hur gör jag enklast? Vilket höjd ska jag lägga bjälkarna på? För enklast borde väl bli att bara sätta x antal bjälkar på tvären över de andra? Håller detta eller ska jag bygga en mer massiv konstruktion av det?
Det rör sig om ett glasfiberbadkar, och det är det enda som ska stå där uppe, samt att allt ska vara med klinkers...
Jag måste ju komplettera med fler bjälkar i mitt badrum då de ligger på ett cc-avstånd mellan 55-65... Bjälkarna som är där i dagsläget är 200x75... Ska jag sätta dit exakt samma dimension på de nya och vart sjutton hittar jag bjälkar nånstans till ett vettigt pris?! Byggmax verkar ju inte ha något, inte annat än att man får snickra ihop två 45or, men det vet jag inte om jag är så sugen på direkt... Det är väl en mening med att det är en massiv balk....
Ska jag korta med samma storlek eller kan jag gå ner lite i dimension där? Typ 200x45 eller dylikt?
Jag ska även bygga upp ett litet podium, eller vad man nu ska säga, där själva badkaret ska stå... Hur gör jag enklast? Vilket höjd ska jag lägga bjälkarna på? För enklast borde väl bli att bara sätta x antal bjälkar på tvären över de andra? Håller detta eller ska jag bygga en mer massiv konstruktion av det?
Det rör sig om ett glasfiberbadkar, och det är det enda som ska stå där uppe, samt att allt ska vara med klinkers...
Kan jag få ner 22 golvspånskiva så att den ligger med en bra anläggningsyta mot 195mm om jag har 200mm från början?? Det blir ju en 5mm glipa och 22mm spånskiva är ju ganska så oflexibel...
Men funkar det så är det klart att jag gör så??
Man kanske kan fixa någon 5mm remsa att lägga ovanpå 195-bjälken?!
:eek:_coffe_ skrev:Kan jag få ner 22 golvspånskiva så att den ligger med en bra anläggningsyta mot 195mm om jag har 200mm från början?? Det blir ju en 5mm glipa och 22mm spånskiva är ju ganska så oflexibel...
Du kan inte sätta balken så det blir tätt upptill och 5 mm "glipa" längst ner istället?
Jag har ju inget att fixera den i i ena änden... I ena änden ligger den mot (ja, va kan det heta) ramen runt själva huset mot grunden... Men andra änden får jag ju fästa med hjälp av kortlingar i de´andra bjälkarna och med hjälp av järnplattor...
Jag får fnula lite... Annars kanske sambons sladdbrorsa på 12 år vill ha ett sommarjobb... Han, en vecka och en handhyvel
Jag får fnula lite... Annars kanske sambons sladdbrorsa på 12 år vill ha ett sommarjobb... Han, en vecka och en handhyvel
Jag skulle sätta kortlingarna tvärs över med 30-40 cc, alltså ca60cm långa kortlingar blir ju en massa sågandes och skuvande men kanske enklare?
Ska du lägga golvspånet mellan reglarna för att spara höjd här med?
Annars ringer du nått snickeri dom fixar reglarna åt dig!
Ska du lägga golvspånet mellan reglarna för att spara höjd här med?
Annars ringer du nått snickeri dom fixar reglarna åt dig!
Tanken är väl att jag ska lägga golvspånet mellan bjälkarna för att spara de där 2 cm som golvspånet bygger. Så någon höjd på kortlingarna, så att kortling + folcspånet blir någonstans runt 200 totalt. Så blir det inte så stora skillnader när jag ska flytspacköa ihop allt sen.
Eller finns det någon med någon annan bra ide?
Eller finns det någon med någon annan bra ide?
annars finns det "rå-plank" som är 200x50mm o d borde finnas på dom flesta brädgårdar "som inte specialicerar sig på grillar"
vanligast när man ska flytspackla på ett träbjälklag är att man kör ett lager golvgips på golvspånet.....
vanligast när man ska flytspackla på ett träbjälklag är att man kör ett lager golvgips på golvspånet.....