183 läst · 7 svar
183 läst
7 svar
Komplettera bergvärme med varmvattenberedare
Familjen är rätt stor och även om folk duschar kort så tar varmvattnet slut. Under den kallare delen av året har tar det för länge att få tillbaka varmvattentemperaturen genom att bara köra bergvärmen så jag funderar på att komplettera den med en större varmvattenberedare/tank.
Bergvärmepumpen är en Danfoss DHP-L med 180 liters tank som den försöker hålla runt 50-55 grader i toppen. Jag har ställt upp så att varmvattnet får "prioritet", dvs längre arbetsperioder mot varmvattenproduktion vid behov, men det gör inte tillräckligt när folk står på kö.
Jag skulle vilja höra vad folk gjort hos sig. Ska man sätta in en tank på 150-300 liter till som bergvärmepumpen får jobba mot eller ska man stoppa in en ren varmvattenberedare som får ladda på under natten och sen "glida med"?
Bergvärmepumpen är en Danfoss DHP-L med 180 liters tank som den försöker hålla runt 50-55 grader i toppen. Jag har ställt upp så att varmvattnet får "prioritet", dvs längre arbetsperioder mot varmvattenproduktion vid behov, men det gör inte tillräckligt när folk står på kö.
Jag skulle vilja höra vad folk gjort hos sig. Ska man sätta in en tank på 150-300 liter till som bergvärmepumpen får jobba mot eller ska man stoppa in en ren varmvattenberedare som får ladda på under natten och sen "glida med"?
Skulle i din situation koppla in en VVB i serie med BVP:n
Dvs varmvattenröret som går från BVPn kopplas in mot kallvattensidan på en ny VVB på ca 200-300L.
Ställ VVB:n till 60C (ska då döda legionella på 2min om det skulle förekomma)
På detta sätt värmer BVPn varmvattnet först med sin COP och håller kostnaderna nere.
Sen toppas det med lite elpatron från BVP temp till VVB:S 60C (visst det kostar lite mer men inga större summor)
Och du har då bra med varmvatten till hela familjen.
Dvs varmvattenröret som går från BVPn kopplas in mot kallvattensidan på en ny VVB på ca 200-300L.
På detta sätt värmer BVPn varmvattnet först med sin COP och håller kostnaderna nere.
Sen toppas det med lite elpatron från BVP temp till VVB:S 60C (visst det kostar lite mer men inga större summor)
Tack, låter som en jättebra lösning. Har du tips på någon vettig varmvattenberedare? Vilka märken är det man ska gå på för att få något med ok kvalitet?M MrDizzy skrev:Skulle i din situation koppla in en VVB i serie med BVP:n
Om det bara är ett problem sporadiskt så skulle jag istället koppla in en "rörvärmare" efter BVP. De höjer typiskt tempen några grader (5-8°C) och det gör stor skillnad till låg kostnad. Men händer det flera gånger i veckan så har du redan fått ett väldigt bra förslag.
Vilken VVB man ska välja beror på vilken vattenkvalite man har för att få rätt korrosionsskyddJ jhall skrev:
Eller så tar en billigare och är medveten om att den kan gå sönder mycket snabbare.
Själv köpte jag en Nibe ES 210 då den passade mitt vatten och hus (i övrigt ungefär inkopplad som det jag föreslog)
Ett konstant problem skulle jag vilja påstå.pacman42 skrev:
Vår nuvarande varmvattenberedare dubblar som arbetstank för värmeslingan så den sjunker hela tiden. En seriekopplad vvb skulle nog göra susen även om den "bara" är 150 liter.
Vi har en 300 liters VVB som värms av bergvärmepumpen (som inte har någon intern tank) och då räcker det alltid till. Även 4 personer i serie med bad klaras av.
Det funkar också bra att bara ladda den på lågpris så räcker det lätt över pristopparna.
Det funkar också bra att bara ladda den på lågpris så räcker det lätt över pristopparna.
Liknande trådar
-
Bergvärme + varmvattenberedare extern, vettigt med nya eltariffer?
Värmepumpar -
Ny bergvärme eller komplettera med luftvärme?
Värmepumpar -
Vedpanna idag, komplettera med bergvärme?
Värme allmänt -
Kan man använda en vanlig varmvattenberedare som acktank till en bergvärmepump?
Värme allmänt -
Ny bergvärmepump eller komplettera med varmvattenberedare?
Värmepumpar