965 läst · 5 svar
965 läst
5 svar
Kommunikation med kunder
Till er hantverkare med egna firmor – hur gör ni egentligen för att hålla koll på alla kunder och vad ni sagt och kommit överens om?
Jag upplever att mycket sköts via sms, men hur funkar det i längden? Scrollar ni bara tillbaka i konversationer om nåt är oklart, eller har ni nåt annat sätt att hålla reda allt?
Och finns det några bra (och gärna billiga) lösningar där ute som ni använder eller kan tipsa om? Skulle vara guld att höra vad som funkar för er!
Jag upplever att mycket sköts via sms, men hur funkar det i längden? Scrollar ni bara tillbaka i konversationer om nåt är oklart, eller har ni nåt annat sätt att hålla reda allt?
Och finns det några bra (och gärna billiga) lösningar där ute som ni använder eller kan tipsa om? Skulle vara guld att höra vad som funkar för er!
Jag har som regel att allt som har blivit överenskommet ska finnas dokumenterat. Jag sparar allt kring ett projekt i pärmar och i en mappstruktur på datorn.N Nimbus1 skrev:Till er hantverkare med egna firmor – hur gör ni egentligen för att hålla koll på alla kunder och vad ni sagt och kommit överens om?
Absolut att det blir en del administrativt icke fakturerbar tid men samtidigt så kan jag också peka på vad som är överenskommelsen och vad kunden har skrivit på.
Mvh
Själva överenskommelsen ska ju framgå i en offert och sedan ett avtal. Det är en trygghet för både dig och kund. Kunden ska veta vad det är för tjänst den betalar för och vad som ingår i den tjänsten.N Nimbus1 skrev:
Är det ett väldigt litet jobb så det inte finns någon offert eller något fysiskt avtal så kommunicerar jag fortfarande det till kunden via mail så det inte finns utrymme för missförstånd.
Många klagar på oseriösa byggföretag (vilket det finns gott om) men det finns även oseriösa kunder och plötsligt står du där med massa timmar eller material som kunden inte vill betala för. Så för att undvika sånt och för att kunden ska veta vad det är för jobb den betalar för så skriver jag allt som oftast avtal.
Mvh
Redigerat:
Är ju enkelt att spara sms/meddelande gällande ändring, tillägg, material, osv, bara att "dela" till egen/företags mejladress från mobil och sedan spara enligt de rutiner man har.
Har gjort vid kommunikation både för kunder och underleverantörer, inte allt men det som är viktigt om det uppstår något senare.
Även muntlig/tfn överenskommelse är enkel att skicka som kvittens med sms/mejl om det är av vikt att det behöver kommuniceras.
Har gjort vid kommunikation både för kunder och underleverantörer, inte allt men det som är viktigt om det uppstår något senare.
Även muntlig/tfn överenskommelse är enkel att skicka som kvittens med sms/mejl om det är av vikt att det behöver kommuniceras.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 938 inlägg
Vi använder ett säljsystem ( 3 på kontoret )
8 anställda och lika många inhyrda UE .
allt som görs läggs in i detta system. Så om nån är sjuk så kan man lätt följa upp vad som gjorts . Vad som har extra beställts osv.
Vi har ett nummer som ligger på slinga .
8 anställda och lika många inhyrda UE .
allt som görs läggs in i detta system. Så om nån är sjuk så kan man lätt följa upp vad som gjorts . Vad som har extra beställts osv.
Vi har ett nummer som ligger på slinga .
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Laddbox pausar laddning efter 30sekunder?
Laddboxar & Elbilar -
Varför går säkringen på min Kärcher K5 efter knappt 10 sekunder.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Storbankerna kostar villakunder i snitt 7000 SEK/år extra ?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Korkunderlag eller Hunton Silencio 4mm på golvvärme på övervåning?
Golv -
Bankerna kan behöva redovisa kunders förhandlade boräntor
Artikelkommentarer