Vi har en obebyggd tom på västkusten där vi planerar bygga ett hus nästa år. Nu håller kommunen på att dra kommunalt va och har under detta arbete använt sig av tomten som tillfartsväg för sina grävmaskiner. Man har gått igenom en stengärdsgård, lagt en stor hög med massor på tomten, kört med tunga grävmaskiner mitt på tomten så det blivit höjdskillnader, översta jordlagret är borta på många ställen. Buskar och några träd är borta. Entreprenören erbjuder sig att plana av tomten, återställa hålet i tomtgräns samt anlägga en tillfartsväg (som jag annars skulle fått göra själv eller köpa c:a70000 var lägsta offerten). Skall jag nöja mig med det eller har jag större anspråk att kräva?
Om de förebered tomten som du vill ha den och anlägger en väg som du vill ha så tycker ju jag att det låter som en ren vinstlott. Rent krasst, om du skulle driva detta till sin spets, så skulle du få ersättning för den skada du lidit. Vilken skada är det? Hål i en mur, ojämnheter på tomten och jord som försvunnit. Kostar ju ingenting jämfört med vad de erbjudit...
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
De kan gott återställa muren också om den skall återställas. Träden var de av värde eller skulle röjas?
Stengärdsgårdar är " fridlysta " och får på inget sätt rivas eller förstöras utan särskilt tillstånd, så där råder det ingen tvekan om att den skall återställas. Övrigt är väl en fråga om du anser dig nöjd med deras förslag.
Min ersättningsanspråk vilar på att :
* Dom inte hade laglig rätt att köra över tomten (10 meters intrånget är med råge överskridet)
* Inte kontaktade mig innan
* Även om återställningen sker så kommer inte platsen att vara sig lik igen - den charmiga naturtomt som vi blev förtjusta i är nu en platt leryta...
* Träd och buskar har ju ett värde oavsett vad vi tänkt göra med dem sedan, speciellt träd som tar lång tid att växa upp.
Ni har rätt i det ni skriver, jag borde nog vara nöjd med dealen med vägen - vill nog mest ventilera ärendet för att se att jag inte nöjer mig med för lite.
Tack för reaktionerna så långt! /C
* Dom inte hade laglig rätt att köra över tomten (10 meters intrånget är med råge överskridet)
* Inte kontaktade mig innan
* Även om återställningen sker så kommer inte platsen att vara sig lik igen - den charmiga naturtomt som vi blev förtjusta i är nu en platt leryta...
* Träd och buskar har ju ett värde oavsett vad vi tänkt göra med dem sedan, speciellt träd som tar lång tid att växa upp.
Ni har rätt i det ni skriver, jag borde nog vara nöjd med dealen med vägen - vill nog mest ventilera ärendet för att se att jag inte nöjer mig med för lite.
Tack för reaktionerna så långt! /C
Medlem
· Stockholm
· 3 999 inlägg
Har du bilder på före och efter så kan vi svara ännu bättre?
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
Du kan inte få skadestånd för att de har använt din tomt utan lov, bara det som kan bedömas som skada, tex träd buskar, naturmark. Det som är svårt att få ersättning för är "emotionella" värden. Ni kanske tycker hela tomten är förstörd, obrukbar men realvärdet har ökat då den är förbered för bygge etc, då kan det vara svårt att få relevant ekonomisk kompensation för tilltaget.
Får du vägen gratis samt att de planar av allting så låter det ju som en bra deal. Klart att det är surt om buskar och träd har förstörts om man nu hade tänkt att behålla dem. Ni ska ju trots allt ha nånstans att ställa ert hus också, för ni ska väl inte tälta på er naturtomt?
På den mark där de tunga maskinerna har kört är marken komprimerad och ingenting kommer att växa pga brist på syretillförsel. Har du träd som står på den marken eller i närheten kommer de förmodligen att dö inom 3-5 år. Begär att kommunen luckrar upp jorden (gräver en (gräv)skopa ner och vänder upp och ner på jorden). Dessutom ska du begära att nya träd, fruktträd eller andra som antingen blivit bortgrävda eller står inom riskzonen (trädkronans storlek), ersätts med nya träd i samma storlek. Träd är dyra, väldigt dyra om de är några år. Dessutom ska du begära att kommunen tillför ett nytt mqatjordslager,minst 10 cm, över hela ytan. Den infartsväg de avser att anlägga skall ha ett gott underarbete så att lastbilar kan köra där. Vanligtvis pratar man om minst 30-40cm uträvning för tt därefter påföra krossmaterial och slutligen ett gruslager som bör vänta ett år tills marken satt sig.
Kommuner tar gärna risker, men ersätter om man kräver så. Sätt lite tyngd bakom kraven genom att anlita en jurist som skriver brev till kommunen, det lönar sig.
Kommuner tar gärna risker, men ersätter om man kräver så. Sätt lite tyngd bakom kraven genom att anlita en jurist som skriver brev till kommunen, det lönar sig.
Hemmakatten nämnde bra saker. Dvs kvanta dealen
En väg,
entreprenören lägger lite grus uppepå leran..
Eller gräver ur 40 cm, lägger duk och påbörjar med grovt bergkross etc
Detaljdokumentera allt som förstörts och detaljbeskriv vad som ska göras så dom inte slingrar sig sen.
En väg,
entreprenören lägger lite grus uppepå leran..
Eller gräver ur 40 cm, lägger duk och påbörjar med grovt bergkross etc
Detaljdokumentera allt som förstörts och detaljbeskriv vad som ska göras så dom inte slingrar sig sen.
Allvetare
· Stockholm
· 1 793 inlägg
eller så packas förstärkningslager och bärlager som det skall och ingen sättning uppstår