7 551 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
Kommunens ansvar gällande skötsel av allmänning
Sida 1 av 2
Vad har kommunen för ansvar att sköta om allmänningar (ev är det även en brandgata)?
Bakom vårt hus finns det en allmänning som vetter mot en skog, det är ett 10 tal hus som gränsar till allmänningen, husen ligger som ett ”u” runt den. När vi flyttade in för snart sex år sedan kunde vi se till skogen på andra sidan, detta är numera omöjligt. Det har vuxit upp väldigt mycket sly och buskar på området och det börjar växa in på fastigheterna runt området. Vissa av träden som står nära vår tomtgräns har blivit så stora som 20 cm i diameter i stammen och flera meter höga, rötter har börjat leta sin in på tomten.
Det finns flera liknande ytor i området som klipps regelbundet av kommunen, men konstigt nog inte denna. Vi är flera grannar som påpekat för kommunen att det är dags att ta hand om ytan, svaret blir att det finns på ”att göra-listan”. Ett år när en granne klagade tillräckligt mycket kom kommunen ut med en röjsåg och en dunk bensin så han fick röja runt sin fastighet. Kommunen hade tydligen inte tid själva och detta löste ju bara problemet kortsiktigt för just den grannen.
Varje år klipper jag buskarna som växer in genom mitt staket, men jag är även bra sugen på att såga ner träden som skymmer solen och växer 50 cm från min tomtgräns.
Vi fastighetsägare har ju vissa ansvar gällande skötsel av våra fastigheter, men vad gäller för kommunen?
Bakom vårt hus finns det en allmänning som vetter mot en skog, det är ett 10 tal hus som gränsar till allmänningen, husen ligger som ett ”u” runt den. När vi flyttade in för snart sex år sedan kunde vi se till skogen på andra sidan, detta är numera omöjligt. Det har vuxit upp väldigt mycket sly och buskar på området och det börjar växa in på fastigheterna runt området. Vissa av träden som står nära vår tomtgräns har blivit så stora som 20 cm i diameter i stammen och flera meter höga, rötter har börjat leta sin in på tomten.
Det finns flera liknande ytor i området som klipps regelbundet av kommunen, men konstigt nog inte denna. Vi är flera grannar som påpekat för kommunen att det är dags att ta hand om ytan, svaret blir att det finns på ”att göra-listan”. Ett år när en granne klagade tillräckligt mycket kom kommunen ut med en röjsåg och en dunk bensin så han fick röja runt sin fastighet. Kommunen hade tydligen inte tid själva och detta löste ju bara problemet kortsiktigt för just den grannen.
Varje år klipper jag buskarna som växer in genom mitt staket, men jag är även bra sugen på att såga ner träden som skymmer solen och växer 50 cm från min tomtgräns.
Vi fastighetsägare har ju vissa ansvar gällande skötsel av våra fastigheter, men vad gäller för kommunen?
Min erfarenhet är att de gör lite som de behagar...Tobbe.A skrev:
Vi har också en allmänning utanför, Den klassades helt plötsligt om från att vara klippt gräsmatta till att endast slås två ggr per år.
Kolla med kommunen om hur det står att ytan ska skötas? Lejs jobbet bort? Hos oss är det entreprenörer som har avtal med kommunen. De har missat att slå gräset nån gång och då har vi bara använt kommunens felanmälan och då har entreprenören kommit illa kvickt.
Min uppfattning, som jag fått från kommunen där jag bor, är att de gör så lite som möjligt. Det ska mycket till för att de ska agera på synpunkter på skötsel av ytor som är av någon sorts skogs eller hagmark.
De agerar snabbt på problem med träd/buskar som skymmer sikt i korsningar och liknande.
De agerar snabbt på problem med träd/buskar som skymmer sikt i korsningar och liknande.
Jag håller med dig, det känns som de gör som de vill. Vi är ju flera grannar som gjort felanmälan genom åren, vissa har inte fått svar alls och andra har fått svar att det ska fixas. Det har gått några år nu och det har inte hänt något. Förutom den gången då kommunen kom ut med röjsåg till grannen.T Tompafix skrev:Min erfarenhet är att de gör lite som de behagar...
Vi har också en allmänning utanför, Den klassades helt plötsligt om från att vara klippt gräsmatta till att endast slås två ggr per år.
Kolla med kommunen om hur det står att ytan ska skötas? Lejs jobbet bort? Hos oss är det entreprenörer som har avtal med kommunen. De har missat att slå gräset nån gång och då har vi bara använt kommunens felanmälan och då har entreprenören kommit illa kvickt.
När det grävdes in fiber i området skulle det grävas till vårt och grannens hus genom allmänningen, det var omöjligt så de fick lösa det på annat sätt, då var ändå kommunen inblandad.
Det verkar fungera på samma sätt här. Min fru gjorde en felanmälan gällande buskar som tog upp mer än halva gångbana, veckan efter var det fixat.E etompau skrev:
Det lustiga är att andra allmänningar i området klipps regelbundet på vår-sommar-höst. De andra syns från gångbanor och vägar, men inte denna, det är la det som är skillnaden antar jag.
I ett tidigare boende var vi flera grannar som annekterat allmän mark för att utvidga våra egna tomter. Kommunen var helt ok med så länge vi höll efter deras mark. Min uppfattning är att mark som räknas som allmän parkmark och är väldigt synliga omhändertas. Mark som är märkt som grönytor i detaljplanen och mest innehåller skog, täta buskage mm lämnas till sitt öde.
Vet att ett område är tjatade de som bodde bredvid angående en allmänning som ej klipptes. Till slut så ändrade kommunen sin klassning av ytan, se den regelbundet började klippas. De använde argument så som att barnen leker där, fästingproblem m.m.
"felanmälan" ---- Neeeeeeeej!
jag tror att en grönklädd dåre med sin ledblinkande Maxi-Såg-plus snart tar ned all sly en månskensbelyst natt.
Ni gör ju självklart inget. Vet inget. Du har bara hört rykten om denna aktivist.
Gör man ingen felanmälan kommer ingen ut till området på många många år.
jag tror att en grönklädd dåre med sin ledblinkande Maxi-Såg-plus snart tar ned all sly en månskensbelyst natt.
Ni gör ju självklart inget. Vet inget. Du har bara hört rykten om denna aktivist.
Gör man ingen felanmälan kommer ingen ut till området på många många år.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 781 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 781 inlägg
Är dett 100% klarlagt att det är kommunal mark? Ingen gemensamhetsanläggning eller så? Hur är marken detaljplanerad? Står det t ex Natur så är idén att sköta den så lite som möjligt och låta de slya igen. Står det "Park" så tänker man sig en skött yta men hur den ska skötas är helt upp till huvudmannen, d v s kommunen eller delägarkollektivet om en samfällighet är inblandad.
Det kommer kanske sluta så, jag tror inte grannarna lär klaga på grönklädde dåren i alla fallL larka742 skrev:
Vad jag har fått till mig så är det kommunens mark, däremot vet jag inte vad det står i detaljplanen. Senast kommunen klippte här var ett par år innan vi flyttade in, vi har bott här i över sex år nu. Enligt grannar så var kommunen här förr och klippte och rensade ytan med jämna mellanrum.Claes Sörmland skrev:Är dett 100% klarlagt att det är kommunal mark? Ingen gemensamhetsanläggning eller så? Hur är marken detaljplanerad? Står det t ex Natur så är idén att sköta den så lite som möjligt och låta de slya igen. Står det "Park" så tänker man sig en skött yta men hur den ska skötas är helt upp till huvudmannen, d v s kommunen eller delägarkollektivet om en samfällighet är inblandad.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 781 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 781 inlägg
Jag frågar eftersom jag växte upp i ett område där alla grannarna klagade på kommunens bristande skötsel av de kommunala ytorna. Många år senare insåg jag att det bara var okunnigt gnäll, marken var gamla marksamfälligheter som ägdes av tomtägarna. De själva tog helt enkelt inte sitt ansvar.Tobbe.A skrev:
Så kolla fastighetsgränserna på Kartsök:
https://www.lantmateriet.se/sv/Kartor-och-geografisk-information/Kartor/kartsok-och-ortnamn/
På din kommuns hemsida finns detaljplanen.
Har ett lika dant läge här och kommunen gör verkligen minsta möjliga.
Här har vi "löst det" skapligt själva genom att alla boende regelbundet klipper upp en remsa gräsmatta 8-10 meter från tomten och ut mot dungen. Alla kör den lilla sträcka som vetter mot sin tomt alltså.
Den klippta ytan används inte till något särskilt sedan utan blir bara en bra gata som håller sly och busk borta från tomterna. Det håller det också lite mer öppet så att inte dungen kommer för nära och ev. mysko filurer får svårt att använda den för at smyga sig in på tomterna.
Den klippta ytan kan användas av alla boende som genväg till en närliggande cykelbana.
I det som är kvar av dungen finns en del träd i dåligt skick som kommunen tyvärr också gör minsta möjliga insats på. Två vintrar i rad har träd knäckts av snötyngden och fallit in på min tomt. Jag har felanmält till kommunen och då också understrukit att det finns ytterligare en handfull träd som lutar oroväckande mycket in mot tomter i området och att de bör passa på att se över det.
Vad gör kommunen? Jo det ringer ut en liten entreprenör med skogstraktor som får åka dit, plocka upp ett(1!) avbrutet träd för att sedan åka hem igen. Ett jobb som tar några minuter. Längst tid tar det att lasta av maskinen. Övriga lutande träd får stå kvar. Detta nu två vintrar i rad som sagt. Vad blir inte kostanden per omhändertaget träd om man gör så? Tar man ändå dit entreprenörer med ordentliga maskiner borde man passa på att röja upp lite
Här har vi "löst det" skapligt själva genom att alla boende regelbundet klipper upp en remsa gräsmatta 8-10 meter från tomten och ut mot dungen. Alla kör den lilla sträcka som vetter mot sin tomt alltså.
Den klippta ytan används inte till något särskilt sedan utan blir bara en bra gata som håller sly och busk borta från tomterna. Det håller det också lite mer öppet så att inte dungen kommer för nära och ev. mysko filurer får svårt att använda den för at smyga sig in på tomterna.
Den klippta ytan kan användas av alla boende som genväg till en närliggande cykelbana.
I det som är kvar av dungen finns en del träd i dåligt skick som kommunen tyvärr också gör minsta möjliga insats på. Två vintrar i rad har träd knäckts av snötyngden och fallit in på min tomt. Jag har felanmält till kommunen och då också understrukit att det finns ytterligare en handfull träd som lutar oroväckande mycket in mot tomter i området och att de bör passa på att se över det.
Vad gör kommunen? Jo det ringer ut en liten entreprenör med skogstraktor som får åka dit, plocka upp ett(1!) avbrutet träd för att sedan åka hem igen. Ett jobb som tar några minuter. Längst tid tar det att lasta av maskinen. Övriga lutande träd får stå kvar. Detta nu två vintrar i rad som sagt. Vad blir inte kostanden per omhändertaget träd om man gör så? Tar man ändå dit entreprenörer med ordentliga maskiner borde man passa på att röja upp lite
Tack för tipset, ska kika in det!Claes Sörmland skrev:Jag frågar eftersom jag växte upp i ett område där alla grannarna klagade på kommunens bristande skötsel av de kommunala ytorna. Många år senare insåg jag att det bara var okunnigt gnäll, marken var gamla marksamfälligheter som ägdes av tomtägarna. De själva tog helt enkelt inte sitt ansvar.
Så kolla fastighetsgränserna på Kartsök:
[länk]
På din kommuns hemsida finns detaljplanen.