Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp).. Kommunen äckliga parasiter

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Qualan och 23 till
  • Laddar…
D
Kan du inte neka att det är din lekstuga så slipper du jobbet iaf?

Blidka kommunen med gräs etc och sen långsamt långsamt krypa ut igen?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp)..

Nån som vet vad för regler och lagar som gäller om just detta?
Kan dom tvinga mig att ta bort den efter så många år? Eller får dom isåfall ta bort det själv? Kan jag få böter för något jag inte har gjort?
Ja, antingen flyttar du in den på din fastighet eller så lär du få betala för att kommunen flyttar den. Bättre att sköta det själv.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 18 till
  • Laddar…
Otur.
 
  • Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
D
P Peter_Ker skrev:
Otur.
Hatar när otur händer!
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
mellansorken och 20 till
  • Laddar…
Om kommunen har en lekstuga utanför din tomt sen länge är det väl deras problem..
 
  • Gilla
  • Haha
Fredandel och 91 till
  • Laddar…
S
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Kommunen äckliga parasiter
Nu är det väl snarare du som tagit kommunens mark i beslag under alla dessa år?
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 123 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Nu är det väl snarare du som tagit kommunens mark i beslag under alla dessa år?
Med en lekstuga som han förmodligen inte äger?
 
  • Gilla
  • Haha
Fredandel och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Är det din stuga får du ta bort den. Är det inte din stuga så behöver du inte ta bort den. T ex står lekstugan inte på din mark så den kanske fortfarande tillhör den som du köpte din fastighet av? Beror på vad ni avtalade om (kom överens om) vid fastighetsköpet. Kom ni överens om att den lösa egendom lekstugan ingick som en del vid köpet av fastigheten så är ju lekstugan din.
 
  • Gilla
solofss2 och 53 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Jag flytta in 2017 i mitt hus.
Det har varit en lekstuga på tomten här så länge min granne kan minnas, alltså minst 15-20 år.
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.
Vems är lekstugan?
 
  • Gilla
Maxen80 och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Fråga om du får köpa loss stumpen av kommunen.
 
  • Gilla
Tradgardsfe och 17 till
  • Laddar…
Om du inte vill ha den kvar så är det ju bara säga att det inte är din :p
 
  • Gilla
Fredandel och 8 till
  • Laddar…
F Fredrikkarlsson1992 skrev:
Idag ville min kommun att jag skulle ta bort lekstugan eftersom den stod på deras tomt som jag inte hade en aning om att den gjorde.

Har dom rätt att be mig göra det?
Jag har ingenstans att flytta den till MIN tomt eftersom när jag kika på var tomtgräns faktiskt gick så blev "min" tomt 50% mindre ish helt plötsligt, jag fick heller inte ha kvar några egendom saker på deras mark eller klippa gräset..

Där min tomt är finns det inget speciellt, det är bara egentligen konstigt att tomten inte sträcker sig hela vägen till slänten (en mega gropp)..
Det är ditt ansvar som fastighetsägare att veta var dina fastighetsgränser går.
Du skulle ha kollat upp det vid fastighetsköpet.



Vi har allmänning (kommunal mark) längs två av våra fastighetsgränser, den ena var ganska tydligt utmärkt med buskar, men den andra såg det ut som att tomten var flera meter bredare.
Den tydliga allmänningen är mot en väg, den otydliga är mot en granne.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 26 till
  • Laddar…
Hur kan man inte veta hur stor tomten är med 50%-ish marginal?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Fredandel och 71 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Kan du inte neka att det är din lekstuga så slipper du jobbet iaf?

Blidka kommunen med gräs etc och sen långsamt långsamt krypa ut igen?
Det är det min tanke är också...
Jag nekar helt att det är min lekstuga..
Dom har ju inga bevis. ..
Mej
D Dilato skrev:
Hur kan man inte veta hur stor tomten är med 50%-ish marginal?
För att det inte finns några rör eller dylikt.
Dom har ju klippt gräsmattan som att det vore deras egna. Man har alltid trott förgivet att det är sin då..
 
  • Haha
  • Gilla
Fredandel och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.