Hej!

Kommunen har kommit på att det behövs en väg mitt över där min mark går! Detta kan givetvis ändra värdet på min fastighet då det är ett lugnt område på landet som helt plötsligt blir ett genomfartsområde. Har jag då rätt att begära ersättning från kommunen och vad är bäst för mig, om kommunen eller jag själv äger vägen?

Tacksam för snabbt svar då vi har möte om detta på onsdag och jag gärna är lite påläst inför detta!
 
Jag tvivlar på att du får ersättning för ev. värdeminskning på din fastighet pga. vägen, Det är väl i så fall om huset ligger så nära en planerad stor väg att man löser in huset.

Utan det du kan få ersättning för är värdet av den mark de tar i anspråk för vägen. Ibland kan man lyckas förhandla sig till en bullermur/vall.
 
Finns det ingen möjlighet att gå med vägsträckningen längs fastighetens gränser. Dvs att dom ändrar lite i den planerade sträckningen. Det brukar vara ett bättre och lättare alternativ att få igenom.

Tänk till noga och ha med alternativförslag på hur man skulle kunna dra vägen för att minst påverka er. Detta scenario hade jag med vägverket i Skåne för ett antal år sedan och vägen gick inte att förhandla bort men däremot hur den drogs var lättare att övertyga dom om.

Kommunen har naturligtvis lagt sitt förslag där den är billigast och lättast att placera. Så ta fram din fastighetskarta och rita in lite alternativa förslag att ha med.
 
Tack för snabba svar! Vi har försökt kolla upp alternativa möjligheter som vi tror kan funka! Om kommunen ändå tänker bygga vägen på vår mark finns de någon möjlighet att vägra och säga nej?
 
Jag har ingen erfarenhet av vägbygge men när kommunen här grävde ner VA så fick jag ersättning utifrån två kriterier.
1. Värdeminskning på marken som ledningarna och det 6m breda område som inte längre kan bebyggas innebär. Denna värdeminskning räknade lantmäteriet ut och det gick att överklaga om man önskar.

2. Ersättning för den olägenhet som själva byggnationen innebar.
Här lämnade också lantmäteriet förslag.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bossom skrev:
Tack för snabba svar! Vi har försökt kolla upp alternativa möjligheter som vi tror kan funka! Om kommunen ändå tänker bygga vägen på vår mark finns de någon möjlighet att vägra och säga nej?
Nej, kommunen kan expropriera marken. Utan enda möjöigheten att slippa släppa till mark är att övertyga dem om en alternativ dragning av vägen.
 
lägg ut lite antika mynt i åkern så kommer de att vilja ha en annan dragning. utgrävningar är dyrt..
 
  • Gilla
lundsbo
  • Laddar…
Se också till att du får lämplig utfart från din fastighet, om vägsträckningen påverkar denna. Jag har varit med om att vår utfart "ströks" och vi var tvugna att köra runt hela fastigheten. Visserligen i Norge men kan även hända i vårt land beroende på hur stor vägen blir.
 
mellergard skrev:
lägg ut lite antika mynt i åkern så kommer de att vilja ha en annan dragning. utgrävningar är dyrt..
Om jag inte minns fel är det markägaren som får stå för kostnaderna vid en eventuell utgrävning. Om det stämmer så är det nog inget bra alternativ ;-)
 
Fullt så illa kan det väl ändå inte vara? Att om vägverket vill bygga väg över min mark, så skulle jag få stå för utgrävningskostnaden?
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ingen aning. Får väl inte hoppas det, men jag tror att jag har läst här på byggahus att man är tvungen att anmäla till berörd myndighet om man hittar något "fornminne" på sin mark och att om de anser att utgrävning bör ske så är det markägaren som ska stå för kostnaden (vansinne enligt mig, upplägget gör i så fall att många håller tyst och viktiga fynd/fyndplatser kan förstöras +att det väl ligger i det allmännas intresse snarare än individens att det grävs ut, då borde det allmänna stå för kostnaden).
 
Bara att fornminnet existerar skapar inga kostnader för någon enskild.
Det är om du vill bygga eller göra annat som riskerar att skada fornminnet som du för det första måste söka tillstånd och för det andra betala för de kompenserande åtgärder som krävs (undersöka, dokumentera etc.)
Det är exploatören som betalar - vilket ju ofta är markägaren själv, men inte alltid (exempelvis när vägverket bygger)
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Tack för klargörandet, Räknenisse (y)
 
Hemmakatten
När vi byggde på en tidigare oexploaterad mark var vi oroade för att hitta fornlämningar. Bor i en kommun som kryllar av gamla fornsättningar. På den del av tomten vi byggde hittades ingenting men norröver finns en (träd)holme som kommunarkeologen gärna hade sett grävas ut. Det kommer inte att ske då vi inte tänker gräva eller bygga något där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.