Detta är en lång historia så jag börjar från början.

Jag och min sambo bestämde oss för att vi skulle bygga en villa i ett nyplanerat område i Hässleholm nära golfbanan. Vi valde en hörntomt där vi får en bilväg framför huset och på den ena sidan en Gång- pch cykelväg. Gång-cykelvägen är dock inte byggd ännu.

Nu när vi byggt klart vårt hus (Färdigt i Dec-05), så upptäckte ett visst företag (Göinge Bygg AB) att det var ett väldigt attraktivt läge vid golfbanan och därför köpte de en tomtbit som inte var med i någon detaljplan eller liknande.

I Feb månad kom VD´n för detta företag och hälsade på i fin kostym och försökte övertala min sambo att vi skulle ge ett godkännande att den planerade G/C-vägen skulle bli en kombinerad Bil- och Cykelväg istället. Han ville att min sambo skulle skriva på pappret, på en gång för han ville inte tjafsa om detta och det skulle knappt märkas att vi fick ytterligare en bilväg på andra sidan huset. När jag kom hem på kvällen blev jag självklart förbannad för jag vill inte ha en bilväg på fler ställen. (anledningen till att de behöver vägen där är enbart för att de skall kunna vända sina marklägenheter så uteplatsen pekar mot solsidan)

Dagen efter ringde jag upp denna VD´n och berättade för honom att vi inte är intresserade att skriva på något sådant och vi skall ha en cykel- och gångväg bredvid vårt hus inget annat. Vill de ha en väg får de bygga den bredvid vår cykelväg. Denna VD´n berättade för mig hur dåligt han tyckte det var utav oss att stoppa vår kommuns utveckling och han berättade hur mycket vi förstörde för alla andra. Efter 30 min samtal orkade jag inte med honom längre utan meddelade att vi inte är intresserade punkt slut.

Nu trodde jag att detta var ur världen och äntligen kan vi börja planera vårt fantastiska liv som villaägare!

För ett par dagar sedan kom det en person från kommunen och berättade att de skall bygga en kombinerad bil- och cykelväg istället för gång- och cukelvägen och han ville bara meddela oss detta. Han sa att detta redan var klubbat och klart. Jag känner en del inom kommunen och vet därför att detta inte är klubbat och att det tar flera år att överklaga så jag berättade det för honom. Jag meddelade honom att detta aldrig kommer att ske. Denna kommungubbe berättade även han om hur jävla tröga vi var och hur oflexibla vi var!!! Han kommungubben skulle aldrig göra något för oss i framtiden meddelade han. Därefter fortsatte han med att vi sabbar för kommunen och typ samma snack som VD´n på byggföretaget hade. Jag sa att vi skulle tänka på detta för jag orkade inte med honom.

Nu är min fråga VAD KAN JAG GÖRA FÖR ATT FÅ SLUT PÅ DETTA????? Kan han verkligen tvinga till sig en bilväg bredvid vårt hus? Vi köpte vår tomt för det var en hörntomt och nu har vi plöjt ner 2,5 miljoner på den fastigheten och sen sker detta!!!

Vad hade ni andra gjort?

//Anders och Louise

Tråkig sits att hamna i, men då Ni blir uppvaktade av både byggbolag och kommunen, så finns där någon hake. Vad jag förstår så behövs det ett godkännande/yttrande från er, då man vill ändra planen. Men när det gäller de där "bonnakommunerna" så är det inte alltid dessa förstår lagar och regler, eller tänker följa dessa. Normalt har man samtal med kommuninvånare, där kommunen förklarar framtida byggplaner med ritningar på gator och gc vägar skolor o s v . Den plan som antagits (efter kanske flera överklaganden och ändringar) finns tillgänglig hos kommunen. Då man nu vill ändra i planen, och ni berörs av ändringen, så skall ni få yttra er. Ni får då en skriflig redogörelse för hur kommunen tänkt sig ändringen. Ni yttrar er, och förklarar er med att ni inte godtar denna föreslagna ändring av den fastställda planen (datum) då det kommer att medföra ökad trafik i området och de risker och olägenheter detta medför.
Ni kan då inte nyttja er trädgård som ni tänkt er, med barn o s v. Kanske kommer kommunen att lyssna på er, och skippa ide`n, eller så kör man över er, och beslutar om vägen. Ni har då möjlighet att överklaga beslutet, med ungefär samma argumentering som nämns ovan. Att även hänvisa till att huspriset kommer att sjunka p g a vägen ger inget i detta läge. Det skall vara oron för avgaser när ni vistas ute och eventuellt att ni tar uteluften till er frånluftsvärmare, just från det håller, som kan få en domstol att upphäva beslutet.
Är det endast ni som blir berörda av bilvägen?
Ni har ingen anledning att tala med byggbolaget, det är en sak mellan er och kommunen/domstolen.

aedwall skrev:
För ett par dagar sedan kom det en person från kommunen och berättade att de skall bygga en kombinerad bil- och cykelväg istället för gång- och cukelvägen och han ville bara meddela oss detta. Han sa att detta redan var klubbat och klart.
Brukar verkligen kommunen personligen åka ut och meddela sina beslut? Brukar de inte skicka hem ett skriftligt beslut med posten? Varför bara lämna ett muntligt besked? Om det nu mot all förmodan var så att beslut var taget och klubbat i kommunen borde ni väl ha kunnat få ta del av just det beslutet? Och som saturnus2 skriver - då har ni väl möjlighet att överklaga detta?

Hmm, trist att kommunen gör så här. Tyvärr tror jag dessvärre att kommunen på nåt sätt faktiskt kan göra sådan här beslut.
Jag har precis flyttat till vårt nybyggda hus i Hässleholm (ett annat område) och där var det även planerat för marklägenheter. Fick för några veckor sedan veta av en kompis, som jobbar på tekniska kontoret, att kommunen har ändrat sig gällande marklägenheterna. Istället har man plötsligt beslutat att iordningsställa villatomter då efterfrågan på tomter är så hög. Kommunen gjorde liksom bara om detaljplanen så där!!! Vi hade ju sett fram emot marklägenheter på området då detta är en sak som höjer värdet på vårt hus... men, men, vad gör man...?

Jorg skrev:
[quote author=aedwall link=1145820930/0#0 date=1145820930]
För ett par dagar sedan kom det en person från kommunen och berättade att de skall bygga en kombinerad bil- och cykelväg istället för gång- och cukelvägen och han ville bara meddela oss detta. Han sa att detta redan var klubbat och klart.
Brukar verkligen kommunen personligen åka ut och meddela sina beslut? Brukar de inte skicka hem ett skriftligt beslut med posten? Varför bara lämna ett muntligt besked? Om det nu mot all förmodan var så att beslut var taget och klubbat i kommunen borde ni väl ha kunnat få ta del av just det beslutet? Och som saturnus2 skriver - då har ni väl möjlighet att överklaga detta?

[/quote]

Vi hade själv begärt att kommungubben skulle komma ut för vi har en massa lera på tomten som vi skall gräva bort och vill lägga på en "pulkabacke" som kommunen bygger. Detta var oki från första början men när vi inte ville ha en bilväg bredvid huset så drog han tillbaka halva det godkännandet och sa att vi fick betala för att dumpa leran där. Men kommungubben ändrade sig faktiskt och sa att det inte var klubbat, så att ljuga oss i ansiktet från början gör mig bara mer förbannad!

Vi kommer dock att strida för detta!!! Något fruktansvärt, för nu handlar det även om en ren principfråga oxå!

Håll ögonen öppna efter när det är dags att lämna in sina prostester mot den nya planen. (Kolla i tidningen och hör med kommunen)
Överklaga!

Om ni inte skulle få rätt så skall ni åtmistonde begära jämkning på ert tomtpris av kommunen eftersom er tomt blivit mindre värd i och med att det nu har vägar på 3 sidor istället för två.

Är det fler av era grannar som blir berörda?

Ni kan ju försöka få Norra Skåne att skriva om det. De brukar ju vilja ta upp "dåliga" beslut som kommunen gör...

En sak ni bör göra är att kontakta byggnadskontoret och prata med avd. chefen på stadsarkitetsavdelningen. Ta upp hela ärendet och era farhågor med honom. Finns det alternativa lösningar. Tex att de lägger bilvägen på ett annat sätt? Eller att kommunen står för ngt insynsskydd mot bilvägen?
Går inte detta samtal bra - skriv ett formellt brev där ni tydliggör att ni inte önskar en bilväg - utan att ursprunglig detaljplan ska gälla. Vet inte hur mycket brevet hjälper - men kommunden måste diarieföra brevet och troligen ta upp det vid eventuellt beslut om GC-vägen.

Lycka till!

T
Om inte jag minns fel måste en ändring i detaljplanen annonseras ut (kungörelse).
Sen ska också Miljökontoret yttra sig när man drar fram ny väg, och finns det redan BEFINTLIG bebyggelse där vägen planeras måste dom göra en s.k M.K.B = Miljö och konsekvensbeskrivning. Om sen vägen kommer att ägas av Vägverket (typ riksvägar/Europavägar blir det än mer utredningar. Så oavsett typ av väg får dom inte ta beslut utan att ni ger ert yttrande m.m. Om man ändrar användning cykel till gångväg måste man följa en massa tekniska regler m.m, så prova att jaga tag i kommunens trafikplanerare och ta reda på om det finns planer för ändrad användning.

Har aldrig hört talas om kommungubbar som åker ut och talar för andras sak,allt skall skötas skriftligen, så detta luktar lite och bör synas närmare.

Fick du namnet på kommuntomten som var ute? Förmodligen är han väl golfare själv och vill ha en smidig väg till golfbanan. >:(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.