5 862 läst · 12 svar
6k läst
12 svar
Kommunen skickar inte slutbesked
Läste en tråd om saknat slutbevis på hus fr 2004, och kom då att tänka på min egen situation:
Huset färdigt 2013 - efter besiktning får jag interimistiskt slutbesked då en del punkter ska åtgärdas:
(barnspärr på knivlåda, justering imkanal, klätterbart staket). Jag flyttar in och åtgärdar punkterna, och skickar in begäran om slutgiltigt slutbesked efter en månad.
Ingenting händer. Efter ett par månader ringer jag Byggkontoret och kollar om mina papper verkligen kommit in. Det har de, och jag får kopia på diarieföringen.
Väntar ytterligare ett år, bokar personligt möte med Byggkontoret, där det hittar mina papper och säger att de ska titta på det snarast. Det var 1,5 år sedan.
Vad ska jag göra - sitta still och inte oroa mig, eller eskalera saken med Byggkontoret?
Huset färdigt 2013 - efter besiktning får jag interimistiskt slutbesked då en del punkter ska åtgärdas:
(barnspärr på knivlåda, justering imkanal, klätterbart staket). Jag flyttar in och åtgärdar punkterna, och skickar in begäran om slutgiltigt slutbesked efter en månad.
Ingenting händer. Efter ett par månader ringer jag Byggkontoret och kollar om mina papper verkligen kommit in. Det har de, och jag får kopia på diarieföringen.
Väntar ytterligare ett år, bokar personligt möte med Byggkontoret, där det hittar mina papper och säger att de ska titta på det snarast. Det var 1,5 år sedan.
Vad ska jag göra - sitta still och inte oroa mig, eller eskalera saken med Byggkontoret?
Du kan ju ringa och påminna dem en gång till. I det samtalet kan du också klargöra för dem att du förväntar dig att du får ditt slutbesked senast när deras semestrar är över annars blir det anmälan till JO och JK.
Handläggningen av ditt ärende är under all kritik.
Handläggningen av ditt ärende är under all kritik.
Hänvisa kommunen till pbl kap 10 paragraf 37:
37 § Byggnadsnämnden ska pröva frågan om slutbesked så snart nämnden har fått in eller skaffat sig det underlag som behövs för prövningen. Handläggningen ska ske skyndsamt.
Tycker handläggningen inte skett skyndsamt i detta fall.
37 § Byggnadsnämnden ska pröva frågan om slutbesked så snart nämnden har fått in eller skaffat sig det underlag som behövs för prövningen. Handläggningen ska ske skyndsamt.
Tycker handläggningen inte skett skyndsamt i detta fall.
Renoverare
· Kalmar
· 2 851 inlägg
Det stösta problemet ynog att man inte får ta huset i bruk innan slutbesked
Fast har man ett interimistiskt slutbesked får man ju flytta in. Hur länge kan man bo med ett sådant?
Efter fem år går ju bygglovet ut. Räknas det interimistiskt slutbesked som att bostaden är färdigställd?
Efter fem år går ju bygglovet ut. Räknas det interimistiskt slutbesked som att bostaden är färdigställd?
De gamla byggreglerna var inte lika noga med slutbesked. Det är de nya som infördes 2011 som kräver slutbevis. Var det nio år sedan är det inte något att tänka på. Vänta tills det blir lågkonjunktur igen så att de har tid att titta på det på kommunen. De vill nog mest bli av med det.
Till TS är det lite samma sak är bygglovet inlämnat före 2011 och går under de gamla reglerna är det nog oerhört underprioriterat hos kommunen och inget att stressa upp sig för.
Till TS är det lite samma sak är bygglovet inlämnat före 2011 och går under de gamla reglerna är det nog oerhört underprioriterat hos kommunen och inget att stressa upp sig för.
Mitt bygglov är från 2012, dvs enl de nya reglerna. Jag är inte orolig för att behöva flytta ut, särskilt inte då bollen är hos Byggkontoret. I min kommun verkar detta vara en måttlig prioritering även under de nya reglerna. Jag är mest intresserad av att inte behöva lägga energi på något som inte verkar spela någon roll - om det var viktigt borde Byggkontoret väl antingen skickat slutbevis eller kompletterande frågor efter snart 4 år?
Finns det någon på BH som råkat illa ut för att de inte haft slutbevis?
Problemet som jag ser är skrivet i pbl kap. 9 paragraf 43.N Nikorasu skrev:Mitt bygglov är från 2012, dvs enl de nya reglerna. Jag är inte orolig för att behöva flytta ut, särskilt inte då bollen är hos Byggkontoret. I min kommun verkar detta vara en måttlig prioritering även under de nya reglerna. Jag är mest intresserad av att inte behöva lägga energi på något som inte verkar spela någon roll - om det var viktigt borde Byggkontoret väl antingen skickat slutbevis eller kompletterande frågor efter snart 4 år?
43 § Om inte annat följer av 9 eller 33 §, upphör ett bygglov, rivningslov eller marklov att gälla, om den åtgärd som lovet avser inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från den dag då beslutet vann laga kraft.
Så nån gång under 2017 har du inte något bygglov för huset längre och borde inte kunna få ett slutbesked, då bygglovet upphört att gälla..
Enligt min kommun räcker det med att ha skickat in begäran om slutbevis innan de fem åren gått förbi. Så länge begäran är diarieförd har man gjort det man ska och kommunen kan ta några månader på sig även fast det enligt lag ska ske skyndsamt. Men att en kommun så nonchalant under flera års tid inte utfärdar beviset är häpnadsväckande.
Liknande trådar
-
Köpte hus av kommunen som inte fick användas som bostad
Artikelkommentarer -
Kommunen kommer inte godkänna stödmur.
Bygglov -
Kommunen kan inte stänga av vattnet
Juridik -
Hur ska jag gå tillväga om kommunens förvaltning för miljö och bygg inte svarar eller återkommer i mina kontaktförsök?
Bygglov -
Kommunen säger att avloppet fungerar inte
Vatten & Avlopp