21 296 läst · 45 svar
21k läst
45 svar
Kommunalt vatten och avlopp med läckage och räkning på 30 000 kr
Hej vi fick kommunalt va och avlopp installerat, men råkade ut för ett läckage där en ventil sköt ut en massa vatten i marken som inte upptäcktes förrän räkningen hamnade på cirka 30 tusen. Nu till min fråga: Som jag förstått så avser en stor del hanteringen av avloppsvattnet, men det rann ut i marken alltså inte tillbaka till kommunens avlopp. Är det rimligt att jag ska betala för det?
Redigerat av moderator:
Rimligt kan väl diskuteras. Men de har nog bara en taxa att följa. Att den sedan är delvis motiverad av kostnad för avloppshantering är en annan femma.
Vilken ventil började läcka?
Eftersom de verkar ha koll på att det gått åt mycket vatten så bör den ligga efter vattenmätaren d.v.s. på er ansvarssida?
Kan ju försöka argumentera med kommunen men tror tyvärr det blir ganska svårt.
Eftersom de verkar ha koll på att det gått åt mycket vatten så bör den ligga efter vattenmätaren d.v.s. på er ansvarssida?
Kan ju försöka argumentera med kommunen men tror tyvärr det blir ganska svårt.
Dede77 skrev:
Var tar vattnet vägen från avtappningsventilen? Tycker mig se locket till en LTA avlopps pumpbrunn på bilden, det är inte så att den tömmer vattnet till avloppsbrunnen?
Blev den installerad samtidigt som ni fick kommunalt VA?
Blir inte klok på var den sitter och vem som ansvarar för den.
Normalt har du en servisventil (oftast i tomtgräns), sen slang in till mätarkonsollen där man har ventiler före och efter vattenmätaren för att själv kunna stänga av vattnet till huset.
Ingen aning om varför man skulle ha den om man inte tänker kallställa huset och slangen inte ligger frostfritt (om den nu sitter på slangen in till huset).
Blir inte klok på var den sitter och vem som ansvarar för den.
Normalt har du en servisventil (oftast i tomtgräns), sen slang in till mätarkonsollen där man har ventiler före och efter vattenmätaren för att själv kunna stänga av vattnet till huset.
Ingen aning om varför man skulle ha den om man inte tänker kallställa huset och slangen inte ligger frostfritt (om den nu sitter på slangen in till huset).
Att det rann ut i marken ser dom nog snarast som en försvårande omständighet. Defintivt inget som ger rätt till avdrag.
Råkade ut för liknande sak ute på landstället för kanske 10+ år sedan. Det upptäcktes när vår förbrukning för föregående år hade ökat från 100kbm till ca 1000kbm, det visade sig vara ett markrör till en annan byggnad på tomten som läckt konstant under föregående sommar. (inte undra på att gräsmattan var så frodig där...)
Men efter ett samtal med kommunen så skippade de avloppskostnaden för det överskjutande och vi betalade således bara hälften. (Täby kommun)
Men efter ett samtal med kommunen så skippade de avloppskostnaden för det överskjutande och vi betalade således bara hälften. (Täby kommun)
TS som startar otydliga trådar med massor av frågetecken får alltid bra respons av folk som vill reda ut vad som egentligen hänt och blir provocerade av den clickbait-liknande trådstarten. Skapar man en tydlig tråd med noggrann redogörelse för sitt problem ekar tråden däremot ofta tom, det är bra vetskap att ta med sig till framtida trådskapande.
OkV varpan1 skrev:TS som startar otydliga trådar med massor av frågetecken får alltid bra respons av folk som vill reda ut vad som egentligen hänt och blir provocerade av den clickbait-liknande trådstarten. Skapar man en tydlig tråd med noggrann redogörelse för sitt problem ekar tråden däremot ofta tom, det är bra vetskap att ta med sig till framtida trådskapande.
Det är väl bara att ställa en fråga till kommunen och tala om vad som har hänt. Min gissning är att dom kommer reducera fakturan. Och taxan är ju vad den är och vad du gör med vattnet har ju inte kommunen med att göra. Lycka till.