2 470 läst · 10 svar
2k läst
10 svar
Kommunalt vatten och avlopp - LTA?
Hej
Jag har ett hus med källare där avloppsrören går ut under källaren. Kommunen kommer att förlägga anslutningspunkt i gatan runt två meter under marknivå. Jag skulle gissa att mina avloppsrör därmed kommer att ligga lägre än anslutningspunkten.
1. Är LTA enda lösningen i detta fall?
2. Är det mycket jobb att sköta en LTA-anläggning?
3. Kan LTA-anläggningen anläggas invid huset eller måste det vara visst avstånd till närmaste byggnad?
4. Hur långt bör avståndet vara mellan spolbrunn och LTA-anläggningen?
Mvh
Peter
Jag har ett hus med källare där avloppsrören går ut under källaren. Kommunen kommer att förlägga anslutningspunkt i gatan runt två meter under marknivå. Jag skulle gissa att mina avloppsrör därmed kommer att ligga lägre än anslutningspunkten.
1. Är LTA enda lösningen i detta fall?
2. Är det mycket jobb att sköta en LTA-anläggning?
3. Kan LTA-anläggningen anläggas invid huset eller måste det vara visst avstånd till närmaste byggnad?
4. Hur långt bör avståndet vara mellan spolbrunn och LTA-anläggningen?
Mvh
Peter
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 055 inlägg
Har du toalett i källaren?
I vårt hus ligger källaren under kommunalt VA.
Då vi har båda badrummen på markplan så kan dessa gå rakt på det kommunala VAt, medans golvbrunnar + tvättstuga + dusch har en pumpgrop som pumpar upp till det kommunala VAt.
I vårt hus ligger källaren under kommunalt VA.
Då vi har båda badrummen på markplan så kan dessa gå rakt på det kommunala VAt, medans golvbrunnar + tvättstuga + dusch har en pumpgrop som pumpar upp till det kommunala VAt.
Ja vi har toalett I källaren.
Jag har en mycket bergig tomt. Anta att det skulle vara tillräckligt med självfall för att kunna ansluta till det kommunala avloppet med men att jag i så fall måste spränga bort mycket berg
Är det ändå att föredra att ha en LTA-pump framför att behöva spränga 10 meter berg två meter djupt och sprängningen behöver ske precis bredvid huset?
Är det ändå att föredra att ha en LTA-pump framför att behöva spränga 10 meter berg två meter djupt och sprängningen behöver ske precis bredvid huset?
Hur djupt behöver jag gräva för att lägga rör som hör till en LTA? Går rören att isolera för att lägga grundare?
Ok jag tänkte mest om jag har en LTA-pump och en mycket bergig tomt vill jag lägga rören så högt det går för att undvika att spränga. Jag vill dock inte riskera att rören fryser.
Du behöver fall om det är över tjälande djup, så slangen tömms.
Om det är svakor eller för plant så kan det frysa på i slangen.
Då kan du isolera med cellplastskivor på tvären över slangen, så håller markvärmen den frostfri.
50mm 120cm breda brukar rekomenderas.
Om det är svakor eller för plant så kan det frysa på i slangen.
Då kan du isolera med cellplastskivor på tvären över slangen, så håller markvärmen den frostfri.
50mm 120cm breda brukar rekomenderas.
Liknande trådar
-
Avslag kommunalt avlopp och vatten
Bygglov -
Hur dyrt blir det att koppla in kommunalt vatten och avlopp
Vatten & Avlopp -
Kommunalt vatten/avlopp men ingen mätare
Vatten & Avlopp -
Koppla in på kommunalt vatten+avlopp, vilka steg tar vi?
Vatten & Avlopp -
Anslutning till kommunalt vatten och avlopp
Vatten & Avlopp