1 128 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Kommunalt vatten/avlopp men ingen mätare
För några år sedan köpte vi en sommarstuga som har kommunalt vatten/avlopp indraget sedan ca 10-15 år sedan. Men av någon anledning så missade kommunen att sätta in vattenmätaren. Tidigare ägaren påtalade det hos kommunen men har ändå ingen mätare fått, och därmed ingen avgift! Han har däremot fått betala anslutningsavgiften.
När vi flyttade in så ringde vi också kommunen och meddelade att vi saknade mätare, men fortfarande har vi ingen fått.
Nu vågar jag inte kontakta dem igen, finns det risk att jag kan få betala retroaktiva avgifter för alla år som gått? Hur tycker ni jag ska göra?
När vi flyttade in så ringde vi också kommunen och meddelade att vi saknade mätare, men fortfarande har vi ingen fått.
Nu vågar jag inte kontakta dem igen, finns det risk att jag kan få betala retroaktiva avgifter för alla år som gått? Hur tycker ni jag ska göra?
Tre år är max för den typen av skulder. Men det är ju en fördel att visa att man vill göra rätt för sig. Du kan ju hoppas på att de inte debiterar retroaktivt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 844 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 844 inlägg
Det kan inte vara så att det är ett missförstånd? Att sommarstugeområdet är anslutet till det kommunala VA-nätet via en gemensamhetsanläggning så att det sitter en kommunal mätare där för flera hus? Mina grannar har det så och var mycket förvirrade över detta.
Nej, min grannar har egna mätare och mitt hus är förberett för mätare, men på det stället där mätaren ska sitta finns bara ett tillfälligt svart plaströr. Jag får alltså inga fakturor alls för vatten. Det man blir lite orolig för är om kommunen får för sig att jag ska betala anslutningsavgift också bara för att jag har försvunnit ur deras system eller liknande?Claes Sörmland skrev:
Liknande trådar
-
Avslag kommunalt avlopp och vatten
Bygglov -
Hur dyrt blir det att koppla in kommunalt vatten och avlopp
Vatten & Avlopp -
Koppla in på kommunalt vatten+avlopp, vilka steg tar vi?
Vatten & Avlopp -
Anslutning till kommunalt vatten och avlopp
Vatten & Avlopp -
Anslutning av kommunalt vatten & avlopp till fritidshus
Vatten & Avlopp