5 483 läst · 15 svar
5k läst
15 svar
Kommer virkespriserna återgå till det normala?
Sida 1 av 2
Hallå! Va beror egentligen ockerpriserna på virke nu? Sommaren 2019 kostade 28x120 trall 12,95kr/m... såg att den nu låg på 24,95kr... på Byggmax. Helt orimligt ju.
Är det någon ide att vänta sig att dom kommer återgå till det normala redan till denna sommaren?
Är det någon ide att vänta sig att dom kommer återgå till det normala redan till denna sommaren?
Energipriserna har gått upp rejält sedan dess.
Lastbilar som transporterar runt timmer och sågat virke behöver Diesel och sågverket behöver el.
Det handlar sedan om tillgång och efterfrågan...
Lastbilar som transporterar runt timmer och sågat virke behöver Diesel och sågverket behöver el.
Det handlar sedan om tillgång och efterfrågan...
Ja, de kommer att återgå till normala priser. Frågan är bara vad de nya normala priserna blir.
Ja virkespriserna till konsument kanske är normala nu, som skogsägare vill jag ju ha mer betalt för virket annars får det stå på tillväxt. Transporter och industri har väsentligt högre kostnader nu än för bara ett kvartal sedan.D Daniel 109 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 088 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 088 inlägg
Det hela är ganska enkelt. För att genomföra coronaåtgärderna krävdes enorma mängder pengar. Regeringar hade kunnat finansiera detta med höjda skatter, men det är svårt att få väljarna att gå med på en skatteökning med cirka 33 procentenheter utan att det blir upplopp.
det andra är alternativet att lura väljarna istället. Man låter dom ta del av enorma mängder gratispengar som finansieras av att man trycker nya. När man utökat mängden pengar med 30% har man reducerat värdet på alla befintliga pengar och löner med 30%
Man har alltså genomfört en höjning av skatten som saknar motstycke i västvärldens historia och det enda folk säger är ”usch vad allt har blivit dyrt nu..” när de egentligen borde tänka att ”usch vad mina pengar har förlorat värde”
det andra är alternativet att lura väljarna istället. Man låter dom ta del av enorma mängder gratispengar som finansieras av att man trycker nya. När man utökat mängden pengar med 30% har man reducerat värdet på alla befintliga pengar och löner med 30%
Man har alltså genomfört en höjning av skatten som saknar motstycke i västvärldens historia och det enda folk säger är ”usch vad allt har blivit dyrt nu..” när de egentligen borde tänka att ”usch vad mina pengar har förlorat värde”
Sen är ju en klar nackdel att mycket av det vi har i bygghandeln importeras - Det är inte vi som tillverkar tex skivmateriel som OSB och Plywood. Mycket av det som säljs billigt importeras - Frakter, olika restriktioner gör att allt blir dyrare.
Sen har väl aldrig byggmaterial sålt i sådan takt som under pandemin när befolkningen ”jobbat” hemifrån. Så bevisligen handlar vi ändå, höga priser till trots…. Jag tror att det går ned, en bit, men aldrig till samma låga nivåer.
Sen har väl aldrig byggmaterial sålt i sådan takt som under pandemin när befolkningen ”jobbat” hemifrån. Så bevisligen handlar vi ändå, höga priser till trots…. Jag tror att det går ned, en bit, men aldrig till samma låga nivåer.
Ja absolut tillgång efterfrågan, men med dessa priser kan väl knappast efterfrågan vara stor? Men är det så att virket hellre säljs utomlands då där dom får mer betalt?Huddingebo skrev:
intressant, tack!S SueCia skrev:Det hela är ganska enkelt. För att genomföra coronaåtgärderna krävdes enorma mängder pengar. Regeringar hade kunnat finansiera detta med höjda skatter, men det är svårt att få väljarna att gå med på en skatteökning med cirka 33 procentenheter utan att det blir upplopp.
Ok så ja.. självklart har det byggts mycket under covid.. alla har väl ny grön trall framför huset nu? Men jag tänker denna sommaren med dessa priser borde väl göra sitt då? För personligen betalar jag inte dom priserna nu om jag inte måste.. och många projekt hemma är ju inga måsten utan man lägger nog då pengarna på annat istället. Om det då inte är så att virkesbranchen går ut och säger att dessa fördubblade priserna på 2 år är det som gäller nu framöver.. då får man ju tänka om och helt enkelt ta fram stora plånboken när man ska handla virke framöver.slacker skrev:Sen är ju en klar nackdel att mycket av det vi har i bygghandeln importeras - Det är inte vi som tillverkar tex skivmateriel som OSB och Plywood. Mycket av det som säljs billigt importeras - Frakter, olika restriktioner gör att allt blir dyrare.
Ja alla vill väl ha mer... så klart! Och allt ökar ju i pris, inflation mm.. men en fördubbling på 2 år är ju inte rimligt? Men ja, frågan är då hur nya priset kommer se ut när efterfrågan minskar..F fribygg skrev:
Jo jag har nog aldrig sett så många byggen av altaner, uterum och pooler som jag gjort sommaren 2021 och då hade vi lika höga priser. Så efterfrågan har snarare bara ökat.G MrGlad8 skrev:
Nu har marknaden lärt sig att kunderna utan problem är villiga att betala de nuvarande priserna Handlarna kommer bergis att behålla dessa priser, pressa ner priset från leverantörerna när det vänder igen och alltså öka på sina marginaler rejält.
Som nu?G MrGlad8 skrev:
Dieseln är 30% dyrare och elen kan enstaka dagar vara 10 gånger dyrare än förr
Eventuellt kan tryckt virke komma att variera ännu mer i pris än de senaste 3 åren.
Tror knappast att priserna på hus i Sveriges befolkningstätaste områden varken kommer att öka med 50% eller rasa kraftigt.
Snarare att de rör sig +- 10%
Snarare att de rör sig +- 10%