pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Polisen utreder inte sånt här.
1: Det saknas spaningsuppslag.

2: Resursbrist.

3: Vissa är upptagna med att fylla i jämställdhetsplanen samt certifiera sig i genuspedagogik.

4: Övriga arbetar med kriminalvården för att säkerställa säkra och icke kränkande rymningsvägar från SIS-hem.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
gone_fishing och 12 till
  • Laddar…
Jag blev påkörd av en buss för ca 8 år sedan.
Jag stod stilla och bussen genade ordentligt i en kurva.
Han körde iväg men jag körde ikapp och stoppade bussen och tvingade mig in.
Hotade med polisen och fick hans schaufförs nummer.. tog reg,nr och anmälde till försäkringsbolaget.
Bifogade bilder och skrev tydligt att det blir polisanmälan och massmedia om bussbolagets försäkring inte tar detta.

Efter en tid erkände de och tåg på sig det hela.

Efter det köpte jag en 'dashcam'.
 
  • Gilla
maxmsm och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ju lägga in ett par bilder också.

Den första bilden visar alltså rödgult för mig, dvs här skall det redan ha blivit "S" för bussarna. Den andra bilden är när bussen kommer rännande 5s senare. Då har jag börjat köra ett par meter och tvärstanna då jag förstod att bussen inte hade några som helst planer på att stoppa för "S".

[bild][bild].
Haha Regnbågsgatan var första som poppa upp i mitt huvud när jag läste ditt inlägg och sen såg jag bilderna 😂
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ju lägga in ett par bilder också.

Den första bilden visar alltså rödgult för mig, dvs här skall det redan ha blivit "S" för bussarna. Den andra bilden är när bussen kommer rännande 5s senare. Då har jag börjat köra ett par meter och tvärstanna då jag förstod att bussen inte hade några som helst planer på att stoppa för "S".

[bild][bild].
Jag har en grej på ratten i mina bilar, den trycker jag på länge när något liknande händer och det gör bussens passagerare uppmärksammade på vilken usel chaufför de åker med, grejen kallas tuta.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
wildeside
M maxmsm skrev:
Jag har en grej på ratten i mina bilar, den trycker jag på länge när något liknande händer och det gör bussens passagerare uppmärksammade på vilken usel chaufför de åker med, grejen kallas tuta.
Ehhh en till sydeurope som tror tutan är lösningen på allt
 
Redigerat:
wildeside wildeside skrev:
Ehhh en till sydeurope som tror rutan är lösningen på allt
Rutan skydda mest mot dåligt väder.
 
  • Gilla
Mr Wiktig och 2 till
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Vi fick en backspegel krossad av mötande buss som körde vänstertrafik. Polisen tog anmälan och har aldrig hört av sig igen. Försäkringsbolaget vägrade göra något eftersom vi inte hann ta reg nr på smitaren (70 väg och beckmörkt ute...). SL däremot sa att reg nummer inte behöver anges vid olycka med buss i linjetrafik, det räcker med tid och plats (rätt enkelt när bussen går max 2 gånger i timmen). Försäkringsbolaget brydde sig dock inte om detta nya faktum, och det blev att betala en ny spegel själv.
Då hade jag bytt försäkringsbolag.
 
wildeside wildeside skrev:
Bra att du gått sfi och lärt dej att på peka alla fel.🥱
Fel??
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
När busschaufförer regelmässigt gör rödljuskörningar med flera sekunder så anser åtminstone jag inte att det är ett särskilt lindrigt brott. Det är indraget körkort och dryga böter på det om en polis ser brottet på plats.
I slutändan är det väl Transportstyrelsen som beslutar om indraget körkort eller ej. Lägger polisen ner ärendet borde det gå att skicka filmen till Transportstyrelsen som har svårare att påstå ”vi prioriterar annat” då körkort och trafiksäkerhet är hela poängen med deras avdelning som sitter med körkorten.

Drar de inte in körkortet kanske de iaf utfärdar en varning vilket säkert är en sak som en yrkeschaufför helst inte vill ha på varken CV eller i sitt lönesamtal.
 
  • Gilla
solidbase och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Gör ett hembesök hos busschauffören....jag lovar han stannar 4 sekunder före i fortsättningen.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Snälla gör en polisanmälan och berätta sedan hur det gick! Vi är nyfikna! 😀 Skriv att detta har hänt vid upprepade tillfällen osv… förr eller senare kan någon dö pga av detta problem så det är ganska viktigt att anmäla tycker jag!!! Det bör ta max 10 min om du gör det online!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En kollega bor på en gata där det är 30. Han blev irriterad på att bussarna körde betydligt fortare så han kontaktade polisen. De kom ut och gjorde några fart-kontroller. Det blev flera böter och minst ett indraget körkortet.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Ja, det är möjligt att det kan trigga trafikövervakning. Men de lär inte bötfälla baserat på någon annans uppgifter.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Haha jadu. Det small väll en sisodär 6 gånger härom veckan? Eller var det några mord kanske? Enorma explosioner några meter ifrån sovande barnfamiljer eller oskyldiga civila som blir skjutna i huvudet - ja inte lätt att holla koll på vilket det var senast i Sverige. Polisen kommer inte ens om du får inbrott, än mindre bemödar sig att utreda något. Sverige är på väg under. Hoppas det var svar på din fråga.
 
I
Inte lönt, även med tydliga lagar OCH bevis så läggs de flesta anmälningar ner som kommer in från allmänheten. Rent krasst finns det ingen egentligen risk att bryta mot svenska lagar så länge vi inte pratar riktigt grova grejer. Det blir mer en fråga om moral vilket tyvärr dalar allt längre ner i samhället för varje år.

Jag tror inte ens tidningen kommer vara intresserad att publicera en artikel om situationen av den enkla anledningen att ingen skulle bli förvånad.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.