Det vet du inte med säkerhet, eftersom det ljuset och passagen inte finns med på filmen.
 
  • Gilla
1718
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte fel att det krävs starka bevis. Det är en förutsättning.
Jo men här fungerade det alltså som försvar att säga "jag var så aspackad att jag inte var medveten om att jag körde på någon", och därmed går fri. Men i frågan om man var rattfull, nä det går ju inte att bevisa, jag erkände visserligen det, men tydligen ljög jag.

Det blir en parodi på rättssäkerhet.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det vet du inte med säkerhet, eftersom det ljuset och passagen inte finns med på filmen.
Nej, visst. Busschauffören körde med väldigt stor säkerhet mot ”S”.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den typen av lindriga brott lär de inte göra något åt på grund av en anmälan.

Att man inte utreder så fort någon anmäler vid trafikförseelser är försåtligt. Det blir för mycket jobb i förhållande till resultat.

Att folk ringer 100 gånger om incidenter där polisen inte behövs förstår jag också att det inte uppskattas.

Vad hjälper det att titta på en traktor som inte längre har GPS?

Jag förutsätter att de gör så gått jobb de kan med de resurser som finns.
Därför om rättssamhället inte bryr sig om brott så är det rimligt att folk tar lagen i egna händer och sånt vill vi inte ha.

Samhällskontraktet säger att om en bonde får grejer för en halv miljon stulna så ska polisen bry sig. Varför betala skatt annars? Varför respektera lagen? Ska du ha sånt samhälle där man skjuter tjuvar och gräver ner på gården?

Tycker det är bättre att vi siktar på att utreda brott och att upprätthålla lagarna vi kommit överens om.
 
  • Gilla
pmd och 10 till
  • Laddar…
Ja, visst ska de bry sig om stölder. Men är ett platsbesök en kostnadseffektiv åtgärd? Finns det något att hitta där?
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst ska de bry sig om stölder. Men är ett platsbesök en kostnadseffektiv åtgärd? Finns det något att hitta där?
Det kan det mycket väl göra men det vet du inte förrän du är där. Kan finnas spår i form av fimpar med DNA, fingeravtryck, spår av skor/fordon, saker dom lämnat/glömt och så vidare.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
När busschaufförer regelmässigt gör rödljuskörningar med flera sekunder så anser åtminstone jag inte att det är ett särskilt lindrigt brott. Det är indraget körkort och dryga böter på det om en polis ser brottet på plats.
 
  • Gilla
jonaskop och 12 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
När busschaufförer regelmässigt gör rödljuskörningar med flera sekunder så anser åtminstone jag inte att det är ett särskilt lindrigt brott. Det är indraget körkort och dryga böter på det om en polis ser brottet på plats.
Kan lova dig att om du gjorde det mot bussen hade dom ringt direkt och du hade haft blåljus i backspegeln efter två kvarter.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Ställ dig i korsningen och filma ett antal bussar som kör mot rött.
Lämna filmerna till bussbolaget och säg att om dom inte agerar så går u ut i media med filmerna.
Alternativt få medierna att följa med ut och filma överträdelserna och göra ett reportage om problemet.
tror det är enda sättet att få någon att reagera, polisen har vanligt folk ingen hjälp av längre.
Skulle vara intressant att veta hur många mängd brott som aldrig anmäls pga att dom utsatta vet att det inte kommer att leda någon vart.
Jag och dom flesta av mina bekanta har iaf utsatts för flera brott som vi inte anmält pga att det tar bara upp en massa energi och tid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Skulle vara intressant att veta hur många mängd brott som aldrig anmäls pga att dom utsatta vet att det inte kommer att leda någon vart.
Det är säkert ganska vanligt. Men jag uppmanar. Anmäl alltid! om du utsätts för brott. Dels för att statistiken är viktig om det skall bli en förändring. Men också för att din anmälan kan bli en viktig pusselbit i utredande av något grövre brott.
 
  • Gilla
Helena S och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är säkert ganska vanligt. Men jag uppmanar. Anmäl alltid! om du utsätts för brott. Dels för att statistiken är viktig om det skall bli en förändring. Men också för att din anmälan kan bli en viktig pusselbit i utredande av något grövre brott.
Många blir ifrågasatta av polisen och de som tar upp anmälningar när man ringer är ofta helt ointresserade. Jag är inte förvånad att folk skiter i det i alla fall.
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan ju lägga in ett par bilder också.

Den första bilden visar alltså rödgult för mig, dvs här skall det redan ha blivit "S" för bussarna. Den andra bilden är när bussen kommer rännande 5s senare. Då har jag börjat köra ett par meter och tvärstanna då jag förstod att bussen inte hade några som helst planer på att stoppa för "S".

[bild][bild].
Missförstår jag kameravinkeln eller? Ser ju ut som att bussen kör mot grönt.

I min erfarenhet så är det en fråga om landstingets upphandling till något bussbolag. Om de lägger in en "håll tidtabellen eller få inte betalt" straff så slutar det med att busschaufförer som inte kör som biltjuvar "får sparken"/pushas ut.

Stockholm har eller hade sådana regler när jag bodde där med stressade bussförare som tog kurvor så att man typ flög iväg.
 
J Jaggatagga skrev:
Missförstår jag kameravinkeln eller? Ser ju ut som att bussen kör mot grönt.

I min erfarenhet så är det en fråga om landstingets upphandling till något bussbolag. Om de lägger in en "håll tidtabellen eller få inte betalt" straff så slutar det med att busschaufförer som inte kör som biltjuvar "får sparken"/pushas ut.

Stockholm har eller hade sådana regler när jag bodde där med stressade bussförare som tog kurvor så att man typ flög iväg.
Du missförstår vinkeln, det är jag som har grönt. Bussen har kollektivtrafiktecken (ett vitt "S", "-"):

Fyra uppsättningar av trafikljusikoner med olika symboler och ljus: stopp, kör, pausa, sväng höger.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Anmäler du så åker du dit på att du filmar och sprider filmer från din dashcam.
 
  • Wow
  • Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
D din granne skrev:
Anmäler du så åker du dit på att du filmar och sprider filmer från din dashcam.
Filmar med dashcam är lagligt så länge jag är med i bilen. Bilderna bör inte heller vara olagliga då det inte går att identifiera någon person på dem.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.