Det är inte fel att det krävs starka bevis. Det är en förutsättning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den typen av lindriga brott lär de inte göra något åt på grund av en anmälan.

Att man inte utreder så fort någon anmäler vid trafikförseelser är försåtligt. Det blir för mycket jobb i förhållande till resultat.

Att folk ringer 100 gånger om incidenter där polisen inte behövs förstår jag också att det inte uppskattas.

Vad hjälper det att titta på en traktor som inte längre har GPS?

Jag förutsätter att de gör så gått jobb de kan med de resurser som finns.
I samband med gripanden tas ofta fingeravtryck och DNA. Om utrustning för en halv miljon stjäls bör man göra en brottsplatsundersökning. Ett kvarglömt verktyg har säkerligen både DNA och fingeravtryck från gärningsmannen. Annars kan det finnas runt platsen föremålet demonteras, på ratten i en hittad stulen maskin m.m.

I samband med en träff i systemet kan man åka ut och göra en husrannsakan samt gripande. Får man ingen träff kan man få det flera år senare om personen gripits i samband med ett annat ärende. En tjuv kan således gripas, och kopplas ihop med 10 ouppklarade brott i samband med registerkörning av DNA och fingeravtryck. Förhållandevis relativt billigt med DNA tester.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Fanns den något kvarglömt verktyg? En upphittad maskin handlade det väl inte om?
 
D Daniel 109 skrev:
Att man inte utreder så fort någon anmäler vid trafikförseelser är försåtligt. Det blir för mycket jobb i förhållande till resultat.
Är det försåtligt eller förståeligt? Tycker att du är lite otydlig och ditt eviga mästrande därmed faller platt här.
 
  • Gilla
  • Haha
Joak och 10 till
  • Laddar…
Jag kan inte låta bli att undra hur ofta polisen jävlas med "hederligt folk på stan"?

Nog har polis jävlats med mig ett par gånger -som när jag gick mot rött en söndag där inte en bil var i sikte (det är inte straffbart att gå mot rött) och en polisbil utom synhåll längre bort gasade på och tjafsade med mig. Jag var artig som alltid och fäklarade att dert kändes onödigt att trycka på knapp när inte en bil var i sikte. Det slutade med att ena polisen -den andra ville nog helst göra något annat- upplyste mig om att nästa gång de ser mig vet de vem jag är och då kan det gå annorlunda för mig.
Men jag anser ändå inte att det är så vanligt med den attityden.

Nåväl, de gånger busschaufförer kör uppenbart illa så har det hänt att jag anmält det till bussbolaget. Jag bryr mig inte om ifall en chaufför "straffas" men jag vill att det uppmärksammas.
Som när en chaufför höll över 80 på 60-sträcka utan att vi var sena. Jag drog igång Waze, skärmdumpade och skickade till Skånetrafiken med en önskan om att de påtalar detta. På den vägen finns det villor i närheten med ett par övergångsställen och en sporthall.
 
  • Gilla
  • Wow
pmd och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Vill du få någon reaktion så är det bättre att ta det via sociala medier via lämpliga grupper på Facebook. Kanske även Västrafiks fb-sida. Sedan kanske GP hänger på och gör någon artikel av det. Prova även att plåga ngn politiker i styrelsen för Västtrafik via personens Linkedin-mail. Polisanmälan tror jag tyvärr inte på i det här fallet.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och som sagt, jag tror också att det är mer att utreda i ett sådant här fall än vi kan tro. Din video visar att du hade grönt. Inte att bussen körde mot "S". Hävdar föraren att han inte körde mot "S" så behöver någon utreda om det finns en chans att det är fel på trafikljuset, vilket det ju säkert inte är.
Sen ska man inse att nu när det är halt kanske inte folk komemr ut ordentligt i korsningen innan annan trafik får grönt.

Det är bra att tänka på: "Man har bara skyldigheter inga rättigheter i trafiken"

Med det sagt är det ju X antal undersökningar av försäkringsbolag och andra som visar att yrkestrafiken är den som kör sämst och begår flest trafikbrott.
Vi har väl alla råkat ut för "hantverkarbilar" som kör som idioter. Här i området blir de dock uthängda på lokala facebookgruppen så nu har de faktiskt börjat skärpa sig. Iaf de som bor här/vill ha kunder här.
 
  • Gilla
Oskar. och 3 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag kan inte låta bli att undra hur ofta polisen jävlas med "hederligt folk på stan"?
Tyckte det var väldigt mycket vanligare före 00-talet. Nu känns det som de knappt har tid om man inte står med ett synligt vapen.

Men när jag var en ung förmåga blev man ju utskälld för allt från cykelsätt till att man "genade" över en väg. Fast det kunde man ju ta då man visste att lokalpolisen var på ens sida när det hände saker.

Jag tar hellre den behandlingen än som idag då jag vet att de med stor sannmolikhet inte kommer komma om det är ett vanligt egendomsbrott som inbrott, stäld eller skadegörelse. Och att de garanterat kommer lägga ner det hela om de orkar komma.

En kompis är känd målsägare i "cyanidmannen" fallet. Hon fick själv vara forensiker och samla bevis när hon blev förgiftad av sin exmake då polisen i Luleå tyckte att hon bara var en jobbig kvinna.
Med hjälp av hennes bevis dömdes han sen till ett långt fängelsestraff.

Så tyvärr. Man ska ha tur att råka ut för en polis som engagerar sig i det man blivit utsatt för. För annars kommer inget hända om det inte är ett brott som råkar vara prioriterat på grund av media.
 
  • Gilla
torplover_3000 och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det sura är ju att busschaufförerna har satt detta i system, de bränner på då de "vet" att de andra trafikanterna väjer. Det är ju inte konstigt att det går åt några cyklister varje år i kollisioner med kollektivtrafiken.
Jo men är det inte mer att bussbolagens turlista är för tight och tvingar busschaufförerna till att chansa lite varstans?

Hursomhelst så är det väl digital anmälan och även om det inte utreds så blir det iaf statistik.
https://polisen.se/utsatt-for-brott/polisanmalan/polisanmalan-allt-du-behover-veta/#anmal
 
  • Gilla
arktos och 1 till
  • Laddar…
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Polisen har nog viktigare saker att pyssla med än sådant ”som höll på att hända”….
 
  • Gilla
1718 och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Polisen har nog viktigare saker att pyssla med än sådant ”som höll på att hända”….
Jo men va fan, hade det varit jag som inte vet att det där brukar hända då hade det säkert blivit en krock.
En polis som ringer upp chauffören och talar om att det finns videobevis på en rödljus körning som höll på att orsaka en krock får nog de flesta att tänka till och åtminstone hålla sig i skinnet någon vecka.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 9 till
  • Laddar…
Också tveksam till hur mycket tid polisen vill lägga på detta då det "bara" är ett tillbud och ingen riktig incident.
Det är nog bäst du skaffar dig en bil med rejäl bull-bar i fronten och ser till att repa hela sidan på bussen nästa gång. Antingen blir det polisinsats direkt eller så får de även lägga till smitning på listan över brott
 
Fario Fario skrev:
Jag kan inte låta bli att undra hur ofta polisen jävlas med "hederligt folk på stan"?

Nog har polis jävlats med mig ett par gånger -som när jag gick mot rött en söndag där inte en bil var i sikte (det är inte straffbart att gå mot rött) och en polisbil utom synhåll längre bort gasade på och tjafsade med mig. Jag var artig som alltid och fäklarade att dert kändes onödigt att trycka på knapp när inte en bil var i sikte. Det slutade med att ena polisen -den andra ville nog helst göra något annat- upplyste mig om att nästa gång de ser mig vet de vem jag är och då kan det gå annorlunda för mig.
Men jag anser ändå inte att det är så vanligt med den attityden.
Av precis denna anledning ska vi inte hålla på och lagstifta mot förolämpning (missfirmelse) av poliser. Det är bara ytterligare ett verktyg i lådan mot obekväma men hederliga medborgare, tillsammans med "dina pupiller ser lite stora ut" och "jaha du hade tydligen ett multiverktyg på dig på allmän plats" (handskfacket i din bil). Lagstifta om bodycam på alla poliser istället, den vägen har man kommit åt mycket fuffens i USA utan att för den skull ge ytterligare ett vapen till polisen.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi fick en backspegel krossad av mötande buss som körde vänstertrafik. Polisen tog anmälan och har aldrig hört av sig igen. Försäkringsbolaget vägrade göra något eftersom vi inte hann ta reg nr på smitaren (70 väg och beckmörkt ute...). SL däremot sa att reg nummer inte behöver anges vid olycka med buss i linjetrafik, det räcker med tid och plats (rätt enkelt när bussen går max 2 gånger i timmen). Försäkringsbolaget brydde sig dock inte om detta nya faktum, och det blev att betala en ny spegel själv.
 
  • Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Polisen har nog viktigare saker att pyssla med än sådant ”som höll på att hända”….
Fast här är det inte något ”som höll på att hända”. Bussföraren körde mot ”S”, det är ett fel alldeles oavsett om den krockar med någon.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.