Mitt bästa minne från en bussresa var när jag och mina syskon åkte hem från staden och märkte att chauffören körde fel. Chauffören anklagade sedan min systers klagande efter felkörningen till att vara orsaken till att han körde fel. Good times.

Aja anmäl till polisen och bussbolaget. När sedan polisen lägger ner och bussbolaget inte svarar så tar man det till lokalpressen.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Jag håller med, dessa bussförare kör rakt ut och jag vet att de har företräde men ligger man bredvid å deras blinkers går på samtidigt som de svänger ut, händer ofta. Jag var med en sak som jag reagerade på, en buss svängde rakt ut från en större hållplats och jag bromsade men den skrapade min kofångare och det är en mycket dyr bil, så jag körde ikapp och signalerade till bussföraren att stanna, och frågade varför hon gjorde detta, hon bara satt där, som en idiot, inget försvar alls, suck, satte mig i bilen och åkte därifrån.
Jag förstår att de har företräde men de är många bussförare som kör som idioter rent ut sagt!
 
wildeside
I Ironside skrev:
Rent krasst finns det ingen egentligen risk att bryta mot svenska lagar så länge vi inte pratar riktigt grova grejer.
Jo faan dom har tid med små brått när man bryter mot lagen.
Fick böter när jag kom in till stan pga att jag hade svårläst nummerskylt (den va smutsig).
Det här inträffade efter att jag varit ute och kört på hygges och skogsvägar dagen efter det regnat kraftigt och vägarna va riktigt sörjiga.
 
Unikt namn
Språkpolisen kanske kan gå och lägga sig. Det är riktiga poliser som behövs i tråden 😉
 
  • Gilla
  • Haha
nissebrun och 5 till
  • Laddar…
Skulle behöva en ny framskärm, kan man få adressen?
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D din granne skrev:
Anmäler du så åker du dit på att du filmar och sprider filmer från din dashcam.
Det gör han inte alls det. I kommersiellt syfte ja. Men om du syftar på GDPR så får han ta bilder eller video från allmän plats (han befinner sig utanför bussen) och fotografera/filma mot bussen även om man kan identifiera personerna på bussen. Så länge inte TS tar bilder som är direkt kränkande eller kommersiella så förstår jag inte varför han skulle ”åka dit”.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
wildeside
K Kirre2 skrev:
Du är invandrare säger du och behöver därför inte gå SFI? Dessutom är det väl du som raljerar samtidigt som du gör en särskrivning.
Jag har iaf inte påpekat andras skriv/stav fel.
 
L lennart Å skrev:
Skulle behöva en ny framskärm, kan man få adressen?
Lindholmen i Göteborg, rondellen Regnbågsgatan/Lindholmsallén. Jag vågar inte köra ut...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det sura är ju att busschaufförerna har satt detta i system, de bränner på då de "vet" att de andra trafikanterna väjer. Det är ju inte konstigt att det går åt några cyklister varje år i kollisioner med kollektivtrafiken.
Det där tror jag inte på. Möjligen upplever du det så, då du sett det ett par gånger. Men du tror väl inte att "de små elaka busschaufförerna" sitter och smider planer om detta, på fikarasterna.
Du kan nog ta av foliehatten, då det inte rör sig om några konspirationer.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Lindholmen i Göteborg, rondellen Regnbågsgatan/Lindholmsallén. Jag vågar inte köra ut...
Jag har haft en incident med en buss för ett antal år sen nu, det var förvisso lite allvarligare än din. Jag ringde först bussbolaget där jag efter att ha blivit kopplad till rätt gubbe fick bra fart på grejerna. Han ringde internt och identifierade bussen på mindre än 5 minuter. Ringde ytterligare ett samtal där han fick ut en bil och stoppade bussen. Det tog totalt 20 minuter innan han ringde tillbaka och talade om att chaffisen var tagen ur trafik och att jag skulle göra en polisanmälan där jag skulle ange honom som min kontaktperson på bolaget. Senare samma dag ringde han tillbaka och sa att chaffören, i samråd med sitt fackliga ombud hade fått erbjudande om att ta ut semester som han också hade accepterat framför avstängning. Polisen ringde tillbaka och förhörde mig på telefon samma kväll efter min anmälan. Det var fö exakt samma rondell och en rödljuskörning.

Edit: Jag ringde inte alls bussbolaget först utan först ringde jag Västtrafik som kunde gå in och identifiera operatören baserat på mina uppgifter, därefter ringde jag bolaget som Västtrafik anlitat.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).

Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?

Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.

Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.

Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Råkade ut för exakt samma sak i Lindholmsallén.
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Har dashcam i bilarna sedan många år. Varit med om en hel del incidenter, allvarligaste var väl en riktigt saftig seriekrock på E20/E4 vid Salem för några år sedan där vi var i ett perfekt läge för att fånga hela förloppet bakifrån.

Helt uppenbart när man kollar på filmen vem som skapade förloppet och vilka som inte gjorde vad man kunde vänta sig, satt och drömde, rattsurfade eller vad de nu gjorde bakom ratten. Extremt sega reaktioner från vissa.

Vi stannade till i en sos-ficka, kollade över alla i de inblandade fordonen och det var inga som behövde direkt akutvård, mest chock och att lugna / stötta. Bra det. Alla regplåtar tydligt dokumenterat, inkl de som direkt smet iväg från olycksplatsen utan att ens orka gå ut och kolla hur det gick för folk...

Hörde av mig efteråt till polisen men de var inte intresserade av videodokumentationen. På ett sätt logiskt, ingen dog eller blev allvarligt skadad, det kokar ner till vanliga försäkringsärenden och man vill inte belasta invanda rutiner med hårda fakta via videodokumentation.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Ja. Det är klart att du ska försöka polisanmäla händelsen. Samt dessutom maila och ringa chefen på bussbolaget. Det finns tyvärr alltför många idiotiska livsfarliga yrkeschaufförer.

Själv var jag med om en mycket bisarr händelse. Jag kom åkande ut på en utfart till E6. Allt var lugnt och bra.
Plötsligt dök det upp en lastbil bakifrån i hög fart som försökte preja av mig från vägen ner i diket. Det var en medveten prejning. För han höll på så i ett par minuter. Som en dålig amerikansk film. Jag blev livrädd och chockad.
Tog mig genast hem igen.

Anmälde händelsen till polisen. Var i alla fall skönt att prata av sig. Och om galningen gjorde så igen. Eller har utsatt någon annan för det här. Så är det ändå bra att det är anmält. Jag fick inte regnumret. Men jag såg vilket företag det stod på lastbilen. Ett stort känt logistikföretag.
Så jag ringde även dit och berättade om händelsen. Tyvärr har de massa olika förare. Men samma där att de bör vara medvetna om att de har en galen förare hos sig.
Chefen där som jag talade med var tacksam ändå för att jag ringde dit och skulle dokumentera händelsen med och se vad han kunde göra. För som han sa en sådan chaufför vill han inte ha som anställd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Elpatrone Elpatrone skrev:
Ja. Det är klart att du ska försöka polisanmäla händelsen. Samt dessutom maila och ringa chefen på bussbolaget. Det finns tyvärr alltför många idiotiska livsfarliga yrkeschaufförer.

Själv var jag med om en mycket bisarr händelse. Jag kom åkande ut på en utfart till E6. Allt var lugnt och bra.
Plötsligt dök det upp en lastbil bakifrån i hög fart som försökte preja av mig från vägen ner i diket. Det var en medveten prejning. För han höll på så i ett par minuter. Som en dålig amerikansk film. Jag blev livrädd och chockad.
Tog mig genast hem igen.

Anmälde händelsen till polisen. Var i alla fall skönt att prata av sig. Och om galningen gjorde så igen. Eller har utsatt någon annan för det här. Så är det ändå bra att det är anmält. Jag fick inte regnumret. Men jag såg vilket företag det stod på lastbilen. Ett stort känt logistikföretag.
Så jag ringde även dit och berättade om händelsen. Tyvärr har de massa olika förare. Men samma där att de bör vara medvetna om att de har en galen förare hos sig.
Chefen där som jag talade med var tacksam ändå för att jag ringde dit och skulle dokumentera händelsen med och se vad han kunde göra. För som han sa en sådan chaufför vill han inte ha som anställd.
Det vore väldigt smidigt i det läget om du hade videodokumentation via dashcam. Helst ska man ha en framåt och en bakåt, jag har bara framåt idag. Det finns många finesser med detta inte minst att regskyltar registeras, exakta tider och GPS-data, dynamiska förlopp.

Men mycket bra att du agerade på vad du hade!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har en kompis som blev påkörd av buss som körde mot rött/S för ca 5 år sedan vid Sahlgrenska. Hen gjort polisanmälan men la ner då buss påstår att hen kör mot grön.. det händer olyckan ändå hjälp det inte att fälla chaffis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.