A
P Pligg85 skrev:
Så du har gjort årsservice och lite utöver för 5000kr. Det är dryga 400 i månaden utslaget.
Du säger 900 är en glädjekalkyl, du räknar kallt med att behöva ut med 6000 kr till inom ett halvår då?

Ska notera att aldrig köpa Volvo...
Nej men saker går sönder utöver standardservice när man har en bil som är 3-9 år gammal. Fått dörruppslag tex där går det åt en rejäl självrisk för att lösa. Åkte som sagt på ett byte av kupevärmare häromåret, 18k på Mekonomen. Förmodligen 30k på Volvo.

Repor på parkeringar osv. Men det bygger ju också på att man använder bilen i stadsmiljö. Står den på en gård och rullar 1000 mil per år på landsväg är det ju annorlunda.

Eftersom jag har barn behöver jag en större och SÄKER bil. (Två bra bilbarnsstolar går ju loss på 12k per bil bara de)
 
Clarken37 skrev:
Nej men saker går sönder utöver standardservice. Fått dörruppslag tex där går det åt en rejäl självrisk för att lösa. Repor på parkeringar osv.
Låter som du har en väldigt enkel och billig försäkring som troligen saknar många komponenter.
 
A
P Pligg85 skrev:
Låter som du har en väldigt enkel och billig försäkring som troligen saknar många komponenter.
Nej. Jag är fullförsäkrad men iom att biljäveln var typ 3 månader för gammal så utgick ingen försäkring. Efter typ +6 år täcker försäkringar inga motorfel i princip.

Du har bara haft en väldans tur. Har man tur slipper man alla fel. Men man kan inte räkna med det
 
Äsch... Byt dörr, skärm eller vad som nu skadats. Lämna in på lackering, rostskydd fixar du själv.

Alltså om bilen inte är direkt ny och om du har lite kunskap o verktyg.

Nyss bytte jag tröskellådor och skärmkanter på en Golf.

Visst i tusan ... Det gick åt många timmar i garaget.

Men ingår i ledet att hålla totalkostnaden låg. Många gånger kör vi med arbetsbyten här på bygda
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
H Hybro skrev:
Äsch... Byt dörr, skärm eller vad som nu skadats. Lämna in på lackering, rostskydd fixar du själv.

Alltså om bilen inte är direkt ny och om du har lite kunskap o verktyg.

Nyss bytte jag tröskellådor och skärmkanter på en Golf.

Visst i tusan ... Det gick åt många timmar i garaget.

Men ingår i ledet att hålla totalkostnaden låg. Många gånger kör vi med arbetsbyten här på bygda
Är säkert rimligt om bilens totala värde är 15k
 
Det är ju så när man bor på landet, och har begränsat med pengar så behövs en reservbil.

I mitt fall en 9-3 06. Fick den gratis... Alltså värdet på en sån obesiktad är 2000 kr (för katalysatorn).
La ner lite jobb och ca 5 000 kr

Nu besiktad o s v. Bara att ställa på och teckna försäkring.
Åker riktigt fint med en sån, till en månadskostnad på 2500 - 3000 kr, när den är i trafik.

Avställd, ingen försäkring eller skatt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har massor av smårepor och skador på min 12 år gamla bil men det påverkar inte funktionen alls så dom får vara kvar.

Jag har till-och-med en 10 cm reva rakt igenom plåten i en bakdörr (frugan svägde in på tomten för snävt och en bult stack ut från staketet) den har jag haft i 6 år och lagas varje år med ny vit vävtejp från Biltema.

Att laga den till dyr kostnad ger ingen extra funktion alls, skadan syns knappt när den är tejpad.

Att bilen är vit underlättar, då syns skador inte så mycket och kan lätt sprejas lite om det behövs.

Min halvförsäkring för 1703 kronor/år innehåller Assistanstillägg med gratis bärgning och gratis hyrbil i 3 dagar.
EDIT: den innehåller även hyrbil!
  • Hyrbil
    25 % av dygns- och kilometerkostnaden

  • Assistans
    Ingen självrisk - max tre tillfällen per försäkringsår
 
Redigerat:
  • Gilla
Hybro och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Äsch... Byt dörr, skärm eller vad som nu skadats. Lämna in på lackering, rostskydd fixar du själv.

Alltså om bilen inte är direkt ny och om du har lite kunskap o verktyg.

Nyss bytte jag tröskellådor och skärmkanter på en Golf.

Visst i tusan ... Det gick åt många timmar i garaget.

Men ingår i ledet att hålla totalkostnaden låg. Många gånger kör vi med arbetsbyten här på bygda
Varje timme i garaget är ju 1000 kr mindre in (ja, ja, jag vet att det är moms, arbetsgivaravgift, skatt och skatt på skatten) Lägger man en dag på bilen då och då blir det dyrt.
 
Clarken37 skrev:
Nej. Jag är fullförsäkrad men iom att biljäveln var typ 3 månader för gammal så utgick ingen försäkring. Efter typ +6 år täcker försäkringar inga motorfel i princip.

Du har bara haft en väldans tur. Har man tur slipper man alla fel. Men man kan inte räkna med det
Helförsäkring är ju oftast bara för ens egen klantighet om man kör åt helvete själv och knycklar en del plast och plåt som snabbt blir dyrt.

Kan spara 2000kr om året men då gör man väl nå tok för första gången.

Ett normalt dörruppslag med lite skav och liten buckla har gemene man här lämnat till lokala rekonden och fått lysande resultat för halva självrisken.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Varje timme i garaget är ju 1000 kr mindre in (ja, ja, jag vet att det är moms, arbetsgivaravgift, skatt och skatt på skatten) Lägger man en dag på bilen då och då blir det dyrt.
Dom flesta har väl ingen lön utanför arbetstid....
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
A
H Hybro skrev:
Det är ju så när man bor på landet, och har begränsat med pengar så behövs en reservbil.

I mitt fall en 9-3 06. Fick den gratis... Alltså värdet på en sån obesiktad är 2000 kr (för katalysatorn).
La ner lite jobb och ca 5 000 kr

Nu besiktad o s v. Bara att ställa på och teckna försäkring.
Åker riktigt fint med en sån, till en månadskostnad på 2500 - 3000 kr, när den är i trafik.

Avställd, ingen försäkring eller skatt.
Sen den lilla detaljen att man inte vet om den startar på morgonen.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Varje timme i garaget är ju 1000 kr mindre in (ja, ja, jag vet att det är moms, arbetsgivaravgift, skatt och skatt på skatten) Lägger man en dag på bilen då och då blir det dyrt.
Inte om man inte har något arbete😆
Eller hoppar gymmet.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Dom flesta har väl ingen lön utanför arbetstid....
Nej, men all tid är väl arbetstid nu för tiden.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Varje timme i garaget är ju 1000 kr mindre in (ja, ja, jag vet att det är moms, arbetsgivaravgift, skatt och skatt på skatten) Lägger man en dag på bilen då och då blir det dyrt.
Du får ha en rätt skaplig lön för att du ska kunna betala 8 timmars jobb på bilverkstaden med en dagslön.
Om man lämnar in sin bil på verkstaden en dag då och då blir det dyrt.

Hur många tar ens ledigt utan lön för att meka med bilen? De flesta skruvar på lediga kvällar, helger, eller till nöds tar komp/flex/arbetstidsförkortning.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Sen den lilla detaljen att man inte vet om den startar på morgonen.
En av mina bilar startar garanterat.
 
  • Älska
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.