Bara 150 000 kvar i lån, så det ordnar sig. Är inte alls orolig.

Klar skillnad om det varit 50 gånger mer, som tydligen är vanligt innanför stadsmurar.
 
Redigerat:
A Argastesnickaren skrev:
Om ni säljer och ska köpa något annat hus eller lägenhet så har dom tappat lika mycket i värde som ett eget så det jämnar ut sig.
Om ni säljer rakt av och flyttar till en hyreslägenhet då tappar ni pengarna.
Klokt. Säljer med förlust o köper ett annat hus där säljaren går med förlust så blir det brake even. Lägenhet fruktansvärd tanke.
 
Kvittar om priset blir justerat upp eller ned några procent.
Är i o f s bra säljargument.

Men frågan man ska ställa sig som köpare, måste ändå vara:
Hur mycket blir det kvar att leva på varje månad sedan alla fasta räkningar är betalda?

Givetvis tar man då med bilkostnader, skid- och solresor mm som hör livet till.

Verkar inte vara många som tänker så. Och då blir det öreskänsligt.
Novalucol hjälper tillfälligt.

Jo, då... Förstår att det finns många som är stadd vid god kassa. Bara att gratulera.
 
Redigerat:
K Kullatorp skrev:
Klokt. Säljer med förlust o köper ett annat hus där säljaren går med förlust så blir det brake even. Lägenhet fruktansvärd tanke.
Inom 5 - 10 år, när åldern tar ut sin rätt, säljer vi huset.
Köper en plåtis och sätter oss i en hyreslägenhet i metropolen Torsby.
Här är nära till allt.
 
Redigerat:
  • Älska
MONTREAL
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Absolut. Vissa verkar trivas bra att börja i 250 knyck och få avsluta med att lifta dock...
Det är möjligt, men det jag kommenterade var någon som gjorde tvärtom, vilket är precis lika galet. Att göra resan med dragen handbroms och kanske aldrig nå målet är inte så smart.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Här på landet går det i anpassad fart.

Och jag når sannolikt utvalt mål, med en bra och god livslång resa.
 
Nissens
H Hybro skrev:
Och jag når sannolikt utvalt mål, med en bra och god livslång resa.
Det vet du inget om, det finns inga garantier för någonting.
 
Har hängt med i snart 70 år.
Så jag är beredd på kommand hädanfärd.

Men intresset för framtidens leverne finns.

Nu ska jag o hunden hämta posten.
 
Nissens Nissens skrev:
Det är möjligt, men det jag kommenterade var någon som gjorde tvärtom, vilket är precis lika galet. Att göra resan med dragen handbroms och kanske aldrig nå målet är inte så smart.
Jo jag vet, det var mig som du initialt citerade och du bedömer att jag kör med handbromsen i.

När jag var 30 hade jag drömhuset i full byggnation, tredje barnet på väg, bilar, båtar och leksaker cashade. Startade eget vid 18 och har helt okej jobb, ledig 10 veckor om året inkl denna.

I folks ögon har jag inte gjort ett skit denna vecka medan jag är rätt nöjd att vara hemma med familjen och planerat trädgården och odling samt andra projekt. Ätit gott och druckit gott.
Tyvärr helt oväsentligt när man inte är i en fjällstuga eller utomlands för det är då man lever.

Så jag får väl öka och åka på meningslösa solsemestrar, fjällresor och leasa en Tesla för att leva fullt helt enkelt.
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K Kullatorp skrev:
Många inkl min bank kvinna spår 2 år till me d höga räntor men att vi aldrig kommer komma ner till dom nivåer som var typ 1,4-1,8 %
Om börsen brukar avkasta ca 7-8% över tid är det väl rätt rimligt att få 5% på kapital som lånas ut långsiktigt med ordentlig säkerhet i en villa.
 
Nissens
P Pligg85 skrev:
Jo jag vet, det var mig som du initialt citerade och du bedömer att jag kör med handbromsen i.

När jag var 30 hade jag drömhuset i full byggnation, tredje barnet på väg, bilar, båtar och leksaker cashade. Startade eget vid 18 och har helt okej jobb, ledig 10 veckor om året inkl denna.

I folks ögon har jag inte gjort ett skit denna vecka medan jag är rätt nöjd att vara hemma med familjen och planerat trädgården och odling samt andra projekt. Ätit gott och druckit gott.
Tyvärr helt oväsentligt när man inte är i en fjällstuga eller utomlands för det är då man lever.

Så jag får väl öka och åka på meningslösa solsemestrar, fjällresor och leasa en Tesla för att leva fullt helt enkelt.
Om det var dig jag kommenterade så sade du något helt annat då. Du sade att du inte hade råd att åka, vilket är lätt att tolka att du hade gjort det om du tyckt att du hade råd.

Det du beskriver påminner mig om när jag var föräldraledig, vilket också är trevligt.

Nu när barnen är vuxna pratar de om många av resorna vi gjort och hur mycket de uppskattar dem än idag.Men vi hade det trevligt hemmavid också förstås. 😊
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jo jag vet, det var mig som du initialt citerade och du bedömer att jag kör med handbromsen i.

När jag var 30 hade jag drömhuset i full byggnation, tredje barnet på väg, bilar, båtar och leksaker cashade. Startade eget vid 18 och har helt okej jobb, ledig 10 veckor om året inkl denna.

I folks ögon har jag inte gjort ett skit denna vecka medan jag är rätt nöjd att vara hemma med familjen och planerat trädgården och odling samt andra projekt. Ätit gott och druckit gott.
Tyvärr helt oväsentligt när man inte är i en fjällstuga eller utomlands för det är då man lever.

Så jag får väl öka och åka på meningslösa solsemestrar, fjällresor och leasa en Tesla för att leva fullt helt enkelt.
Fast det var ju inte så du själv uttryckte det i ursprungsinlägget där skrev att du inte hade råd att åka på semester

"Jag känner att vi inte har råd att åka själv trots sjusiffrigt på kontot och åttasiffrigt i placeringar och lägger undan halva lönen."

Att man sen inte prioriterar att resa är en helt annan sak men vill man resa och ha dina förutsättningar ekonomiskt kan man nog inte skylla på att man inte har råd🙂

/Krille
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Fast det var ju inte så du själv uttryckte det i ursprungsinlägget där skrev att du inte hade råd att åka på semester

"Jag känner att vi inte har råd att åka själv trots sjusiffrigt på kontot och åttasiffrigt i placeringar och lägger undan halva lönen."

Att man sen inte prioriterar att resa är en helt annan sak men vill man resa och ha dina förutsättningar ekonomiskt kan man nog inte skylla på att man inte har råd🙂

/Krille
Jag har ju inte råd. En resa för 100 tusen som ger 0kr restvärde och som man missar kanske 50 års avkastning på har jag absolut inte råd med.
Inte rökning heller.
 
P Pligg85 skrev:
Jag har ju inte råd. En resa för 100 tusen som ger 0kr restvärde och som man missar kanske 50 års avkastning på har jag absolut inte råd med.
Inte rökning heller.
Har du över 1 mkr på kontot, över 10 mkr i investeringar och kan lägga undan halva lönen har du råd - att du frivilligt väljer att prioritera annat är en helt annan sak.

/Krille
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag har ju inte råd. En resa för 100 tusen som ger 0kr restvärde och som man missar kanske 50 års avkastning på har jag absolut inte råd med.
Inte rökning heller.
Det ser ut som du har en alldeles egen definition på "ha råd", som skiljer sig väsentligen från andras.

När du då använder begreppet med din privata definition så blir det omöjligt för andra att begripa vad du avser. Och du kommer dra på dig en ändlös ström av invändningar då det du påstår blir väldigt felaktigt.

Med ha råd med brukar avses att man inte klarar mat och husrum med den ytterligare utgiften.

Om du nu har tillgångar på minst 11 miljoner så kommer en utgift på 100k inte att göra att du inte klarar utgifter för mat och husrum den här och de närmaste månaderna.
Ditt påstående blir synnerligen felaktigt.
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.