SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du får ha en rätt skaplig lön för att du ska kunna betala 8 timmars jobb på bilverkstaden med en dagslön.
Om man lämnar in sin bil på verkstaden en dag då och då blir det dyrt.

Hur många tar ens ledigt utan lön för att meka med bilen? De flesta skruvar på lediga kvällar, helger, eller till nöds tar komp/flex/arbetstidsförkortning.
Lönen in går inte att tulla på. Den sanna rävfällan!
Många där ute som har dyra omkostnader och stora lån. Två timmar borta från jobbet... Så blir det mindre med mat på bordet.
 
Clarken37 skrev:
Sen den lilla detaljen att man inte vet om den startar på morgonen.
Har bara hänt mig en gång för typ 30 år sedan, en Nissan Bluebird och då var det AC-pumpen som skurit ihop så motorn inte gick runt.
Bara att lossa remmen så wrom! var den igång.

Gamla bilar startar i princip alltid bara batteriet är friskt.
Mest driftsäkra är en gammal diesel utan lull-lull.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Döden???
När den kommer är det överspelat definitivt.
Det var inte den jag syftade på. Min kompis råkade ut för en olycksändelse i 40 årsåldern. Plötsligt kan han i stort sett inte göra något annat än låta tiden gå.

Det kan hända vem som helst, och det händer hela tiden.

Känns som att du inte läst inläggen. Det handlade om att man inte unnar sig något alls och endast sparar, det kan bli lite trist om något oväntat inträffar.

Och att spara på börsen är definitivt klokare än att amortera när räntorna är låga.
När det händer en allvarlig olyckshändelse kan det också vara bra att ha ett skuldfritt eller lågbelånat boende och ha ett kapital tillgängligt om man till exempel behöver skaffa en ny bil och handikappanpassa den...

Att spekulera på börsen är det många som lyckats med historiskt, dock finns ju ingen garanti att avkastningen överstiger kostnaden för att ha lån på boendet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sanningen att säga. Min Megane har senaste tiden rent av vägrat att starta. Till slut efter malande, så har den gått i gång. Lyssnade med bymecken. Byt bensinpump, det sitter en backventil i denna som läcker.
Nu bytt. En barnlek. 1000 kr inkl frakt.
Tog mig dryga timmen att byta.
Ingen förlorad i komst eller fritid.
Ren hobby faktiskt, och en tillfredsställelse att kunna fixa själv.

Vad har detta med BH att göra?
Jo, jag anlitade en VVS-are för typ 10 år sedan. Annars gör jag allt själv. Bytt yttertak senast.

Så totala värdet är på plus oavsett om räntan pendlar några procent.

Ständig oro är inte bra ...
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du får ha en rätt skaplig lön för att du ska kunna betala 8 timmars jobb på bilverkstaden med en dagslön.
Om man lämnar in sin bil på verkstaden en dag då och då blir det dyrt.

Hur många tar ens ledigt utan lön för att meka med bilen? De flesta skruvar på lediga kvällar, helger, eller till nöds tar komp/flex/arbetstidsförkortning.
Det är en stor nackdel med en privatägd bil.

Att kunna betala bilverkstaden utan moms med oskattade gör den otroligt mycket billigare relativt sett. Det som tar dem en dag i en fullutrustad verkstad hade förmodligen tagit mig två-tre dagar hemma i garaget. Det lönar sig lätt att lägga ut jobbet.

Betalar man med skattade pengar blir det skitdyrt.
 
A
D Dilato skrev:
Har bara hänt mig en gång för typ 30 år sedan, en Nissan Bluebird och då var det AC-pumpen som skurit ihop så motorn inte gick runt.
Bara att lossa remmen så wrom! var den igång.

Gamla bilar startar i princip alltid bara batteriet är friskt.
Mest driftsäkra är en gammal diesel utan lull-lull.
Vet inte hur många gamla bilar jag sett genom åren som inte startar eller fått motorstopp. Speciellt när det är riktigt jäkla kallt
 
Är väl som allt annat... Utan underhåll och uppdatering stannar allt oavsett vad det gäller.
Kör så det ryker, behöver det absolut inte vara.
Se mina exempel ovan.

Alternativet är att köpa sig tid och bekymmerslöshet. Oftast ofantligt dyrt i mitt tycke. Men finns ekonomin kvittar det väl.
Alltid gläder det nån annan om det gödslas med pengar.

Samtidigt ser man exempel på oro... att boende och dess finansiering kostar ofantliga summor. Nämns på forumet både 20 och 30 000/månad.
Bilfinansiering med 20 000…/månad för nyare bil.

- Då ska det till ordentliga inkomster för att leva på en standard i övrigt som mig som pensionär. Har s a s rättat munnen sen många år tillbaks.

Nu sticker även nätägaravgifterna iväg med 40 %. Kommer inte att bli lägre framöver.
Elproducenterna höjer avgifterna också, enligt nyheterna i dag.
Och så oroas man om en procents ändring av bostadslånens räntor, hur detta påverkar husets värde.

Behövs nog en vidgad syn på levnadskostnaderna överlag.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Nissens
F fribygg skrev:
När det händer en allvarlig olyckshändelse kan det också vara bra att ha ett skuldfritt eller lågbelånat boende och ha ett kapital tillgängligt om man till exempel behöver skaffa en ny bil och handikappanpassa den...

Att spekulera på börsen är det många som lyckats med historiskt, dock finns ju ingen garanti att avkastningen överstiger kostnaden för att ha lån på boendet.
Inget av det du skriver berör ens det jag skrev och du kommenterade. Rätt märkligt.

Det jag skrev var att det blir lite konstigt om man genom livet inte unnar sig ett jota och sedan råkar ut för något tråkigt… det gäller att ha kul på resan, det är inte en art målet som är viktigt.

Börsen har väl gått bra i många herrans år. Sparar man i indexfonder följer man minst index i regel och det ger betydligt bättre avkastning än vad räntorna är när de är låga.
 
Nissens Nissens skrev:
Inget av det du skriver berör ens det jag skrev och du kommenterade. Rätt märkligt.

Det jag skrev var att det blir lite konstigt om man genom livet inte unnar sig ett jota och sedan råkar ut för något tråkigt… det gäller att ha kul på resan, det är inte en art målet som är viktigt.

Börsen har väl gått bra i många herrans år. Sparar man i indexfonder följer man minst index i regel och det ger betydligt bättre avkastning än vad räntorna är när de är låga.
Att unna sig behöver ju inte vara att hela tiden finansiera det goda i efterhand. Ska man hela tiden komma med argumentet att man kan dö imorgon så kommer man garanterat stå med många dåliga prioriteringar.

Jag håller helt och hållet med fribygg här att det är nog bra att inte leva allt för högt om något händer.
Olycka och sjukdom som kanske kastar om hela livet. Inkomsterna går ner påtagligt, elräkningen tredubblas, räntorna tredubblas och det är 30 månader kvar på leasingbilen på uppfarten.

Det är stor tillfredsställelse och lugn i att veta att man har goda marginaler. Kunna bära samma kostnader även om det värsta händer.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Nissens
P Pligg85 skrev:
Att unna sig behöver ju inte vara att hela tiden finansiera det goda i efterhand. Ska man hela tiden komma med argumentet att man kan dö imorgon så kommer man garanterat stå med många dåliga prioriteringar.

Jag håller helt och hållet med fribygg här att det är nog bra att inte leva allt för högt om något händer.
Olycka och sjukdom som kanske kastar om hela livet. Inkomsterna går ner påtagligt, elräkningen tredubblas, räntorna tredubblas och det är 30 månader kvar på leasingbilen på uppfarten.

Det är stor tillfredsställelse och lugn i att veta att man har goda marginaler. Kunna bära samma kostnader även om det värsta händer.
Alltså, det jag kommenterade var att någon skrev att hen inte hade råd med att unna sig något trots att de hade sjusiffrigt belopp på banken och sparar halva lönen.

Du får gärna tycka att det är fullt normalt, det enda jag säger är att man skall nog fundera på vad man håller på med om man lever som en kyrkråtta men har massor av kapital.

I mina ögon är det waste of life. Resan är minst lika viktig som målet. 😊
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Värre med dem som håller skenet uppe med ny bil på lån och max belånat bätterboende.

Större delen av lönen borta när månaden närmar sig slutet.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Resan är minst lika viktig som målet. 😊
Absolut. Vissa verkar trivas bra att börja i 250 knyck och få avsluta med att lifta dock...
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Ja det är just den här smällen med räntan, som fördubblat mina utgifter. Gick från 1,8 till 4,5%. Bundna lån gick ut precis vid räntehöjningen, sen dubbla el tredubbla elpriser så där rök hela lönen i värme.
Det låter som att ni är två det blir 12000 per månad till banken sen har ni ett nytt hus som borde vara mer värmeeffekivt än mitt gamla men ni har ett större hus o kanske barn så elen drar iväg. Har ni räknat på årskostnad som el försäkring avfall etc? Samt ränteavdrag 30% upp till ett visst belopp sen sjunker det.
Jag hade inte velat bli av med en miljon. Är det ett fint hus o attraktivt läge hade jag väntat till räntan gått ner o sen lagt ut det för 7 o sett vad som händer.
När jag köpte huset 2013 var driftskostnader inkl lån o sånt 8000 så det har dubblats + alla pengar jag lagt på renovering. Mitt hus har ökat mkt i värde efter renoveringen, det var ett ruckel men jag tänker hela tiden i falljag kan bo billigare i ett annat hus men jag tror inte det när jag tittar på tomtpriser etc Jag skulle isf byggt ett mindre energisnålt hus med det jag vet idag.
 
Överraskad av räntehöjning?

Är det inte sånt man normalt tar höjd för?

Att bilen plötsligt tar 3 ggr så mycket bränsle är inte troligt.
Det verkar de flesta vara klara över.

Men vid drift o ränta på hus.... Är det många som för sent vaknar upp.
Oj, vad dyrt det blev nu ....
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
B Blåbetongägaren skrev:
Sur situation. Jag tänker så här

Sur situation. Jag tänker så här. Räntan sänktes tidigare för att vi i princip inte hade någon inflation. Räntan höjs nu för att vi har för mycket inflation. Så längre folk har jobb och pengar över till konsumtion så kommer vi ha inflation.

Privatpersoner tenderar att ha kortare bindningstider på sina lånevilkor medans företag tenderar att ha längre. Så att Privatpersoner känner av högre räntor först tycker jag inte är konstigt. När företagen får större kostnader för sina lån så kommer de resultera i mindre investeringar alltså mindre folk som blir anställda. Kan också resultera i besparingar alltså folk får lämna sin tjänst. Vilket bör leda till högre arbetslöshet och lägre konsumtion därav för låg inflation och en ränta som bör sänkas.

Så som någon skrev tidigare om några år kanske 3, 5 eller 8 så kommer vi ha lägre räntor igen.

Detta är bara tankar ifrån mig är inte alls utbildad i national ekonomi så kan såklart ha fel i de jag skrivit 😊
Många inkl min bank kvinna spår 2 år till me d höga räntor men att vi aldrig kommer komma ner till dom nivåer som var typ 1,4-1,8 %
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.