Ja, ja..... God fortsättning på Påsken.

Egentligen kvittar det väl om mitt hus mitt hus ökar eller minskar i värde, mycket eller litet.

För arvingarna kanske det har en betydelse.

Vi lever ju i nuet och det ska vara Gott O Leva.

För att det ska bli så, så är det upp till var och en att rätta mun efter maten, om det behövs.
Eller att finna sig i den situation som är. Som man i de flesta fall själv skapat.

Lönar sig knappast att älta.

.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Mår man dåligt om man är den enda på gatan som faktiskt köper en lite äldre bil om man bor i en så dyr villa ?
Jag har en äldre billigare bil. Och mår inte det minsta illa av det. Den är fullt tillräcklig för mina behov. Och jag mår inte bättre av en dyr bil som använder 2 ggr i månaden och som står i garaget och tappar värde.

Jag brukar lite skämtsamt säga i bland att jag tar hänsyn till grannarna, iom att dom då inte behöver köpa en dyrare bil för att bräck mig.

Men det verkar vara få som är så självständiga att dom kan göra som jag gör.

En annan lite intressant notering är att jag bott i villa i Stockholm i mer än 30 år. På olika ställen. Och sett någon granne lämna tomten på annat sätt än i bil ca 0 ggr. (Undantagen är vid corona-restriktionerna när flera skaffade hund. Då tvingades dom lämna tomten för att valla hunden gående).

Pratet om att bensinpriset är för högt är bara svammel. Hade det varit det hade jag sett någon lämna tomten på cykel iaf någon gång.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Handelsbanken skiter fullkomligt i alla arbetare. Det är exakt samma här i skåne. De lovade guld och gröna skogar och inga problem att låna till hus. När det väl dök upp ett hus fick jag bara låna 250 000 kr.
Nej, dom gör en affärsmässig bedömning. Och är kända för att hålla ned risker.

Att du inte fick låna mer beror på att dom inte ansåg dig kreditvärdig för större belopp.
Eller att objektet inte var värt speciellt mycket. Dom skall ju kunna tvinga fram en försäljning, och kunna få loss lånebeloppet.

Varför har du problem med att dom håller ned risken?
Och varför vill du att dom skall särbehandla just arbetare?
 
D daVinci skrev:
Nej, dom gör en affärsmässig bedömning. Och är kända för att hålla ned risker.

Att du inte fick låna mer beror på att dom inte ansåg dig kreditvärdig för större belopp.
Eller att objektet inte var värt speciellt mycket. Dom skall ju kunna tvinga fram en försäljning, och kunna få loss lånebeloppet.

Varför har du problem med att dom håller ned risken?
Och varför vill du att dom skall särbehandla just arbetare?
Jag har problem med handelsbanken för att de är värdelösa. Jag hade god inkomst och ett av de säkraste arbeten i typ hela skåne om man ska se det så, det var de medvetna om. Om jag blir av med arbetet är det för att jag dels missköter mig gravt, eller att arbetsgivaren blivit av med hela sin förmögenhet, vilket är ganska otroligt.

Och de nekade även andra med bättre inkomst och med 2 inkomster att räkna på. Vi hade 2 inkomster med, men visstidsarbetare räknas inte in hos någon större bank. Jag tog huslånet själv med bara min lön. Ingen hänsyn till att vi är 2 st.

Så Ja jag har problem med en skitbank med en skitattityd, det hade alla andra i byn med =) Så de kan bokstavligen dra åt fanders och hålla på med sina miljonärer istället.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Mellan 70 och 100 kr kilot på rea. Brukar alltid få tag i något för 70-80 kr, lägger aldrig mer än 100. Och då snackar jag präst och andra riktiga ostar, inte hushåll. 60 spänn är mycket bra men så var det också 2.5-kilos förpackningar.
Precis, 70 spänn eller lägre är numera standardpris, det finns alltid någon kedja som har erbjudande.

Reklamblad med erbjudande på ost från Arla, pris 69,90 kr/kg, med besparing på 25 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma med smör, finns alltid billigt någonstans (i veckan som gick kostade det 55,80 kr/kg på Lidl).
Erbjudande på Coop smör 500g med pris och besparing markerat, mot gul bakgrund med växtmotiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Rkarlsson skrev:
Jag har problem med handelsbanken för att de är värdelösa.
Det är inget annat än en känslobaserad fantasi.
Det har inget värde.

R Rkarlsson skrev:
Jag hade god inkomst och ett av de säkraste arbeten i typ hela skåne om man ska se det så, det var de medvetna om.
Dvs dom var medvetna. Då är det så att du inte var kreditvärdig för mer.
Vad är det att jämra sig över.
R Rkarlsson skrev:
Om jag blir av med arbetet är det för att jag dels missköter mig gravt, eller att arbetsgivaren blivit av med hela sin förmögenhet, vilket är ganska otroligt.
Alla låntagare kan bli av med jobbet. Det vet dom. Och det är en risk dom tar hänsyn till.
2 pers ger ett högre lånebelopp iom att då är det troligt att hushållet har en inkomst.

Men om dom ser det som att du skall försörja ytterligare en person så rasar KALP ned. Och då är dom generösa om du får låna öht.
R Rkarlsson skrev:
Jag tog huslånet själv med bara min lön. Ingen hänsyn till att vi är 2 st.
Är du ensam låntagare så räknas inte sambons inkomst inte med. Däremot räknas du som försörjningsansvarig. Och KALP åker ned.

R Rkarlsson skrev:
Så Ja jag har problem med en skitbank med en skitattityd
Du har ju inte berättat något negativt än. Dom framstår ju bara som rationella och professionella.

En annan sak kan vara att du närmar dig pensionsåldern. Och då kommer dom räkna din pension och inte din lön som inkomst vilket lånebeloppet baserar sig på.

En annan sak kan vara att det är skitsvårt att sälja hus i den byn. Och då drar dom ned lånebeloppet.

Börjar man rota fram mer fakta i det här så kanske man tar sig för pannan över att dom vågade låna ut en krona ens.

Det är väl bra att bankerna håller nere risken.
 
D daVinci skrev:
Det är inget annat än en känslobaserad fantasi.
Det har inget värde.
Den gällde ju även folk med 2 goda inkomster. De fick på studs med annan bank. Så kontoret här var väl känslobaserat.
D daVinci skrev:
Dvs dom var medvetna. Då är det så att du inte var kreditvärdig för mer.
Vad är det att jämra sig över.
Nej hos de var jag inte det, dagen efter var jag det hos deras konkurrent.
D daVinci skrev:
Alla låntagare kan bli av med jobbet. Det vet dom. Och det är en risk dom tar hänsyn till.
2 pers ger ett högre lånebelopp iom att då är det troligt att hushållet har en inkomst.

Men om dom ser det som att du skall försörja ytterligare en person så rasar KALP ned. Och då är dom generösa om du får låna öht.
Sambon räknades inte som sambo och de tog inte hänsyn alls till det. Hon va självförsörjande och är så fortfarande =) Hon togs INTE med som du tror.
D daVinci skrev:
Är du ensam låntagare så räknas inte sambons inkomst inte med. Däremot räknas du som försörjningsansvarig. Och KALP åker ned.
NEJ
D daVinci skrev:
Du har ju inte berättat något negativt än. Dom framstår ju bara som rationella och professionella.

En annan sak kan vara att du närmar dig pensionsåldern. Och då kommer dom räkna din pension och inte din lön som inkomst vilket lånebeloppet baserar sig på.

En annan sak kan vara att det är skitsvårt att sälja hus i den byn. Och då drar dom ned lånebeloppet.
Byn vi bor i är riktigt populär och husen går åt som smör, det är först sista halvåret priserna "går ner" medans de i realiteten bara har gått upp sista 5 åren.
D daVinci skrev:
Börjar man rota fram mer fakta i det här så kanske man tar sig för pannan över att dom vågade låna ut en krona ens.

Det är väl bra att bankerna håller nere risken.
Det var bara handelsbanken som höll nere risken, deras kundunderlag försvann ju snabbt då ingen var nöjd med de här :) LF tog över ihop med sparbankerna. SHB och Nordea försvann.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
P Pligg85 skrev:
Dagens sanning.

Det är dessutom lite sport med att hålla nere onödiga kostnader på bilar.
Köpt för 80.000kr. bytt x delar för x tusen. Haft den i 5 år och sålde för 60.000kr osv.

De som känner mig och vet att jag överväger en ny Tesla bara väntar på att kunna säga hur mycket den tappar i värde för varje år 😆

Vad som är värre som jag håller mig utanför är ju alla söktjänster på dommar och uppgifter från deklaration och kronofogden mm som man kan prenumerera på.
Man blir ju ständigt bombade med fakta om alla.
Tar ju för givet att de kollar upp mig så klart.
Bilar är ett svart hål som suger pengar.

Att ha tjänstebil (ej förmån) är en otrolig fördel. Du får betala skatt på förmånsvädet på kanske 6k
H Hybro skrev:
Ja, ja..... God fortsättning på Påsken.

Egentligen kvittar det väl om mitt hus mitt hus ökar eller minskar i värde, mycket eller litet.

För arvingarna kanske det har en betydelse.

Vi lever ju i nuet och det ska vara Gott O Leva.

För att det ska bli så, så är det upp till var och en att rätta mun efter maten, om det behövs.
Eller att finna sig i den situation som är. Som man i de flesta fall själv skapat.

Lönar sig knappast att älta.

.
Vad är bäst för dina barn? Att en villa i område X kostar 10 msek eller 3 msek?
 
A
R Rkarlsson skrev:
Jag har problem med handelsbanken för att de är värdelösa. Jag hade god inkomst och ett av de säkraste arbeten i typ hela skåne om man ska se det så, det var de medvetna om. Om jag blir av med arbetet är det för att jag dels missköter mig gravt, eller att arbetsgivaren blivit av med hela sin förmögenhet, vilket är ganska otroligt.

Och de nekade även andra med bättre inkomst och med 2 inkomster att räkna på. Vi hade 2 inkomster med, men visstidsarbetare räknas inte in hos någon större bank. Jag tog huslånet själv med bara min lön. Ingen hänsyn till att vi är 2 st.

Så Ja jag har problem med en skitbank med en skitattityd, det hade alla andra i byn med =) Så de kan bokstavligen dra åt fanders och hålla på med sina miljonärer istället.
Handelsbanken är löjligt kinkiga. De höll på att tjafsa med mig en jäkla massa om ett lån som var sjusiffrigt belopp under vad jag utan problem fick från andra storbanker
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
A
D daVinci skrev:
Det är inget annat än en känslobaserad fantasi.
Det har inget värde.


Dvs dom var medvetna. Då är det så att du inte var kreditvärdig för mer.
Vad är det att jämra sig över.

Alla låntagare kan bli av med jobbet. Det vet dom. Och det är en risk dom tar hänsyn till.
2 pers ger ett högre lånebelopp iom att då är det troligt att hushållet har en inkomst.

Men om dom ser det som att du skall försörja ytterligare en person så rasar KALP ned. Och då är dom generösa om du får låna öht.

Är du ensam låntagare så räknas inte sambons inkomst inte med. Däremot räknas du som försörjningsansvarig. Och KALP åker ned.


Du har ju inte berättat något negativt än. Dom framstår ju bara som rationella och professionella.

En annan sak kan vara att du närmar dig pensionsåldern. Och då kommer dom räkna din pension och inte din lön som inkomst vilket lånebeloppet baserar sig på.

En annan sak kan vara att det är skitsvårt att sälja hus i den byn. Och då drar dom ned lånebeloppet.

Börjar man rota fram mer fakta i det här så kanske man tar sig för pannan över att dom vågade låna ut en krona ens.

Det är väl bra att bankerna håller nere risken.
Jag har samma upplevelse. SHB är otroligt mkt kinkigare än alla andra banker i princip. Om det är bra eller dåligt kan ju diskuteras men så är det utan tvivel.

Gå in på deras bolånekalkyl online och jämför med tex SEB eller Sbab så ser du skillnaden
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
P Pligg85 skrev:
En XC60 som är 3år gammal och ca 4000 mil kostar 370.000kr

Sån kan du säkert ha 6 år och tappa max 200.000kr. troligen mindre.

Skatt försäkring och värdeminskning för under 4000kr i månaden. Behöver den finansieras är det en tusenlapp till.
Hur får du ihop detta?

Värdeminskning 2800 kr per månad
Skatt 900 kr per månad
Försäkring 1000 kr per månad
Totalt 4700 kr per mån.

Sen tillkommer service och reparationer. Självrisker vid dörruppslag osv. Skulle uppskatta 15-20k per år. Bensin kanske 36k per år vid 2000 mil.

Totalt bränner du lätt nära 10k i månaden på denna kärra.

Kan du spara in EN sån bil så finansierar det ett bolån på över 4 msek vid 4% ränta.
 
Clarken37 skrev:
Hur får du ihop detta?

Värdeminskning 2800 kr per månad
Skatt 900 kr per månad
Försäkring 1000 kr per månad
Totalt 4700 kr per mån.
Helt sjukt.
Stämmer skatten??

Min bil (Mitsubishi ASX uttagen 2012) som är helt avskriven efter 12 år kostar under 350 kronor/mån vid 1300 mil/år.

Inte ens om jag lägger till bensinen kommer jag upp i hälften av månadskostnaden för exempelbilen ovan.

Bensinen räknade jag 20kr/L och 1 Liter/mil vilket är mycket högt.
Tabell som visar månadskostnader och årliga kostnader för bilförsäkring, skatt, service och bensin.
P.S Besiktning på 450 kronor ingår i service.
 
Clarken37 skrev:
Hur får du ihop detta?

Värdeminskning 2800 kr per månad
Skatt 900 kr per månad
Försäkring 1000 kr per månad
Totalt 4700 kr per mån.

Sen tillkommer service och reparationer. Självrisker vid dörruppslag osv. Skulle uppskatta 15-20k per år. Bensin kanske 36k per år vid 2000 mil.

Totalt bränner du lätt nära 10k i månaden på denna kärra.

Kan du spara in EN sån bil så finansierar det ett bolån på över 4 msek vid 4% ränta.
Herregud. Letar du alltid det dyraste när du handlar?

En slumpmässig bil på blocket. GHZ97Z

XC60 2021 Diesel. Automat. 5000 mil.

4135 kr i årsskatt (345kr månaden)
4016kr helförsäkring (335kr månaden)(Dina Försäkringar, finns säkert billigare men tog bolaget jag har idag)

Service, slitdelar och besiktning 900kr månaden utslaget

Den bilen skulle kosta mig under 4500kr i månaden att ha tillgänglig på gården 24/7/365.
Troligen är värdeminskningen lägre än räknat också.

Visste inte att drivmedel ingick i förmånsvärde, leasing eller lån. 😂.
Då kan jag ta en leasingbil på 10 papp också om bränslet är med i dina kalkyler på köp men ingår i finansierad bil.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Glömde dörruppslaget. En gång. År 2006 som IF skulle ha 5800kr för då jag inte kunde bevisa att någon annan gjort det.

Avstod det, men hittills hade det snittat på 27kr månaden om man valt att åtgärda.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
A
P Pligg85 skrev:
Herregud. Letar du alltid det dyraste när du handlar?

En slumpmässig bil på blocket. GHZ97Z

XC60 2021 Diesel. Automat. 5000 mil.

4135 kr i årsskatt (345kr månaden)
4016kr helförsäkring (335kr månaden)(Dina Försäkringar, finns säkert billigare men tog bolaget jag har idag)

Service, slitdelar och besiktning 900kr månaden utslaget

Den bilen skulle kosta mig under 4500kr i månaden att ha tillgänglig på gården 24/7/365.
Troligen är värdeminskningen lägre än räknat också.

Visste inte att drivmedel ingick i förmånsvärde, leasing eller lån. 😂.
Då kan jag ta en leasingbil på 10 papp också om bränslet är med i dina kalkyler på köp men ingår i finansierad bil.
Kollade dina.se.

Genomsnittlig skatt på xc60 2021 8000-10000 kr beroende på drivmedel.

Försäkring xc60 2021 med hyrbil och 3000 kr i självrisk och assistans 1000 kr per mån. Du har någon riktig snikvariant isf.

Jag vet såklart att drivmedel inte ingår. Men jag jämförde med att lägga pengarna totalt på en bostad ist för bil.

900kr i månaden för all service och besiktning förutsätter i princip att absolut ingenting går sönder. Även då är det i underkant. Väldigt orealistiskt om du ska ha en 9 år gammal bil.

Jag hade tex en Volvo som var 6 år gammal där kupefläkten dog. Det kostade 18k att fixa på Mekonomen. Den hade gått typ 5000 mil
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.