K Krille4 skrev:
Du kontrollerar alltså om grannarnas bilar har lån/leasing/finansiering?

/Krille
Helt ärligt så är jag nog i topp med en 10år gammal för 150kkr.

Hälften av närmsta grannarna har 20-50 tusen kronors bilar men kan köpa en Plaid kontant.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Poängen var att få vinner på att bostadspriserna skenar.
Fattar det, jag skrev ju också det i ett av mina tidigare inlägg att detta bara bidragit till segregation. Segregation är inte bra.
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det är mer status att köra en prisvärd bil.

Ska det stå en miljonbil på uppfarten så är det bara fruktansvärt pinsamt om det är lån/leasing/finansiering på den.

Betydligt fräckare med en 2-3 år bil som är pyntad kontant.

Sen har ju folk noll koll. En 3år gammal bil som är omhändertagen, nytvättad och polerad ser ju ingen skillnad på mot en fabriksny.

Det har ju nybilsägarna koll på och därför gärna påpekar att den är just ny.
Men sådana har vi här faktiskt. En snubbe med taycan och klär sig som mångmiljonär men har bara årslön på 430 000. Fasaden är extremt viktig.
Sen är nog rätt många av ferraris och lambos för att dra till det faktiskt belånade. Känner dock bara en med en kontantköpt bil som är dyrare än en av nämnda bilar. Men den ser man väldigt sällan :D

Men just fasaden och statusen är patetisk. Att behöva låna sönder sig för att visa ett falskt yttre. Jag kan absolut låna själv, men jag skiter i grannarna fullständigt. Hade nog inte ens parkerat min ferrari hemma om jag velat ha en.
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du kontrollerar alltså om grannarnas bilar har lån/leasing/finansiering?

/Krille
Och för att svara klarspråk på frågan. JA.

Det gör de allra flesta. Skulle jag köpa en ny bil och det står kreditköp eller leasing om man slår på regnummer så kommer det vara vida känt på några dagar.

Pratar man om vad folk kör för bilar så får man alltid veta betalning oavsett.

"Åke köpte Anders Volvo, la upp 180.000kr på köksbordet så var det klart, en mer prisvärd bil hittar man nog inte. Den skulle man köpt"

"Anders plockade ut en ny Volvo V90. På Leasing!!! Pengarna från Volvon köpte han en helt ny snöskoter för. Snacka om kapitalförstöring x2"

"Johan köpte en Tesla kontant, men han jobbar ju jämnt och är duktig på det han gör, bränner mycket pengar på bilar men det gör han rätt i om pengar finns"

"Andreas leasar (!!!) en Tesla, han har ju precis fått jobb och inte ens flyttat från lägenheten, vilken sopa. Det pengarna skulle han lagt i ett boende så klart"

Där har du 4 citat från sista månaden.
 
  • Haha
  • Wow
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K
P Pligg85 skrev:
Och för att svara klarspråk på frågan. JA.

Det gör de allra flesta. Skulle jag köpa en ny bil och det står kreditköp eller leasing om man slår på regnummer så kommer det vara vida känt på några dagar.

Pratar man om vad folk kör för bilar så får man alltid veta betalning oavsett.

"Åke köpte Anders Volvo, la upp 180.000kr på köksbordet så var det klart, en mer prisvärd bil hittar man nog inte. Den skulle man köpt"

"Anders plockade ut en ny Volvo V90. På Leasing!!! Pengarna från Volvon köpte han en helt ny snöskoter för. Snacka om kapitalförstöring x2"

"Johan köpte en Tesla kontant, men han jobbar ju jämnt och är duktig på det han gör, bränner mycket pengar på bilar men det gör han rätt i om pengar finns"

"Andreas leasar (!!!) en Tesla, han har ju precis fått jobb och inte ens flyttat från lägenheten, vilken sopa. Det pengarna skulle han lagt i ett boende så klart"

Där har du 4 citat från sista månaden.
Är du på riktigt, vem fasen bryr sig om vad andra har för bilar.
Menar du att mina grannar tycker att det var bra att jag köpte min nya bil kontant.

Edit: Fast det har de nog ändå ingen vetskap om.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Och för att svara klarspråk på frågan. JA.

Det gör de allra flesta. Skulle jag köpa en ny bil och det står kreditköp eller leasing om man slår på regnummer så kommer det vara vida känt på några dagar.

Pratar man om vad folk kör för bilar så får man alltid veta betalning oavsett.

"Åke köpte Anders Volvo, la upp 180.000kr på köksbordet så var det klart, en mer prisvärd bil hittar man nog inte. Den skulle man köpt"

"Anders plockade ut en ny Volvo V90. På Leasing!!! Pengarna från Volvon köpte han en helt ny snöskoter för. Snacka om kapitalförstöring x2"

"Johan köpte en Tesla kontant, men han jobbar ju jämnt och är duktig på det han gör, bränner mycket pengar på bilar men det gör han rätt i om pengar finns"

"Andreas leasar (!!!) en Tesla, han har ju precis fått jobb och inte ens flyttat från lägenheten, vilken sopa. Det pengarna skulle han lagt i ett boende så klart"

Där har du 4 citat från sista månaden.
Mycket tveksam till om de allra flesta själva kontrollerar om grannar har bilen på kredit eller leasing. Har faktiskt aldrig hört talas om att någon kollar om grannarna har köpt bilen på kredit för att sedan sprida det vidare. Känns inte sunt att bry sig så mycket om andras ekonomi om man är nöjd och trygg med sin egen.

(Ja - jag vet att man kan göra det på 10 sekunder men har aldrig varit så "nyfiken" att jag kontrollerat det på andra bilar än de jag tänkt köpa.)

/Krille
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Är du på riktigt, vem fasen bryr sig om vad andra har för bilar.
Menar du att mina grannar tycker att det var bra att jag köpte min nya bil kontant.

Edit: Fast det har de nog ändå ingen vetskap om.
Dagens sanning.

Det är dessutom lite sport med att hålla nere onödiga kostnader på bilar.
Köpt för 80.000kr. bytt x delar för x tusen. Haft den i 5 år och sålde för 60.000kr osv.

De som känner mig och vet att jag överväger en ny Tesla bara väntar på att kunna säga hur mycket den tappar i värde för varje år 😆

Vad som är värre som jag håller mig utanför är ju alla söktjänster på dommar och uppgifter från deklaration och kronofogden mm som man kan prenumerera på.
Man blir ju ständigt bombade med fakta om alla.
Tar ju för givet att de kollar upp mig så klart.
 
P Pligg85 skrev:
Dagens sanning.

Det är dessutom lite sport med att hålla nere onödiga kostnader på bilar.
Köpt för 80.000kr. bytt x delar för x tusen. Haft den i 5 år och sålde för 60.000kr osv.

De som känner mig och vet att jag överväger en ny Tesla bara väntar på att kunna säga hur mycket den tappar i värde för varje år 😆

Vad som är värre som jag håller mig utanför är ju alla söktjänster på dommar och uppgifter från deklaration och kronofogden mm som man kan prenumerera på.
Man blir ju ständigt bombade med fakta om alla.
Tar ju för givet att de kollar upp mig så klart.
Herregud. Aldrig hört någon diskutera pengar eller finansiering av vanliga bilar. Jag har väl frågat ibland om veteranbilar i och för sig.
 
  • Gilla
Mangan13 och 4 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är ingen ny bil. Personer med hus för nio millar köper väl ingen beggad bil.
Varför inte? Värdeminskning första åren är ju störst då, trist att kasta bort egna pengar.

Lägger hellre pengarna på bättre än att tappa pengarna så fort bilen rullar ur bilhallen
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
sir_daniel sir_daniel skrev:
Varför inte? Värdeminskning första åren är ju störst då, trist att kasta bort egna pengar.

Lägger hellre pengarna på bättre än att tappa pengarna så fort bilen rullar ur bilhallen
Nu är du sådär tråkigt rationell. 😀
 
  • Haha
MONTREAL
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nu är du sådär tråkigt rationell. 😀
Mm jag vet…
Därför kör jag Jaguar och Porsche som hobbybilar 🤣🤦‍♂️
 
  • Haha
  • Älska
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
XRX615 Nybesiktad i gott skick.
15000 mil.
Värd ca 50 000 kr, för mig.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kan ju ha berott på att både inflation och lönepåslag var högre då. Realräntan är mer relevant.
Inflationen var lägre då jämfört med 2022
 
R
På forumet finns det sedan länge en medlem som på ett sjukt ofräscht sätt kastar sitt (upplevda) överklassleverne i ansiktet på folk. Det är inget fel med att uppskatta gåslever och ett gott glas rött till lunch om man gillar det och känner att man har råd. Men att se ner på de som inte har det eller inte är sugna på att lägga pengarna på det är inte speciellt charmigt.

På samma sätt är det minst lika tragiskt att försöka måla upp alla som inte kör runt i 15-20 år gamla bilar eller de som bor i (för er) dyra hus, som några lånetorskar på ruinens brant.

Det luktar mest avundsjuka. Speciellt några i tråden är lite misstänkt övertydliga med hur sjuuukt bra de trivs med sina fattiga liv.

PS: Att kolla om grannarna har leasat sina bilar skriker faktiskt avundsjuka (och känns faktiskt lite galet för min del, jag hade inte ens tänkt tanken innan jag läste det här). Mådde ni som gjort det och sett att grannarna gör det lite bättre sedan? Inte lika tråkigt att sätta sig i den där gnissliga volvon från 2005 sedan?

Tråkigt nog (för er) så säger det ju ingenting om huruvida era grannar skulle ha råd att köpa bilen kontant men valde leasing av andra skäl.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Skandiamannen och 7 till
  • Laddar…
Nissens
K Kalle6666 skrev:
Inflationen var lägre då jämfört med 2022
Som sagt, kolla realräntan…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.