Det intressanta är vilket avstånd du har från duschblandaren till belysningen. Om vi gissar att blandaren sitter minst 35 cm från kabinväggen så bör du alltså ha 130cm mellan dusch och armatur. Dessutom sitter armaturen högt. Det bör vara helt OK.

Det som möjligen är lite mer på håret är att det finns ett eluttag i skåpet. Det måste sitta minst 120cm från duschen (tror att det gäller oavsett höjden men är osäker).

Givetvis måste du ha jordfelsbrytare.

Ok. Elektrikern godkänner detta skåp. Blandaren befinner sig 190 cm från skåpet.

Nu till nästa problem. Han säger att eluttaget måste bort eftersom jag inte har något jordfelsbrytare.
Då klipper vi trådarna sa jag. Då kontrade han att jag inte överhuvudtaget får ha uttaget även om jag kopplar bort kablarna. Stämmer verkligen det?

Lös problemet på ett bra sätt! Få en JFB installerad!

liqwid78 skrev:
Ok. Elektrikern godkänner detta skåp. Blandaren befinner sig 190 cm från skåpet.

Nu till nästa problem. Han säger att eluttaget måste bort eftersom jag inte har något jordfelsbrytare.
Då klipper vi trådarna sa jag. Då kontrade han att jag inte överhuvudtaget får ha uttaget även om jag kopplar bort kablarna. Stämmer verkligen det?
Ja, för så länge uttaget är där så finns möjligheten att koppla in det, även om inte du gör det så nån annan i framtiden eller när du blivit gammal och senil och inte kommer ihåg anledningen till att den inte funkar :)

liqwid78 skrev:

Men jösses.. INSTALLERA JORDFELSBRYTARE! d^_^b

liqwid78 skrev:

Men för död å pina, installera en jordfelsbrytare då!!??

Oj.

En till som vill dö i badrummet.

Bara för att spara några hundra lappar.

en jordfelsbrytar bare:) billig livförsäkring också.

tänk på att du kan sätta den så att du säkrar hela huset / lgh, du nehöver inte sätta den till bara badrummet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.