Hej!

Detta är förutsättningarna:

1. Vattenmantlad kamin som saknar uteluftanslutning.

2. Ingjutet uteluftsrör i plattan.

3. Mekanisk ventilation med återvinning

Röret med uteluft kommer upp under kaminen. Kommer kaminen att "förstå" att den ska ta förbränningsluften ur den ventilen? Jag tänker mig att jag stänger den ventilen när jag inte eldar.

Kommer det att fungera? Eller blir ventilationen helt förvirrad när jag eldar i kaminen?
 
Hur långt har du till annan tilluft om du skippar uteluftsröret?
Snackar vi primär uppvärmningskälla, eller sekundär "myseldning"..?
 
Vi kommer att elda i kaminen dagligen. Men inte mer än kanske ett par timmar/dag.

Det är inte långt till annan tilluft, men kaminen står i ett rum som är rätt stort (kök + vardagsrum) och som har ca 5 meter i takhöjd.

Jag vet inte hur mycket luft en kamin förbrukar, men ftx-ventilationen borde väl blir lite förvirrad när kaminen helt plötsligt börjar suga en massa luft.
 
Jag har inga kunskaper gällande FTX, så posta en tråd i ämnet Ventilation angående den frågan.

Vi kör en braskamin i vår cirka 40m2 gillestuga utan särskild lufttillförsel.
Men vi har INTE FTX...
 
daniel_168 skrev:
Hej!

Detta är förutsättningarna:

1. Vattenmantlad kamin som saknar uteluftanslutning.

2. Ingjutet uteluftsrör i plattan.

3. Mekanisk ventilation med återvinning

Röret med uteluft kommer upp under kaminen. Kommer kaminen att "förstå" att den ska ta förbränningsluften ur den ventilen? Jag tänker mig att jag stänger den ventilen när jag inte eldar.

Kommer det att fungera? Eller blir ventilationen helt förvirrad när jag eldar i kaminen?
Visst funkar det men kanske inte på det sätt man skulle vilja tro.
Luften som kommer in via ventilen kan antas vara kallare än rumstemperaturen och kommer att rinna ut efter golvet och kaminen tar sin förbränningsluft högre upp, oavsett var du placerar ventilen så kommer inte just den luft som kommer via uteluftsventilen att gå direkt till kaminen även om man skulle vilja det.
Men det finns fördelar med att placera ventilen i närheten av kaminen, pga av att det är där draget från uteluften kommer att kännas minst det kallas riktad operativ temperatur och det är det sätt mäniskan upplever temperaturen på.
Riktad operativ temperatur är medelvärdet av strålningsvärmen från rummets alla ytor samt lufttemperaturen, på det sättet så upplever vi inte den kalla luften lika besvärande eftersom kaminen ger strålningsvärme till alla omkringliggande ytor och till dom som vistas i närheten.

/Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.