Förutsättningar:
Sommarstuga 1/2-plan 52+42m2 i norra Bohuslän.
Välventilerad plintgrund
Ouppvärmd på vintern.

Vi kommer att bygga väggar och tak i block i Skåne (förhoppningsvis inomhus) för montering på plats i Bohuslän.
Taket vilar på väggar och 2 bärlinor som i sin tur står på stolpar.

Tak:
En ordentlig pappbeläggning med 3-kantsprofiler.
23 råspont
220 reglar
170 isolering
28x70 glespanel
17 råspont målad med 0502-Y matt.

Ytterväggar:
23x(120,145) stående spontat virke, falusvart el. FeSO4
34 horisontell läkt
19 vertikal läkt
9 gnu
120 reglar
120 isolering
45 reglar liggande
45 isolering
19 fasadspont målad med 0502-Y matt.

Innerväggar:
13 gips med tunn väv målad med 0502-Y matt.
70 reglar
70 isolering
13 gips med tunn väv målad med 0502-Y matt.

Mellanbjälklag:
25 massivt furugolv
220 reglar
220 isolering
28x70 glespanel
19 fasadspont målad i 0502-Y matt.  

Golvbjälklag:
25 massivt furugolv  
220 reglar K24 Impr.  
220 isolering
trossbotenboard på 28x95 impregnerad bräda.
Bärlinor 2 45x220 K24 Impr.


Obs ingen fuktspärr golv, väggar eller tak. Bortsett från toaletten som har fuktspärrade gipsväggar och är försedd med våtrumsfläkt.
Övrig frånluft tillgodoses genom skorsten.


Alla tips, förslag och synpunkter är varmt välkomna!

mvh

Dadid
 
Hej Dadid,
Ser ut att bli en stadig sommarstuga..
Eftersom du inte vill ha fuktspärr i golv, väggar och tak varför inte använda vindskyddspapp istället så slipper du att det "blåser" igenom isoleringen.
Fråga, varför måla råsponten på insidan, eller är det den slutliga innerbeklädningen?
mvh
 
Varför ha isolering om det skall vara ouppvärmt?
 
pau skrev:
Glöm inte isolering i mellanbjälklaget, hela tjockleken runt ytterväggerna, samt kanske 95 mm i resten.
Nä det är rätt. Jag har glömt skriva in isoleringen, men den skall naturligtvis vara med. Tack!

/Dadid
 
Uffe_xx skrev:
Hej Dadid,
Ser ut att bli en stadig sommarstuga..
Eftersom du inte vill ha fuktspärr i golv, väggar och tak varför inte använda vindskyddspapp istället så slipper du att det "blåser" igenom isoleringen.
Fråga, varför måla råsponten på insidan, eller är det den slutliga innerbeklädningen?
mvh

Du menar för att hindra att det det blåser från insidan?
Utifrån torde GNU:n vara ganska effektiv mot ilande vindar?

Råsponten målas då det är den slutgiltiga beklädnaden ja. På detta vis sparar vi en del tråkiga arbetsmoment, typ spackling av gipsskivor. Tapeter gillar jag inte.

/Dadid
 
Tommy_S skrev:
Varför ha isolering om det skall vara ouppvärmt?
Att det inte skall vara uppvärmt innebär att det inte är uppvärmt, när ingen är där. Däremot skall man kunna använda stugan under de kallare delarna av året.
Även på sommaren föredrar jag att bo i isolerade boningar i den här delen av världen... ;)

/Dadid
 
Dadid skrev:
Att det inte skall vara uppvärmt innebär att det inte är uppvärmt, när ingen är där. Däremot skall man kunna använda stugan under de kallare delarna av året.
Även på sommaren föredrar jag att bo i isolerade boningar i den här delen av världen... ;)

/Dadid
Aaa... det förklarar en del :)
 
Att använda 17mm råspont som slutlig innerbeklädnad, de brädgårdar som jag har erfarenhet av så är deras 17mm rs utav sådan dålig kvalite att den vill man inte ha synlig.. eller beställer du av bättre kvalite än den som brukar finnas?
mvh
 
Uffe_xx skrev:
Att använda 17mm råspont som slutlig innerbeklädnad, de brädgårdar som jag har erfarenhet av så är deras 17mm rs utav sådan dålig kvalite att den vill man inte ha synlig.. eller beställer du av bättre kvalite än den som brukar finnas?
mvh
Jag har ännu inte hunnit titta runt efter virket. Men nog måste det väl gå att få tag på fin råspont ngn stans?
Jag har sett en del bra exempel på hus där det ser finfint ut.

Har du ngt bra förslag?

/Dadid
 
Gillar iden med den grova ohyvlade ytan som du är ute efter.. Det går säkert att beställa "fin" råspont för att slippa alla fula märken efter truckar mm, själv har jag alltid hållit mig till vad "mina" brädgårdars standardsortiment, enklare att kompletteringsköpa framförallt.
Såg för ett par dagar sedan ett större rum som hade vanlig ytterpanel (bredd 120mm) gråmålad som väggbeklädnad, den hade monterat med ett mellanrum på cirka 2-3mm men då måste du täcka in isoleringen med t.ex. vindskyddspapp bakom panelen. Tyckte det var snyggt..
 
Uffe_xx skrev:
Gillar iden med den grova ohyvlade ytan som du är ute efter.. Det går säkert att beställa "fin" råspont för att slippa alla fula märken efter truckar mm, själv har jag alltid hållit mig till vad "mina" brädgårdars standardsortiment, enklare att kompletteringsköpa framförallt.
Såg för ett par dagar sedan ett större rum som hade vanlig ytterpanel (bredd 120mm) gråmålad som väggbeklädnad, den hade monterat med ett mellanrum på cirka 2-3mm men då måste du täcka in isoleringen med t.ex. vindskyddspapp bakom panelen. Tyckte det var snyggt..
Det är precis det du observerat, jag vill uppnå, om än i nedskalad skepnad :)

Såleres vill jag ha knappt 1 mm glipor.
Om det av en eller annan anledning inte blir spont får man som du nämner ha papp innanför. Hmm, funderar på ljudreduktionen om man inte har 95 mm isol....
En annan nackdel är den förlorade skivverkan gentemot en vägg av tex gips eller plyfa.'

/Dadid
 
Dadid skrev:
Såleres vill jag ha knappt 1 mm glipor.
Om det av en eller annan anledning inte blir spont får man som du nämner ha papp innanför. Hmm, funderar på ljudreduktionen om man inte har 95 mm isol....
En annan nackdel är den förlorade skivverkan gentemot en vägg av tex gips eller plyfa.'

/Dadid
1mm? Det betyder alltså att du monterar plankorna dikt an och låter uttorkningen göra resten? ;)
Eller också låter du virket torka ett bra tag inomhus först, det är svårt att veta vad som händer under uttorkningen.
Jag är precis på G att göra likadant i ett förrådsutrymme, men för mig blir det helt klart spontat virke - det blir en betydligt stabilare vägg av det.
 
Ö-byggaren skrev:
Varför tjockare isolering i väggar än tak?? Räcker sannolikt med 95/120+45 kallras!!?? Sen tycker jag det låter overkill att köra med 95-reglar till innerväggar - torskar dyrbart utrymme utan den vanligaste orsaken till 95 - bättre ljudisolering. Hållfastheten är inga problem förutsatt rimliga takhöjder. Man skulle kunna köra in en tunn gips under råsponten om man vill döda lite ljud!! Jag skulle lägga någon typ av fukt/vind-spärr i golvet om du nu dessutom skall ha massivt furugolv!

Tak i block låter besvärligt - färdiga takstolar är väl rimligt men att spika tak rasslar väl på ganska bra, plus att man slipper tunga lyft!!??
Tack för ett bra inlägg.
Jag har valt 145-reglar i väggarna mha hållfasthet, inte isoleringstjocklek. Detta då jag inte har mer än utegipsen som styvar upp konstruktionen. Men du har säkert rätt, jag skall räkna på att gå ner en dim.

Innerväggarna minskade jag till 70 igår :)
Anledningen till den tidigare tjockleken var att jag ville gömma några stolpar som stod i väggarna. Nu är dessa omdesignade.

Tror du inte att det räcker med cellplastskivorna som vind/fuktspärr under bjälklaget? De är tänkta att skarvas under golvreglarna. Dvs inte som en trossbotten.

Anledningen till att jag valt takkassetter istället för att bygga på plats, är transporttekniska.
Huset byggs i Skåne för att transporteras till bohuslän och där monteras på kortast möjliga tid. Med denna metod är man oberoende av väder etc. Kasetterna lyfts på plats av bil med kran.


mvh

David
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.