Efter evigheters funderande och säkert 100 skisser med olika planlösningar känner jag att vi måste gå vidare. Detta är planlösningen som är aktuell nu, är lite orolig över diskhons placering, kommer det att bli konstigt att "stå i ett hörn" och diska? Även om det finns luft för överkroppen så kommer det vara bänkskåp tätt intill så att säga. I hörnet finns en lufttrumma 30x30 cm.

Idag går köket bara längs ena väggen och vatten och avlopp samt diskmaskin sitter precis på andra sidan hörnet än det som är inritat. Därför fördel att inte flytta diskho så långt. Och gällande spishällens placering så är jag lite låst till att fläkten ska gå ut, den går ut i taket i hörnet ovanför där kyl/frys är inritade. Så kommer behöva någon slags inbyggnad av röret från hörnet till fläkten, därför också bra att spishällen är nära det hörnet.

Annars är sånt som prioriteras högt en hel kyl och frys, mer förvaring än nu samt social yta med köksö och sittplatser.

Vad bör jag tänka på? Några förslag på förändringar? Hur ska man bäst göra i hörnet?

Bild 1 befintligt kök, bild 2 nuvarande plan, bild 3-4 varianter på hur man löser hörnet.

• 3D-bild av ett kök med diskho, spis och kyl/frys placerade längs en vägg. Planlösning för diskhon i hörnet diskuteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-illustration av kök med vit köksö, svart stolar, och gröna skåp. Diskho placerad i hörn ovanför bänk med luftrumma, spishäll och fläkt i mitten.
    Skapa konto
  • 3D-ritning av kök med köksö, sittplatser, diskho i hörn, spis, kylskåp och gröna skåp. Planlösning visar funktioner för social yta och förvaring.
    Skapa konto
  • 3D-visning av kökslayout med köksö, diskhon placerad i hörnet, spishäll nära fläkt och kyl/frys, samt bänkskivor och sittplatser.
    Skapa konto
Min spontana tanke är att det känns mest praktiskt med diskhon i hörnet. Lättare att komma åt att städa av bakom kranen och så får man ut mer lättanvänd, ledig bänkyta.
Tycker det ser ut som att det inte blir så mycket vettigt av ytan på bänken till vänster om diskhon i de två översta exemplen.
Men det beror så klart på vad man tänker att det ska fungera som.

Tanken är att diskmaskinen är till vänster om hörnet innan sittbänken, så kanske att det också blir utrymme att lägga disk osv. Men det jag har funderat på är ilastning och tömning av diskmaskin, speciellt om man har hörnmodulen till diskhon, blir det inte tajt att kunna stå där, röra sig och ställa ner/ta upp disk?

T turbolimpa skrev:
Tanken är att diskmaskinen är till vänster om hörnet innan sittbänken, så kanske att det också blir utrymme att lägga disk osv. Men det jag har funderat på är ilastning och tömning av diskmaskin, speciellt om man har hörnmodulen till diskhon, blir det inte tajt att kunna stå där, röra sig och ställa ner/ta upp disk?
Kanske det kan bli. Var är sopkärlen tänkt att vara?

Hej
Sittbänk istället för bänkyta går bort.
Diskbänk framför fönstret så man ser ut.
Diskmaskin direkt bredvid diskho.
Dubbla hoar i diskbänken, alltid!
Köksön eller vad det är, ska ni sitta där och äta eller har ni en riktig matplats?
Kan man få en vy uppifrån så man ser hur resten av huset fungerar?
Bra att ni frågar här :)
/W

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
T turbolimpa skrev:
Detta är planlösningen som är aktuell nu, är lite orolig över diskhons placering, kommer det att bli konstigt att "stå i ett hörn" och diska?
Man kommer nog i princip inte utnyttja de 10 cm av hon som är längst till höger eftersom händerna med nödvändighet hamnar en bit från hörnet. Pröva hur det känns genom att ställa en stol etc. till höger om dagens diskho för att simulera ett hörn.

När det gäller att sätta diskhon inne i hörnet så beror det på om det alltid är en som lagar mat eller om ni hjälps åt. Med diskhon inne i hörnet blir det omöjligt för en person att fylla på vatten i något samtidigt som en annan skalar potatis. Är fortfarande svårt när hon är nära hörnet men inte lika omöjligt.
T turbolimpa skrev:
Och gällande spishällens placering så är jag lite låst till att fläkten ska gå ut, den går ut i taket i hörnet ovanför där kyl/frys är inritade. Så kommer behöva någon slags inbyggnad av röret från hörnet till fläkten, därför också bra att spishällen är nära det hörnet.
Det bör inte vara alltför långt mellan diskhon och hällen, helst inte mer än 120 cm eftersom man inte når över mer än så.
T turbolimpa skrev:
Bild 1 befintligt kök, bild 2 nuvarande plan, bild 3-4 varianter på hur man löser hörnet.
Vad är skillnaden mellan bild 2 och 3?

• Gilla
Krikkan och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är skillnaden mellan bild 2 och 3?
Lådor/skåp till höger om diskhon.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Man bör ju försöka utnyttja hörnet till förvaring, även om det blir dåligt utnyttjat så blir det ju bättre med utdragshyllor än bara ett stort tomrum.

P placerej skrev:
Kanske det kan bli. Var är sopkärlen tänkt att vara?
Tänkte nog ändå under vasken med plats för återvinning under sittbänken (under fönstret). Men hade gärna haft plats för brännbart och kompost i en ”överlåda” bredvid diskhon.

BirgitS BirgitS skrev:
Man bör ju försöka utnyttja hörnet till förvaring, även om det blir dåligt utnyttjat så blir det ju bättre med utdragshyllor än bara ett stort tomrum.
Ja jag gillar också att använda allt effektivt. Men jag undrar om jag inte hellre har ett helt 60skåp med lådor och ett dött hörn än en sån utdrags.

Byt fönster så att hon hamnar under fönster.
Att ha diskho i hörnet blir inte bra.
Kompost/restavfall vi sidan av hon har jag i vårat nya kök, det är väldigt bra.
Återvinning diskborste disktrasa under diskhon i låda. Dubbla hoar, den stora så att det går att lägga en ugnsplåt i diskhon.
Förvaring till bestick/ tallrikar i köksön mitt emot diskmaskinen.
Vi fick till en hörnförvaring med 40 lucka, utdraget inne i skåpet kanske sväljer ditt ventilationsrör.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
U Ucklahoma skrev:
Byt fönster så att hon hamnar under fönster.
Att ha diskho i hörnet blir inte bra.
Kompost/restavfall vi sidan av hon har jag i vårat nya kök, det är väldigt bra.
Återvinning diskborste disktrasa under diskhon i låda. Dubbla hoar, den stora så att det går att lägga en ugnsplåt i diskhon.
Förvaring till bestick/ tallrikar i köksön mitt emot diskmaskinen.
Vi fick till en hörnförvaring med 40 lucka, utdraget inne i skåpet kanske sväljer ditt ventilationsrör.
Tack för många bra tips! Tyvärr är det inget alternativ att ändra fönster, det kanske jag borde ha skrivit från början.

Jag var på IKEA häromdagen och hittade av en slump ett visningskök där de hade diskhon i hörnet och diskmaskinen bredvid så testade att öppna diskmaskinen och "sätta ner" saker och tyckte inte det var något problem faktiskt, det var det jag var rädd skulle kännas för tajt.

Men var kompost och brännbart hamnar måste jag tänka lite mer på... Hade veeeeerkligen velat ha den som du säger i bänkhöjd bredvid hon, men vet inte hur jag ska få till det...

Vad var det för hörnförvaring ni hittade? Låter väldigt intressant!
Får fundera

T turbolimpa skrev:
Vad var det för hörnförvaring ni hittade? Låter väldigt intressant!
Får fundera
Den heter cornerstone maxx

BirgitS
T turbolimpa skrev:
Men var kompost och brännbart hamnar måste jag tänka lite mer på... Hade veeeeerkligen velat ha den som du säger i bänkhöjd bredvid hon, men vet inte hur jag ska få till det...
Smalt skåp där översta lådan är tillräckligt hög för att rymma kärlet för kompostpåsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.