För ett par år sen ritade en forummedlem ventilationsritningar. Tyvärr kom "händelser i familjen" i vägen mitt i arbetet och allt pausade. Så det blev aldrig klart och jag vet inte vem. Lägger upp ritningen här och hoppas på kloka kommentarer och input.

x.Vi vill ha ett tyst system
x. vi har en separat köksfläkt med fläkten på vinden
x. vi har funderat på (troligtvis kommit fram till) att flytta agreggatet till över "toalett och klädkammare". Detta för att köksfläkten har sitt utblås på baksidan och vi känner att lukten ligger kvar, verkar inte som luften rör sig så bra så vi vill inte ha intag där. Vad tror ni om kombihuv på taket? Tips på modell?

Bilder:
Arkitektonisk ritning av husets layout med markerade ventilationsvägar, köksfläkt och rumsindelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ps om du som ritat ser det här ber jag om ursäkt att jag bara försvann.

Spontant om ni vill ha tyst. Lägg på mer ljuddämpare.
Montera TD över dörrarna i sovrummen. Det utrymmet kan inte användas till något ändå.
Det är omblandande ventilation så med ett don som sprider åt ett håll typ fläktwoods ctvb får ni fin omblandning ändå.

• Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Flexljuddämpare till varje don
Längsta möjliga ljuddämpare närmast aggregatet

Varför saknas det tilluft längst in i vardagsrummet?

Om ni nu skall flytta aggregatet så skulle jag rekommendera att få det uppritat så det blir rätt med flöden till alla rum. Finns medlemmar här på forumet som kan dessa saker men ni kommer inte att få den slutgiltiga bilden klart för er. Kommer att komma en massa bra kommentarer, men slutresultatet kan bli fel och då kan det om ni har otur resultera i ett feldimensionerat system med en massa oljud som följd. Dock är det helt upp till er hur ni vill göra, själv betalade jag 4000:- för kompletta ritningar i två plan på ca 254m2.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Flexljuddämpare till varje don
Längsta möjliga ljuddämpare närmast aggregatet

Varför saknas det tilluft längst in i vardagsrummet?
det är öppet till nock i vardagsrummet så tilluften sitter "på väggen" innan det öppnar upp. Slipper helst ett don i det taket

BirgitS
Problemet är nog att med ditt förslag kommer det just inte att bli något luftutbyte (omblandning av luft) i vardagsrummet eftersom tilluften där kommer att ta närmaste vägen till kökets frånluft.

M MoggeS skrev:
Om ni nu skall flytta aggregatet så skulle jag rekommendera att få det uppritat så det blir rätt med flöden till alla rum. Finns medlemmar här på forumet som kan dessa saker men ni kommer inte att få den slutgiltiga bilden klart för er. Kommer att komma en massa bra kommentarer, men slutresultatet kan bli fel och då kan det om ni har otur resultera i ett feldimensionerat system med en massa oljud som följd. Dock är det helt upp till er hur ni vill göra, själv betalade jag 4000:- för kompletta ritningar i två plan på ca 254m2.
det är troligt det landar där eftersom det vore smidigt beställa byggsats. Dock tror jag inte alla yrkesverksamma är proffs vilket är anledningen att jag efterfrågar kloka kommentarer här. Denna ritning behövdes lite snabbt för startbesked för vår tillbyggnad. Han som ritade var väldigt kunnig och arbetade med detta så jag tror inte det är nåt fel på denna ritning

Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är nog att med ditt förslag kommer det just inte att bli något luftutbyte (omblandning av luft) i vardagsrummet eftersom tilluften där kommer att ta närmaste vägen till kökets frånluft.
ja men det finns ingen frånluftslösning i köket. Det finns på ritningen en köksfläkt vilket inte kommer installeras då vi är nöjda med den separata lösning vi har idag. Kanske behövs ingen frånluft i köket alls?

bra input.

BirgitS
Då går luften till badrummet och andra ställen med frånluft, finns liksom ingen anledning för luften att på vägen passera området vid altandörren.

BirgitS BirgitS skrev:
Då går luften till badrummet och andra ställen med frånluft, finns liksom ingen anledning för luften att på vägen passera området vid altandörren.
fast samma problem blir det väl om man sätter tilluft ovanför dörren som förslaget ovanför då? så är det även hos mina föräldrar i hus från ca 90. att tilluft är nån meter in

BirgitS BirgitS skrev:
men även om man flyttar in den i rummet så kommer donet i ett nocktak sitta väldigt högt. Kommer man få ned den luften?
Hur sätter man den annars, man kommer ju inte längre in i rummet utan att göra hål i bärande konstruktion, dvs takstolarna (det som är kvar av dem) det blir inte så stort rör man kan dra dit.

Det går bra. Termiken och kastlängderna sköter om hur rummen ventileras

• Gilla
Lane och 1 till
  • Laddar…
Instämmer i synpunkterna på placeringen av vardsrummets tilluftsdon.
Varför går det inte att dra ett rör över köket och bort till trappan/TV-väggen?
Det vore ju den naturliga platsen.

L Lane skrev:
ja men det finns ingen frånluftslösning i köket.
Och det är klart att det skall vara frånluft i köket (förutom spisfläkten).
Visst är det med på ritningen!

Däremot tycker jag att frånluften i garderoben/klädkammaren kan strykas.
En ventil uppe och nere in till sovrummet räcker. I en garderob skapas inga odörer eller dålig luft.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer i synpunkterna på placeringen av vardsrummets tilluftsdon.
Varför går det inte att dra ett rör över köket och bort till trappan/TV-väggen?
Det vore ju den naturliga platsen.

Och det är klart att det skall vara frånluft i köket (förutom spisfläkten).
Visst är det med på ritningen!

Däremot tycker jag att frånluften i garderoben/klädkammaren kan strykas.
En ventil uppe och nere in till sovrummet räcker. I en garderob skapas inga odörer eller dålig luft.
1. jo det går. Hade inte tänkt på att man kunde flytta det i sidled mot trappan.

2. my bad. donet är ritat där spisen sitter så jag har nog felaktigt tänkt på det som köksfläkt. Donet brukar väl sitta över kylen, det blir då på motsatt sida.

3. njo. Jag tycker nog kläder kan ha en tendens att lukta när de blir hängande. Dessutom är det en klädkammare så där ska även de kläder man använder för tillfället (dvs använda men inte smutsiga) städas in. Beror väl på vad man har för jobb kanske men både jag och min sambo har sitta-på-kontoret-kläder och träffa-kund-kläder igång samtidigt. Det är en av de största anledningarna till klädkammaren.

L Lane skrev:
2. my bad. donet är ritat där spisen sitter så jag har nog felaktigt tänkt på det som köksfläkt. Donet brukar väl sitta över kylen, det blir då på motsatt sida.
OK, då förstår vi nog varandra :)
Men frånluftdonet över kylen, det vet jag inte.
Rätt centralt i köket, så det tar upp matos och annat från våffeljärn och brödrost, som inte spisfläkten tar hand om.
Ofta kör man ju inte spisfläkten vid "lättare" matlagning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.