Håller på o dra in jord i grabbens rum. (Då han sitter halva dagarna vid datorn känns det tryggare på något vis.)
Jag vet vilka uttag som går på samma säkring.
Två uttag och taklampan matas från en taklampa i rummet bredvid. I den dosan i taket finns jord framdraget.
Därifrån drar jag till de två uttagen och taklampan i grabbens rum. Antar att så är allt ok?
Sedan sitter det ett uttag till i hans rum som går på en annan grupp. Därifrån kör jag fast och kan inte dra ny kabel. Vet inte vart det stoppar.
Min Fråga nu då är om det är ok att sätta ett sådan här uttag där då man bara kan ansluta ”Eurokontakter”? Eller måste jag dra fram jord även dit?

http://www.clasohlson.com/se/4-v%C3%A4gs-inf%C3%A4llt-v%C3%A4gguttag-Schneider-Exxact/36-1780

/P

Din grabbs dator är med all säkerhet dubbelisolerad så ett jordat uttag gör det inte mer säkert. Installera en jordfelsbrytare istället om du är orolig. Men vad är du orolig för vad gäller elsäkerheten och din grabbs datoranvändning?

Det är helt ok att sätta ett sådant uttag istället för att dra fram jord.

Försöker du trycka i dragtråden med befintliga trådar i?
Oftast är det lättare att dra i dragfjädern samtidigt som man drar ur befintliga trådar.

Genom att "knyta fast" en fk-tråd på dragfjädern och använda tonsändare & sökare så kan det gå att lokalisera var problemet sitter.

@mexitegel, mer eller mindre alla datorer jag kikade på i affärer i sommar hade jordad kontakt oberoende om det var stationär eller bärbar.
Även om datorn är dubbelisolerad så kan den ha jordad kontakt pga EMCn.

Jo, så kan det vara - men jag var mest nyfiken på vilken aspekt TS hade på att det skulle vara säkrare med jordat?

Trodde bara att en jordad kontakt är säkrare att ansluta till ett jordat uttag om / när det händer något med nätdelen men jag kanske har helt fel.
Oavsett så är det nu gjort och då kommer jag även sätta ett uttag enligt tidigare länk så blir det säkert bra.
Vad det gäller stoppet så misstänker jag att det är en dosa som ligger bakom ett fyrkantigt fastsatt vent.rör.
Jag hör att det låter som dragfjädern går i plast där bakom. Har även försök lite försiktigt att dra i befintlig FK men vågar inte mer då jag misstänker att den sitter med någon toppklämma eller liknande i dosan.
Får bli ett senare projekt.
Tack iaf. för svaren.

Redigerat:
S
Sjävlklart ska han ha jordat uttag till datorn om det är en stationär dator. Jag tror inte att en stationär dator är dubbelisolerad, iaf inte som nätaggen såg ut för 10 år sen.

Nästan alla stationära datorer som inte setat i jordade uttag har gett mig småstötar, inte farliga men ändå obehagliga.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Det finns två (minst) huvudtyper av stationära datorer: den gammaldags typen med ett stort metallchassi i någon form av tower-konfiguration som fortfarande förekommer hos en del entusiaster som gillar att meka och modda. De har oftast jordad apparatkabel.

Den andra numera vanligare typen är små burkar som oftast strömförsörjs med ett externt switchat nätagg eller har en ojordad apparatsladd 230V in. Den typen är oftast dubbelisolerad.

Laptops har alltid en separat laddare som är dubbelisolerad. Ibland har de jordad kabel men jorden fyller ingen säkerhetsmässig funktion. Jorden kan ha EMC-funktion även om det är tveksam konstruktion regulatoriskt. Jag har testat en del switchade nätaggregat i jobbet och nästan inga billiga av typen man köper på Clas Ohlson uppfyller EMC-kraven, trots jordning. Så i praktiken spelar det nog ingen roll. Nättagg från stora tillverkare som Apple, Samsung, Asus etc. klarar nog i allmänhet kraven även utan jord.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Den andra numera vanligare typen är små burkar som oftast strömförsörjs med ett externt switchat nätagg eller har en ojordad apparatsladd 230V in. Den typen är oftast dubbelisolerad.
Jag har nog aldrig sett en stationär dator med switchat externt nätagg. Kan tänka mig att små "media pc's" kanske har det, men en vanlig stationär dator har enligt mig fortfarande stålchassi och jordad nätkabel.
Känns inte som något gammaldags. :)

Mina föräldrar har en stationär dator (tower-modell) som har externt nätaggregat med dc-kontakt, kommer inte ihåg om det är en Dell- eller HP-dator. Datorlådan har metallchassi, den har plats för två fullhöjds 5,25"s (DVD)enheter, tre/fyra PCI/PCI-e/etc-kortplatser.

MatCan skrev:
J en vanlig stationär dator har enligt mig fortfarande stålchassi och jordad nätkabel.
Känns inte som något gammaldags. :)
Gammaldags i meningen att konstruktionen har varit i princip likadan i 30 år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.