Bor i ett 60 tals enplanshus med källare. Har idag Fjärrvärme samt radiatorer såsom huvudsaklig uppvärmning.

Är igång och renoverar huset och skall konvertera vissa ytor från radiatorer och förlägga golvvärme i badrum, gäst wc, hall, kök samt vardagsrum. Behåller radiatorerna i samtliga sovrum samt källare.

Inga problem, LK rekommenderar deras VS2 shuntgrupp för detta till deras 16 mm system samt ICS2 reglering.

Men jag önskar även ha komfortvärme i badrummen på sommaren. Hur har ni andra löst detta?

1) Kör ni även el-slinga, dvs dubbla system? I så fall, hur har ni löst problemet med dubbla termostater? Möjligt att ni då kör utan termostat på den vattenburna golvvärmen i badrummen?
2) Kopplar ni shuntgruppen till fjärrvärmecentralen innan radiatorkretsen för att kunna köra ut värme även när fjärrvärmecentralen stryper radiatorerna på sommaren?
3) Kör ni något sommarprogram i växlaren och trycker ut värme till radiatorer även på sommaren och förlitar er på att termostaterna på radiatorerna håller detta delsystem stängt?

Har inte intresse av att köra tre LK M60n system, varav ett med 350 Heater. Detta pga att jag inte kommer orka orka manuellt ställa om flöde/elpatron vid säsongsskifte (här finns ingen automatik) samt ett större system borde vara bättre än tre mindre system (samt 3 cirkulationspumpar). Samlar hellre allt i en större GVC i källaren bredvid Fjärrvärmeväxlaren.

Jag höjer radiatortemp på sommaren för att värma pool. Då kan jag ha på GV i tvättstugan i källaren året om. Till GV på boplanet (toaletter, hall) så stänger jag av CP till GV på sommarhalvåret för att det känns onödigt varmt.
Jag har dock separata shuntgrupper till tvättstugan resp boplanet.
Att lägga el slinga när du har fjv känns väldigt onödigt. Jag har elektroniska termostater på raddarna, de stänger om det är varmt samt släpper på värme även på sommaren om det är kallt. En fördel med elektroniska termostater är ju att ventilen motioneras varje vecka typ, så de kärvar/fastnar aldrig.

• Gilla
cfs75
  • Laddar…
Pratade med LK Systems tekniska support idag och fick som svar att jag självklart skulle ha (enbart) vattenburen golvvärme och att det givetvis gick att få komfortvärme på sommaren.

Deras förslag är att koppla den nya shuntgruppen till radiatorslingan samt ställa in MIN värde till tex 22 grader i reglersystemet på fjärrvärmeväxlaren för att alltid få värme ut i systemet. Badrummen kunde med fördel ställas till högre temperatur på sommaren, tex 26 grader, för att trycka ut värme lokalt. Här får det sannolikt laboreras lite beroende på hur kurvan i reglercentralen ser ut.

Precis som @largab skriver ovan så stänger de övriga termostaterna flödet till radiatorerna och övriga golvslingor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.