Hej,
Vore tacksam för hjälp med kabeldragning i en kombiuttag strömbrytare och vägguttag. Vill inte göra bort mig fullständigt innan elektrikern kommer och godkänner arbetet.
Vore tacksam för hjälp med kabeldragning i en kombiuttag strömbrytare och vägguttag. Vill inte göra bort mig fullständigt innan elektrikern kommer och godkänner arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det tar ca 20 min för elektrikern att göra jobbet och då är det lagligt också. Det går inte att godkänna något du har gjort i efterhand.
Om du ska göra det själv, var tydlig med det. Det är också klädsamt att ha någon egen tanke om hur jobbet ska göras och varför.
Om du ska göra det själv, var tydlig med det. Det är också klädsamt att ha någon egen tanke om hur jobbet ska göras och varför.
Du har två kablar
En som kommer uppifrån och en nerifrån
Vad går dessa till?
Fundera över vilka ledare du behöver i dessa
Går du bet på detta så ger säkert elektrikern dig tips
Om det är så att du inte tänker ta in elektriker så var ärlig med det
Om du ska ta in elektriker så prata med denne innan du gör något
Jag hade vägrat befatta mig med en installation som en lekman gjort utan att ha pratat med mig först
Däremot hade jag kunnat låta kunden göra en del arbete om jag var säker på att denne vet vad den gör.
En som kommer uppifrån och en nerifrån
Vad går dessa till?
Fundera över vilka ledare du behöver i dessa
Går du bet på detta så ger säkert elektrikern dig tips
Om det är så att du inte tänker ta in elektriker så var ärlig med det
Om du ska ta in elektriker så prata med denne innan du gör något
Jag hade vägrat befatta mig med en installation som en lekman gjort utan att ha pratat med mig först
Däremot hade jag kunnat låta kunden göra en del arbete om jag var säker på att denne vet vad den gör.
Men.. du har ju kopplingsschemat på bilden…Bertil Erik Ohlsson skrev:
Antingen trollar du, eller så är du så osäker att du bör låta elektrikern fixa det. Skruvar du upp boxen där den skall sitta så kopplar elektrikern det på 10 minuter…
Som sagt var är det ett olagligt arbete även om en elektriker godkänner det. Jag brukar inte ha några synpunkter på att folk kopplar el på egen hand, men om man saknar de grundläggande kunskaperna och inte förstår hur en så enkel krets ska kopplas ihop så är det enda vettiga rådet att anlita en elektriker redan från början.
Jodå det kommer en elektriker! Det är min högfärdiga, uppblåsta och allmänt sorgliga svåger som kommer på den obligatoriska sommarbesök för att dricka mina öl och äta mina grillbiffar.
Han kommer att nagelfara installation i minsta detalj och givetvis kritisera arbetet samt berätta detta för hela tjocka släkten. Jag vill helst slippa hans spydiga kommentarer därav min önska om hjälp.
Förövrigt kan ni skita i vad jag gör eller inte gör här på min fastighet. Att någon pillar i de elektriska installationer är väl det minsta problem man har i detta landet. Jag bryr mig inte länge. Om ni inte vill hjälpa till så håll er förtäckta beskyllningar för er själva. Tack på förhand.
Han kommer att nagelfara installation i minsta detalj och givetvis kritisera arbetet samt berätta detta för hela tjocka släkten. Jag vill helst slippa hans spydiga kommentarer därav min önska om hjälp.
Förövrigt kan ni skita i vad jag gör eller inte gör här på min fastighet. Att någon pillar i de elektriska installationer är väl det minsta problem man har i detta landet. Jag bryr mig inte länge. Om ni inte vill hjälpa till så håll er förtäckta beskyllningar för er själva. Tack på förhand.
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Du få berättalite mer om vad du vill göra. Det går inte att gissa.
För det första, brytaren, skall den bryta uttaget eller något annat i rummet, ex. taklampan?
Om den skall bryta något utanför boxen, så behöver man veta mer. Var kommer matningen till boxen ifrån, var kopplas lampan in ifrån.
På bilden har du en kabel uppåt, en nedåt, vad går de till?
Uttaget är märkt 13A, det ser rätt udda ut, vad är det för fabrikat?
För det första, brytaren, skall den bryta uttaget eller något annat i rummet, ex. taklampan?
Om den skall bryta något utanför boxen, så behöver man veta mer. Var kommer matningen till boxen ifrån, var kopplas lampan in ifrån.
På bilden har du en kabel uppåt, en nedåt, vad går de till?
Uttaget är märkt 13A, det ser rätt udda ut, vad är det för fabrikat?
Vi kan ju även skita i att hjälpa dig, det är ett (nästan) fritt land vi lever i.Bertil Erik Ohlsson skrev:
Lite god attityd bör man nog vara beredd att bjuda på när man söker hjälp hos okända människor.
Då är det väl ännu mer perfekt att låta han göra allt, så riskerar du inga spydiga kommentarer.Bertil Erik Ohlsson skrev:Jodå det kommer en elektriker! Det är min högfärdiga, uppblåsta och allmänt sorgliga svåger som kommer på den obligatoriska sommarbesök för att dricka mina öl och äta mina grillbiffar.