Hej!
jag håller på att bygga helt nytt hus och har tänkt ha ett internetuttag i varje rum (i princip). Har för mig att jag har sett kombinerade uttag el + internet, men nu hittar jag inte det. har någon tips om var jag kan hitta sådana?

/Karin

Med kombinationsramar kan du sätta alla möjliga pryttlar sida vid sida, eller stående. Du använder alltså lösa vanliga dosinnehåll, brytare, modularuttag, uttag mm och sätter sedan en gemsam ram runt dessa istället för den medföljande enkelramen.

Du ska dock passa dig för att blanda el och nätverk om det innebär att kablarna kommer ligga bredvid varandra. Magnetfält från el-kabeln kan störa ut nätverkssignalen. Det går att lösa genom att skärma närverkskabeln, vilket är trevligt att slippa.
/Nimhed

nimhed skrev:
Du ska dock passa dig för att blanda el och nätverk om det innebär att kablarna kommer ligga bredvid varandra. Magnetfält från el-kabeln kan störa ut nätverkssignalen. Det går att lösa genom att skärma närverkskabeln, vilket är trevligt att slippa.
/Nimhed
Det behöver du inte oroa dig för i en vanlig villa. Partvistningen i en cat kabel tar hand om ev elnätsstörningar utan minsta problem. Däremot kan man få stora problem med skärmad kabel om man inte vet exakt vad man gör när man installerar den

Har användt mig utav Elkos kombinationsramar, finns upp till 5-fack, när jag renoverade min lägenhet.
Tycker det är snyggare att sätta dom horisontellt, men de flesta elektriker sätter dom vertikalt, är väll mer praktiskt, men inte snyggast.

När du kör horisontellt så finns det hakar på vanliga, billiga, apparatdosorna som gör att man kan trycka ihop flera apparatdosor med varandra. När du kör med vertikalt blir det svårare med vanliga apparatdosor, mycket sågande och mixtrande innan s*iten blir bra. I dessa lägen är det bättre att köpa en speciall-dosa som är anpassad för kombinations-montage, typ, http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=5953 - Dubbeldosa VP-2 eller Kombidosa VP-2, men de är rätt dyra.

när jag installerat eljolexhome i en villa har jag satt lexdosorna vid en regel o uttag vid nästa regel, dvs 600 mellan dom. kanske överkurs men inte så kul om det blir störningar för att dom sitter bredvid varann. vid dörrar sätter jag dubbelramarna lodrätt. nere vid golv sätter jag dom vågrätt. det kan ju möblerasnära dörren å inte kul med brytare bakom möbler. eljo har smidiga infällda uttag med 2 eurouttag o ett jordat eller 4 eurouttag som går ut åt sidorna, perfekta bakom bokhyllor mm :)

Lexcom home kör väl med parskärmad snordyr specialkabel om ja inte minns fel, då finns det absolut ingen risk för störningar hur du än monterar uttagen.

jag använder inte deras system fullt ut, tex inte skärmad kabel utan en grön kabel cat6 4x2x0,5 utp och lexcom rj45 cat5 kontakter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.