Hej
vi har byggt fritidshus i fjällen men inser att vi har behov av ett förråd och en gäststuga. Dessutom är jag sugen på att köpa en skoter och vill att förrådet ska vara tillräckligt stort så jag kan ställa skotern där när den inte används. Tanken är att vi ska bygga ett extrahus som ska innehålla båda funktionerna. Avseende gästdelen så handlar det endast om att det ska finnas utrymme för två våningssängar, inget mer. Tanken är att man bara sover där. Vi vill helst bygga det som en friggebod men det kanske är helt orimligt.

Min fråga är helt enkelt hur mycket plats kräver en skoter och om någon här på forumet har gjort något liknande.

MVH
Gustaf

Hemmakatten
Mina föräldrar byggde en gäststuga/förråd/snikeriverkstad. Det var en avlång byggnad med gästrummet i ena änden, förrådet (fönsterlöst) i mitten och sedan verkstaden. I gästrummet fanns plats för två våningssängar, ett litet bord med några pallar och et litet trinettkök ( 1m brett) med indraget vatten, ingen toa. Just trinettköket och vattnet var underbart för oss som småbarnsfamilj när vi hälsade på. Man kunde värma välling, koka en kopp kaffe, byta blöjor och tvätta av bebisen. Rummet var verkligen inte stort, men hur stort vågar jag inte gissa. Förrådsdelen som var i mitten var kanske 130cm brett. man kunde ha hyllor på ena väggen och krokar på andra. Användes till saker som inte fick plats i "stora" huset. Verkstaden var kanske drygt två meter bred. Så en total längd på huset kanske var 7 m långt och 4 meter djupt, dvs en byggarea på lite över 30 kvm. En friggebod klarar du dig inte på, men kanske ett Attefallshus. Lycka till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.